مجله دانشگاه علوم پزشکی اراک، جلد ۱۸، شماره ۷، صفحات ۳۴-۴۵

عنوان فارسی بررسی تأثیر آموزش بر اساس مدل اعتقاد بهداشتی بر ارتقای رفتار مادران درخصوص نشانه‌های خطر در کودکان کمتر از پنج سال بر اساس مانا (مراقبت‌های ادغام یافته ناخوشی های اطفال)
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: مادران باید آگاهی و عملکرد کافی در زمینه نشانه ‌ های خطر کودکان برای تغییر رفتار به دست آورند. شناخت عوامل مؤثر در تغییر رفتار، دستیابی به تغییر را آسان خواهد کرد، بنابراین ارائه آموزش در خصوص نشانه ‌ های خطر در کودکان با استفاده از مدل ‌ هایی که عوامل مؤثر بر رفتار را شناسایی می ‌ کنند ضروری است. یکی از این مدل ‌ های مؤثر در امر آموزش مدل اعتقاد بهداشتی است. از این رو، پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش بر رفتار مادران در خصوص نشانه ‌ های خطر در کودکان کمتر از پنج سال صورت پذیرفت. مواد و روش ‌ ها: این مطالعه کارآزمایی آموزشی در سال 1393 بین 116 مادر دارای کودک کمتر از پنج سال مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی شهر اراک صورت گرفت. آن‌ها به طور تصادفی به دو گروه آزمون (56 نفر) و کنترل (60 نفر) تقسیم شدند. داده‌ها از طریق تکمیل پرسش‌نامه پایا و روای محقق به همراه مصاحبه گردآوری شد . مداخله آموزشی در گروه آزمون طی چهار جلسه آموزشی اجرا گردید . مرحله‌ی پس - آزمون سه ماه بعد از مداخله آموزشی از طریق تکمیل مجدد پرسش نامه صورت گرفت. در نهایت تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم افزار SPSS در سطح معنی ‌ داری 05/0 انجام شد . یافته ‌ ها: هیچ ‌گونه تفاوت معنی‌داری بین میانگین نمره سازه ‌ های مدل اعتقاد بهداشتی و عملکرد مادران در گروه آزمون و کنترل قبل از مداخله مشاهده نشد(05/0 p > )، اما بعد از مداخله تفاوت معنی ‌ داری وجود داشت(001/0 p < ). در این مطالعه، میانگین نمره عملکرد مادران در گروه آزمون قبل و بعد از مداخله به ترتیب برابر با 15/42 ± 58/39 و 05/23 ± 52/84 بود که با یکدیگر اختلاف معنی‌داری داشتند(001/0> p ). نتیجه ‌ گیری: براساس نتایج این مطالعه، مداخله آموزشی مبتنی بر نیازسنجی اولیه بر مبنای مدل اعتقاد بهداشتی در بهبود عملکرد مادران در خصوص نشانه ‌ های خطر در کودکان مؤثر است و می ‌ تواند برای طراحی برنامه ‌ های آموزشی مفید باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله رفتار، کودک، نشانه‌های خطر، مدل اعتقاد بهداشتی، مادر

عنوان انگلیسی The Effect of Education based on Health Belief Model (HBM) on the Promotion of Mothers Behavior about Danger Signs in Children less than Five Years axxording to IMC(Integrated Management of children Illness)
چکیده انگلیسی مقاله Background: M others must gain enough knowledge and practice about danger signs in children to achieve behavior change. Knowing such factors influencing behavior change will facilitate change. So, training about danger signs in children using models that identify the factors influencing behavior is essential. Health belief model is one of the effective models in education. Therefore, the aim of this study was to assess the effect of education on behavior of mothers about danger signs in children less than five years. Materials and Methods: This is an educational trial study that was conducted on 116 mother with children under five years old referring to treatment health centers in Arak city in 2014. They were divided into two groups case (n=56 ) and control ( n=60 ) randomly. The data collected by filling the valid and reliable questionnaire that reseatcher made along with interview. An educational intervention was conducted in case group during the four learning sessions. Three months after educational intervention, post-test was conducted by filling questionnaire. Finally, data were analyzed by SPSS software in significance level of p< 0/05. Results: There was no significant difference between mean score of health belief model construct and behavior in the experimental and control groups before the intervention(p< 0.05) , but significant differences were shown after intervention(p< 0.001). The mean score of the mothers in the intervention group before and after intervention was 39.58±42.15, and 84.52±23.05 respectively, that showed significant differences (p< 0.001). Conclusion: According to the results of this study, educational intervention based on initial assessment on Health Belief Model was effective in improving mothers' practice about danger signs in children. Thus, it can be helpful to design training programs.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Behavior ,Child , Danger signs, Health Belief Model , Mother

نویسندگان مقاله طاهره رضی | tahereh razi
faculty of health, arak university of medical sciences, arak, iran
دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اراک،اراک،ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی اراک (Arak university of medical sciences)

محسن شمسی | mohsen shamsi
departman of health education, arak university of medical sciences, arak, iran
گروه آموزش بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اراک،اراک،ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی اراک (Arak university of medical sciences)

محبوبه خورسندی | mahbobeh khorsandi
departman of health education, arak university of medical sciences, arak, iran
گروه آموزش بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اراک،اراک،ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی اراک (Arak university of medical sciences)

نسرین روزبهانی | nasrin roozbehani
departman of health education, arak university of medical sciences, arak, iran
گروه آموزش بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اراک،اراک،ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی اراک (Arak university of medical sciences)

مهدی رنجبران | mehdi ranjbaran
department of epidemiology, arak university of medical sciences, arak, iran
گروه اپیدمیولوژی، دانشگاه علوم پزشکی اراک ، اراک، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی اراک (Arak university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://amuj.arakmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-135-25&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده 1
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات