توسعه آموزش در علوم پزشکی، جلد ۱۱، شماره ۳۰، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی رابطۀ ادراک دانشجویان از مؤلفه‌های برنامه‌ریزی درسی با اشتیاق تحصیلی آنها
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: باتوجه به اینکه ادراک دانشجویان نسبت به مولفه‌های برنامه درسی و اشتیاق تحصیلی از متغیر های مهم و تاثیر گذار بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان در نظام آموزش عالی است، هدف این پژوهش بررسی رابطه ادراک دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی نسبت به مولفه‌های برنامه درسی با اشتیاق تحصیلی آنان بود. روش بررسی: در این پژوهش توصیفی- همبستگی جامعه آماری شامل تمام دانشجویان مشغول به تحصیل دانشکده‌های پرستاری و بهداشت دانشگاه علوم پزشکی گناباد در سال 1395بود، حجم نمونه براساس نمونه‌گیری تصادفی نسبتی با استفاده از جدول Krejcie & Morgan، 230 نفر تعیین شد. به منظور جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه ادراک دانشجویان از مولفه‌های برنامه‎درسی و پرسشنامه اشتیاق تحصیلی استفاده شد. برای تحلیل داده‌ها از نرم افزار spss  نسخه 20 و آزمون آماری ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون چندگانه و آزمون  Tمستقل استفاده شد. یافته ها: بین کلیه مولفه‌های برنامه‌درسی با اشتیاق تحصیلی رابطه مثبت و معنادار وجود داشت. می توان بر اساس مولفه‌های برنامه‌درسی اشتیاق تحصیلی را پیش بینی کرد(f= 29/81  , p= 0/0001)، هم‌چنین بین اشتیاق تحصیلی دانشجویان رشته‌های مختلف علوم پزشکی تفاوت معناداری مشاهده نگردید. اشتیاق تحصیلی بین دختران و پسران تفاوت معناداری وجود داشت(t= 2/33 , p= 0/021). نتیجه گیری: با توجه به اینکه بین همه مولفه‌های برنامه درسی با اشتیاق تحصیلی رابطه مثبت و معنادار وجود داشت، استفاده از روشهای جذاب آموزشی، آموزش شیوه‌های مختلف ارزشیابی و طراحی محتوای کارآمد و به‌روز پیشنهاد می‌گردد.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اشتیاق تحصیلی، برنامه درسی، دانشجویان

عنوان انگلیسی Relationship between students' perceptions of curriculum components and their academic enthusiasm
چکیده انگلیسی مقاله Background and objective: Considering that students' perception of curriculum components and academic enthusiasm is one of the important variables that influences the academic achievement of students in higher education system, The purpose of this study was to investigate the relationship between medical students' perceptions about curriculum components and their academic enthusiasm. Materials and methods: In this descriptive-correlational study, the statistical population consisted of all students studying at Nursing and Health Schools of the University of Medical Sciences at Gonabad University in 2016. The total volume of the sample was determined on the basis of relative random sampling using Grigs and Morgan table 230. To collect the data,  students' perceptions of curriculum component questionnaire and academic enthusiasm was used. Data were analyzed by SPSS version 20 and Pearson correlation coefficient, multipple regression and independent t-test.. Results: There was a positive and significant relationship between all programming components with academic enthusiasm. It can be predicted based on curriculum components (f= 29/81  , p= 0/0001)، Also, there was no significant difference between the students' enthusiasm for students in different medical disciplines. There was a significant difference between girls 'and boys' academic enthusiasm(t= 2/33 , p= 0/021). Conclusion: Considering that there is a positive and  meaningful relationship between all curriculum components with academic enthusiasm. It is recommended to use attractive educational methods, training goals, various evaluation methods and designing effective and up-to-date content.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله academic enthusiasm, curriculum, students

نویسندگان مقاله علی اکبر عجم | ali akbar ajam
payame noor university
دانشگاه پیام نور

ام البنین همتی پور | ommolbanin hemmati poor
shahid beheshti university
دانشگاه شهید بهشتی

حسین رحیمی | Hossein rahimi
payame noor university
دانشگاه پیام نور


نشانی اینترنتی http://zums.ac.ir/edujournal/browse.php?a_code=A-12-709-3&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات