|
توسعه آموزش در علوم پزشکی، جلد ۱۱، شماره ۳۰، صفحات ۰-۰
|
|
|
عنوان فارسی |
ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه باورهای فراشناختی در مورد اهمالکاری در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی زنجان |
|
چکیده فارسی مقاله |
زمینه و هدف: با توجّه به نقش باورهای فراشناختی مرتبط با اهمالکاری در تداوم و تشدید اهمالکاری، استفاده از ابزاری پایا و روا چه در بافت ارزیابی و چه در سنجش پیامد مداخلههای درمانی از اهمیت زیادی برخوردار است. هدف مطالعه حاضر تعیین ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه باورهای فراشناختی مرتبط با اهمالکاری (MBPQ) در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی زنجان بود. روش بررسی: نمونهای به حجم 210 نفر بهصورت در دسترس از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی زنجان انتخاب شدند. جهت برآورد پایایی MBPQ از روش ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. بهمنظور بررسی اعتبار MBPQ از سه روش اعتبار همگرا، ارزیابی متقابل همبستگی خرده مقیاسها و بررسی ساختار تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی، استفاده شد. یافتهها: باورهای فراشناختی مثبت با اهمالکاری کلی و باورهای فراشناختی منفی با اهمالکاری تحصیلی رابطۀ مستقیم و معناداری داشت. ساختار دوعاملی با 14 گویه رویهمرفته 49 درصد واریانسها کل آزمون را تبیین کردند. این ساختار عاملی بهعنوان بهترین مدل حاصل از تحلیل عاملی اکتشافی انتخاب و با استفاده از تحلیل عاملی تأییدی بهعنوان مدل نهایی MBPQ پذیرفته شد. مؤلفههای MBPQ نیز از پایایی قابل قبولی برخوردار بودند. نتیجهگیری: MBPQ دارای ویژگیهای روانسنجی مطلوب و برازش مناسب در ساختار دوعاملی است. این پرسشنامه میتواند بهعنوان ابزاری مناسب در ارزیابی بالینی و فرمولبندی مشکلات مراجع و همچنین ارائه یک گام روبهجلو در جهت توسعه مفهومشناسی فراشناختی از اهمالکاری مفید باشد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Psychometric Properties of Metacognitive Beliefs about Procrastination Questionnaire on students of Zanjan University of Medical Sciences |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background & Objective: The use of a reliable and valid instrument, both in the context of assessment and in evaluating the outcomes of therapeutic interventions, regarding the role of metacognitive beliefs associated with procrastination in perpetuating and exacerbating procrastination, has great importance. The aim of this study is to investigate the psychometric properties of Metacognitive Beliefs about Procrastination Questionnaire (MBPQ) among students of Zanjan University of Medical Sciences. Materials and Methods: A sample of 210 students was selected from Zanjan University of Medical Sciences. Cronbach's alpha coefficient was used to determine the reliability of MBPQ. Three methods of convergent validity, inter-correlational assessment of subscales, and exploratory and confirmatory factor analysis were used in order to investigate the validity of MBPQ. Results: There is a positive and significant correlation between positive metacognitive beliefs and general procrastination and negative metacognitive beliefs with academic procrastination. The two-factor structure with 14 questions in total explain 49% of the variances of the whole test. This factor structure was selected as the best model derived from exploratory factor analysis and accepted by using confirmatory factor analysis as the final model of MBPQ. The components of MBPQ also had an acceptable reliability. Conclusion: MBPQ has good psychometric properties and it is a proper fit in the two-factor structure. This questionnaire can be useful as a tool for clinical evaluation and formulation of referral problems, as well as providing an exponential step for the development of meta-cognitive conceptualization of procrastination. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
جهانگیر محمدی بایتمر | Jahangir Mohammadi Bytamar Zanjan University of Medical Sciences, Zanjan Iran. دانشگاه علوم پزشکی زنجان، زنجان، ایران.
امید ساعد | Omid Saed Zanjan University of Medical Sciences, Zanjan Iran. دانشگاه علوم پزشکی زنجان، زنجان، ایران.
|
|
نشانی اینترنتی |
http://zums.ac.ir/edujournal/browse.php?a_code=A-12-867-3&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی اصیل |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|