این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پیاورد سلامت، جلد ۱۲، شماره ۴، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی تاثیرکیفیت هتلینگ بر میزان وفاداری بیمار در بیمارستان های خصوصی منتخب شهر تهران از دیدگاه بیماران
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: در شرایط بازار رقابتی امروزه صنعت بیمارستان، یک بیمارستان علاوه بر کیفیت خدمات بالینی باید بر خدمات هتلینگ و امکانات رفاهی طراحی شده برای بیمار و همراه وی تمرکز داشته باشد. هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیرکیفیت هتلینگ بر میزان وفاداری بیمار در بیمارستان­های خصوصی منتخب شهر تهران بود. روش­ بررسی: روش پژوهش، توصیفی- پیمایشی و از لحاظ هدف کاربردی بود. ابزار پژوهش پرسشنامه بود که روایی و پایایی آن با رویکرد صوری و آزمون آلفای کرونباخ بررسی شد. تعداد نمونه مطابق با فرمول کوکران برای جامعه آماری نامعلوم 385 نفر از بیماران دو بیمارستان خصوصی منتخب شهر تهران بود که به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند. داده­ها به وسیله­ ی آمار توصیفی و استنباطی همانند آزمون رگرسیون خطی چندمتغیره تحلیل شد. یافته­ ها: مطابق یافته­های پژوهش در سطح اطمینان 95%، از دیدگاه بیماران پنج بعد کیفیت هتلینگ بیمارستان به عبارت کیفیت منابع انسانی(001/p<0)، کیفیت خدمات رفاهی بیمارستان(001/p<0)، کیفیت امور اداری و گردش کار(p=0/002)، کیفیت خدمات نظافت و بهداشت(001/p<0)، کیفیت ساختمان و تاسیسات بیمارستان(p=0/033) بر وفاداری بیماران تاثیر مثبت  دارند و همچنبن دو بعد دیگر به عبارت کیفیت تجهیزات و امکانات بیمارستان(p=0/317) و کیفیت خدمات تغذیه بیمارستان(p=0/123) بر وفاداری بیماران تاثیر معنی داری ندارد.   نتیجه ­گیری: در بیمارستان­های مورد مطالعه از دیدگاه بیماران کیفیت هتلینگ بیمارستان بر وفاداری بیماران تاثیر مستقیم دارد و بهبود کیفیت هتلینگ بیمارستان باعث افزایش وفاداری بیماران در  این بیمارستان­ها خواهد شد. 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله وفاداری بیماران، هتلینگ بیمارستان، بیمارستان خصوصی

عنوان انگلیسی The Effect of Hoteling Quality on Patient Loyalty in Private Hospitals of Tehran from Patients' Viewpoint
چکیده انگلیسی مقاله Background and Aim: competitive market conditions today in the hospital industry, a hospital should also Hotelling service quality clinical services and amenities designed to focus the patient and his entourage. The purpose of this study was to investigate the effect of hoteling quality on patient loyalty Materials and Methods: The research method was descriptive-survey and in terms of its purpose. The research instrument was a questionnaire whose validity and reliability were verified by face-to-face and Cronbach's alpha. The sample size according to Cochran formula for unknown population was 385 patients in two private hospitals in Tehran. They were randomly selected. Data analyzed by descriptive and inferential statistics such as regression. Results: According to the findings of the research, the quality of human resources (p< 0.001), the quality of hospital welfare services (p< 0.001) and the quality of administrative affairs and workflow (p=0.002), the quality of cleaning and sanitation services (p< 0.001) and the quality of building and hospital facilities (p=0.033) have a positive effect on patient loyalty and Also, two other dimensions such as the quality of hospital equipment and facilities (p= 0.317) and the quality of hospital nutrition services (p=0.123) did not have a significant effect on patient loyalty. Conclusion: Hotelling quality in hospitals from patients' perspectives of hospital patients has a direct impact on loyalty and improve the quality of Hotelling hospital patients in these hospitals will increase loyalty.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Patient Loyalty, Hospital Hoteling, Private Hospital

نویسندگان مقاله مریم جعفر تجریشی | Maryam Jafar Tajrishi
Master of Science in Health Care Management, School of Medical Sciences, Islamic Azad University, Sciences & Research Branch, Tehran, Iran
کارشناس ارشد مدیریت خدمات بهداشت و درمانی،دانشکده علوم پزشکی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران، تهران، ایران

سید جمال الدین طبیبی | Seyed Jamaledin Tabibi
Professor, Health Care Management Department, School of Medical Sciences, Islamic Azad University, Sciences & Research Branch, Tehran, Iran
استاد گروه مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، دانشکده علوم پزشکی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران، تهران، ایران

کامران حاجی نبی | Kamran hajinabi
Professor, Health Care Management Department, School of Medical Sciences, Islamic Azad University, Sciences & Research Branch, Tehran, Iran
استاد گروه مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، دانشکده علوم پزشکی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران، تهران، ایران


نشانی اینترنتی http://payavard.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-190-5&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده مدیریت خدمات بهداشتی درمانی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات