مهندسی آبیاری و آب ایران، جلد ۵، شماره ۴، صفحات ۱۶-۳۴

عنوان فارسی تعیین شدت آشفتگی در کانال قوسی ۱۸۰ درجه تند با استفاده از داده‌های آزمایشگاهی
چکیده فارسی مقاله آشفتگی یکی از مهم‌ترین مشخصه‌های الگوی جریان در قوس است که بسیاری از فرآیندهای رودخانه مانند فرسایش، انتقال رسوب، مورفولوژی بستر و شکل کانال‌های طبیعی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. به منظور تعیین شدت آشفتگی در کانال‌های قوسی، در این مقاله با استفاده از سرعت‌سنج سه بعدی Vectrino به برداشت مولفه‌های سرعت جریان در مقاطع مختلف کانال قوسی 180 درجه تند (نسبت شعاع مرکزی به عرض کانال برابر با 2، با بستر صلب و تامین زبری) واقع در آزمایشگاه هیدرولیک دانشگاه خلیج فارس پرداخته شده است. در این مقاله، شدت‌های آشفتگی جریان به صورت RMS در راستاها و اعماق مختلف محاسبه، مقایسه و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. نتایج این تحقیق بیانگر این است که در لایه نزدیک به بستر، بیشینه شدت آشفتگی عرضی و عمقی جریان به ترتیب برابر با 70 و 25 درصد بیشینه شدت آشفتگی در راستای طولی می‌باشد. علاوه بر این، شدت آشفتگی در اعماق مختلف نیز مقایسه شد که نشان دهنده‌ی کاهش 25 درصدی شدت آشفتگی طولی با افزایش عمق جریان از کف کانال به سمت سطح آب می‌باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله جریان آشفته،سرعت‌های سه‌بعدی،شدت آشفتگی،قوس 180 درجه تند،Vectrino،

عنوان انگلیسی Determining Turbulence Intensity in a 180 Degree Sharp Bend Channel Using Experimental Data
چکیده انگلیسی مقاله Turbulence is one of the most important features of the flow pattern in a bend which influences a lot of processes occurred in rivers including erosion, sediment transport, bed morphology, and shape of natural channels. In this study, in order to determine the turbulence intensity through bend channels, the flow velocity components at different sections of the 180 degree sharp bend channel (the ratio of central radius to the channel width equals 2, with rigid bed and roughness provided) were collected using Vectrino 3D velocimeter in the hydraulic laboratory of Persian Gulf University. In this paper, the turbulence intensities were measured, compared and analyzed in RMS form in various depths and directions. The results of the experiment indicates that the maximum turbulence intensity along width and depth at the layer near the bed were 70 and 25% of the maximum turbulence intensity along the length, respectively. Moreover, the turbulence intensities were compared at various depths and the results demonstrated a 25% decrease in the longitudinal turbulence intensity upon distancing from the bed to the water surface.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله محمد واقفی |
استادیار گروه مهندسی عمران، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه خلیج فارس، بوشهر

مریم اکبری |
کارشناس ارشد سازه‌های هیدرولیکی، گروه مهندسی عمران، دانشگاه خلیج فارس،


نشانی اینترنتی http://www.waterjournal.ir/article_73789_2970783172c8d86ec333e32edddb3cf3.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1222/article-1222-956580.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات