طلوع بهداشت یزد، جلد ۱۰، شماره ۳، صفحات ۵۴-۶۸

عنوان فارسی تحلیل روابط بین معنای معنوی با بهزیستی معنوی، شادی ذهنی، رضایت از زندگی، شکوفایی روانشناختی، امید به آینده و هدفمندی در زندگی دانشجویان
چکیده فارسی مقاله سابقه و اهداف: تعریف معنا در زندگی به اشکال متنوعی از انسجام و یکپارچگی در زندگی تا هدفمندی و برخورداری از جهت یا معناداری و اهمیت هستی شناسی از دیدگاه فرد تجربه کننده ارائه شده است. هدف اصلی پژوهش حاضر تحلیل روابط بین معنای معنوی با بهزیستی معنوی، شادی ذهنی، رضایت از زندگی، شکوفایی روانشناختی، امید به آینده و هدفمندی در زندگی دانشجویان دانشگاه اصفهان و آزاد اسلامی خوراسگان بوده است. روش بررسی: جهت انجام این پژوهش از یک طرح پژوهشی همبستگی استفاده شد. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانشجویان دانشگاه اصفهان و آزاد اسلامی خوراسگان در سال تحصیلی 1389-1388 تشکیل می دادند که به روش تصادفی طبقه ای و با استفاده از جدول تعیین حجم نمونه کوهن و مانیون و موریسون، تعداد 400 نفر بعنوان حجم نمونه در نظر گرفته شدند. ابزارهای اصلی گردآوری اطلاعات در این پژوهش شامل مقیاس های معنای معنوی ماسکارو و همکاران، بهزیستی معنوی کارمودی و همکاران، شادی ذهنی لیبومیرسکی، رضایت از زندگی داینر، شکوفایی روانشناختی داینر و دیسواس- داینر، امید به آینده اسنایدر و همکاران و هدفمندی در زندگی اسچیر و همکاران بود. پایایی مقیاس ها بر حسب ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب 79/0، 87/0، 56/0، 60/0، 87/0، 82/0 و 74/0 و روایی آنها نیز به شکل صوری و محتوایی توسط متخصصین روانسنجی و موضوعی مورد تأیید قرار گرفت. یافته ها: یافته ها نشان داد که بین معنای معنوی با دو زیر مقیاس بهزیستی معنوی(باور معنوی و آرامش معنوی)، شادی ذهنی، رضایت از زندگی، شکوفایی روانشناختی، امید به آینده و هدفمندی در زندگی رابطه مثبت و معنادار وجود دارد و بیشترین رابطه معنای معنوی با هدفمندی در زندگی دانشجویان می باشد. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه گام به گام گویای آن بود که در گام اول، هدفمندی در زندگی 38 درصد، در گام دوم با اضافه شدن باور معنوی 47 درصد، در گام سوم با اضافه شدن آرامش معنوی 50 درصد، در گام چهارم با ورود شکوفایی روانشناختی 52 درصد و در نهایت با افزودن امید به آینده 53 درصد از واریانس معنای معنوی تبیین می گردد. نتیجه گیری: به نظر می رسد که معنای معنوی به وسیله هدفمندی در زندگی، باور معنوی، آرامش معنوی، شکوفایی روانشناختی و امید به آینده تحت تأثیر قرار گیرد. به عبارت دیگر، زمانی که دانشجویان درک کنند که معناداری در زندگی شان مبتنی بر معنویت است، تلاش می کنند که هدفمند رفتار کنند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The Analytical Relations Between Spiritual Concept With Spiritual Well-being, Mental Happiness, Satisfaction with Iife, Psychological Flourishing, Hope for Future and Purposefulness in the University Students
چکیده انگلیسی مقاله Background: The definition of ''concept of life'' varies throughout the field, ranging from coherence in one’s life to goal directedness or purposefulness to the ontological significance of life from the point of view of experience in individual. The present study was conducted to explore the relationship between spiritual concept with spiritual well-being, mental happiness, satisfaction with life, psychological flourishing, hope to future and engagement in life. Method: The statistical population included all of the male and female university students of Isfahan and Khorasgan branch in the academic year 1388-89. By using a stratified sampling commensurate of Cohen et al, some 400 subjects were selected. Scales which were used concurrently were: Mascaro et al’s spiritual concept scale, Carmody et al’s Spiritual Well-Being Scale (FACIT-Sp) with two aspects: spiritual faith and spiritual peace, Lyubomirsky’s Subjective Happiness Scale, Dyner’s satisfaction with life scale, Dyner & Biswas Dyner’s psychological flourishing, Snyder et al’s Future scale, Scheier et al’s life engagement test (assessing purpose in life). The face and content validity of Scales were approved by the specialists and their reliability was measured by Choronbach’s Alpha coefficient which were 0.79, 0.87, 0.56, 0.60, 0.87, 0.82, 0.74 respectively. Results: The findings showed that there are significant positive relations between spiritual concept with two subscales of spiritual wellbeing (spiritual faith and spiritual peace), mental happiness, satisfaction with life, psychological flourishing, hope to future and purposefulness in life and the highest relation was related to purposefulness in life. In addition, the multiple regression result showed that at first purposeful ness in life became 38 percent, with spiritual faith in the second stepie,47 percent spiritual peace in the third stepie, 50 percent, introduction of psychological flourishing in the fourth stepie, 52 percent and finally introducing hope for future 53 percent. Conclusion: The spiritual meaning appears to be influenced by purpose of living, spiritual faith, spiritual peace, psychological flourishing and hope for future. In other words, when students perceive that concept of life is based on spirituality they try to behave purposeful in their life.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله محمد علی نادی | ma nadi
islamic azad university, khorasgan branch, esfahan, iran
دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان،
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان خوراسگان (Islamic azad university of isfahan khorasgan)

ایلناز سجادیان | i sajjadian
islamic azad university, khorasgan branch, esfahan, iran
دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان،
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان خوراسگان (Islamic azad university of isfahan khorasgan)


نشانی اینترنتی http://tbj.ssu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-180&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده کاربردی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات