Journal of Kermanshah University of Medical Sciences، جلد ۱۹، شماره ۳، صفحات ۱۶۰-۷

عنوان فارسی لذت مشارکت دانش‌آموزان فلج مغزی در فعالیت‌های رسمی و غیررسمی در مقایسه با دانش‌آموزان عادی
چکیده فارسی مقاله زمینه: براساس طبقه‌بندی بین المللی عملکرد، ناتوانی و سلامت (ICF)، مشارکت به‌عنوان عملکرد سالم کودکان معرفی شده است، هدف از مطالعه حاضر بررسی لذت مشارکت دانش‌آموزان فلج مغزی 14-8 سال در فعالیت‌های رسمی و غیررسمی روزمره در مقایسه با دانش‌آموزان عادی است. روش‌ها: در این مطالعه مقطعی30 کودک فلج مغزی 14-8 سال از مدارس ویژه دانش‌آموزان جسمی حرکتی شهر تهران به‌صورت سرشماری و 30 کودک همسال آن‌ها به‌صورت تصادفی از مدارس عادی شدند. مشارکت این دانش‌آموزان از طریق مصاحبه به وسیله آزمون CAPE ارزیابی شد. داده‌ها ازطریق نرم‌افزار SPSS 17 تجزیه و تحلیل گردید. یافته‌ها: لذت ناشی از انجام فعالیت‌های رسمی و غیررسمی بین دو گروه تفاوت معناداری نداشت. تعداد فعالیت‌های رسمی و غیررسمی انجام‌شده توسط دانش‌آموزان فلج مغزی کم‌تر از دانش‌آموزان عادی بود (001/0P<) و (001/0P<). میانگین شدت انجام فعالیت‌های رسمی در دانش‌آموزان عادی بیشتر از دانش‌آموزان فلج مغزی بود (001/0P<) و همچنین شدت انجام فعالیت‌های غیررسمی بین دو گروه تفاوت معناداری داشت (002/0P=). نتیجه‌گیری: لذت مشارکت در فعالیت‌های رسمی وغیررسمی بین دو گروه تفاوت معناداری نداشت. فلج مغزی بر علاقه به انجام فعالیت‌ها تأثیری نداشته اما می‌تواند بر تنوع و شدت مشارکت کودکان و نوجوانان در فعالیت‌های رسمی و غیررسمی اثر بگذارد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله مشارکت، فلج مغزی، لذت، فعالیت رسمی، فعالیت غیررسمی،

عنوان انگلیسی Enjoyment of participation in formal and informal activities among students with cerebral palsy and healthy students
چکیده انگلیسی مقاله Background: Based on International Classification of Functioning, Disability and Health (ICF), participation is part of healthy function of children. The purpose of this study was to analyze the enjoyment of participation in formal and informal activities among students with cerebral palsy compared with healthy students. Methods: In this cross-sectional study, 30 children with cerebral palsy aged 8-14 years from the schools for the paralyzed children and 30 peers with the same age from typical schools were selected through census and random sampling methods, respectively. Participation was evaluated by the Children’s Assessment of Participation and Enjoyment (CAPE). The data were analyzed by SPSS-17 software. Results: No significant differences were found between the groups in terms of enjoyment scale for formal and informal activities. There was a significant difference between children with cerebral palsy and typical peers in diversity scale for formal and informal activities (P< 0.001). The mean intensity of participation in the normal group was more than the children with cerebral palsy in formal activities (P< 0.001). Further, no significant was reported between groups in informal activities (P=0.002). Conclusion: There were not significant differences between two groups in the enjoyment of participation for formal and informal activities. Cerebral palsy had no effect on enjoyment of doing activities but could affect the participation diversity and intensity of children in formal and informal activities.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مدینه حسنی | madineh hassani
دانشگاه علوم پزشکی تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)

افسون حسنی مهربان | afsoon hassani mehraban


قربان تقی زاده | ghorban taghizade


فرانک علی آبادی | faranak aliabadi


سعادت رمضانی | saadat ramezani



نشانی اینترنتی http://journals.kums.ac.ir/ojs/index.php/jkums/article/view/2233
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده Original Articles
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات