طلوع بهداشت یزد، جلد ۱۱، شماره ۱، صفحات ۵۴-۶۴

عنوان فارسی مقایسه تاثیر آموزش تغذیه توسط همتایان و پرسنل بهداشتی بر آگاهی، نگرش و شاخصهای تغذیه ای زنان ۳۵-۱۸ ساله تحت پوشش مراکز بهداشتی درمانی شهرستان ارومیه
چکیده فارسی مقاله سابقه و اهداف: عدم آگاهی تغذیه ای و در نتیجه عملکرد نامناسب باعث مشکلاتی از قبیل سوء تغذیه و ابتلا به بیماری ها می شود . مطالعات اندکی در زمینه تأثیر روشهای مختلف آموزش تغذیه بر آگاهی، نگرش و شاخص های تغذیه ای زنان انجام گرفته است. لذا این پژوهش با هدف مقایسه تاثیر آموزش توسط همتایان و پرسنل بهداشتی بر آگاهی، نگرش و شاخص­­­­­­­­­­­­­های تغذیه ای زنان انجام شد. روش بررسی: در این پژوهش نیمه تجربی، 108 نفر از زنان مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی شهرستان ارومیه در تحقیق وارد. از بین مراکز بهداشتی درمانی شهرستان ارومیه 4 مرکز به طور تصادفی انتخاب گردید که دو مرکز به آموزش از طریق همتا و دو مرکز به آموزش از طریق پرسنل بهداشتی اختصاص داده شد. از بین زنان 35-18 تحت پوشش مراکز منتخب، تعداد 27 نفر به طور تصادفی، در تحقیق وارد شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات، پرسشنامه از پیش ساخته شده ای بود که روایی و پایایی آن مورد تایید قرار گرفته بود. ابتدا از هر دو گروه پیش آزمون به عمل آمد. در گروه آموزش توسط همتایان در هر مرکز 2 نفر از کسانی که بالاترین نمره را کسب نمودند، به عنوان آموزش دهنده همتا انتخاب شدند. گروه همتایان توسط آموزش دهنده های همتا وگروه پرسنل توسط پرسنل بهداشتی 4 جلسه آموزشی 2ساعته را دریافت کردند.6 هفته پس از پایان جلسات آموزشی پس آزمون به عمل آمد. تجزیه وتحلیل آماری با استفاده از آزمون T مستقل و T زوجی انجام شد. یافته ها: قبل از انجام مداخله میانگین نمرات آگاهی، نگرش و شاخصهای جهانی تغذیه( Global Dietary Index )، مصرف چربی( Fat Consumption Index ) و مصرف گوشت( Meat Consumption Index ) در گروه پرسنل بهداشتی به ترتیب 48/25، 68/6، 77/7، 38/5، 11/2 ودر گروه همتایان 38/30، 20/8، 78/7، 75/5، 33/2بود که پس از انجام مداخله آموزشی در گروه پرسنل بهداشتی به ترتیب به 83/31، 88/8، 25/7، 9/4، 2 ودر گروه همتایان به 4/34، 4/15، 33/5، 62/3، 85/0 تغییر یافت. اختلاف معنی دار آماری بین میانگین نمره آگاهی، نگرش و شاخصهای تغذیه ای دو گروه بعد از آموزش وجود داشت، افزایش میانگین نمرات آگاهی افراد گروه آموزشی پرسنل بیشتر از گروه آموزشی همتایان بود. همچنین میانگین نمره نگرش در گروه همتا بعد از مداخله به طور معنی داری بیش از گروه پرسنل افزایش یافت و نیز بهبود شاخصهای جهانی تغذیه، مصرف چربی و مصرف گوشت در گروه آموزشی همتا بعد از مداخله به طور معنی داری بیش از گروه پرسنل بود. نتیجه گیری: افزایش بیشتر نمرات آگاهی در گروه پرسنل می تواند نشان دهنده ضعف همتایان در ارائه مطالب نظری وعلمی باشد. اثربخشی آموزش تغذیه بمنظور بهبود شاخصهای تغذیه­ای و نگرش در زنان توسط همتایان بیشتر از پرسنل بهداشتی است، لذا پیشنهاد می گردد این شیوه آموزشی، بخصوص در آموزش تغذیه بیشتر مورد استفاده قرار گیرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Comparison of the Effect Nutrition Education by Peers and Health Personnel on Knowledge, Attitude and Nutritional Indices of 18-35 years old Women of Orumieh Health Care Centers
چکیده انگلیسی مقاله  Background: Lack of nutritional knowledge and subsequently inadequate practice causes health problems such as malnutrition and communicable diseases. Few studies have compared the effect of educational methods on knowledge, attitude and nutritional indices of women. This study there fore was carried out with the aim of comparing the effect of peer education and education by health personnel on knowledge, attitude and nutritional indices of women. Methods: In this quasi-experimental study, 108 women who had referred to Orumieh health care centers were investigated. Out of all health care centers of Orumieh, 4 were selected randomly two of which were assigned for peer education and the two others for by-personnel education. In each health care centers, 27 women aged 18-35 were entered in the study randomly. A valid and reliable questionnaire was used for data collection. First a pretest was conducted for both groups. In peer education group, two of the participants who obtained the highest scores were selected as peer educators. Both groups received 4 two-hour-education sessions. Six weeks after education sessions,a post test was performed. Data were analyzed using independent T-test and paired T-test. Results: Before intervention, the mean score of knowledge, attitude, GDI, FCI, and MCI, was 25.48, 6.68, 7.77, 5.38 and 2.11 in personnel education group and 30.38, 8.20, 7.78, 5.75 and 2.33 in peer education group respectively. After education these scores were, 31.83, 8.88, 7.25, 4.9 and 2 in personnel education group and 34.4, 15.4, 5.33, 3.62 and .85 in peer education group respectively. There was a significant difference in mean scores of knowledge, attitude and nutritional indices in both groups. The mean score of knowledge was increased significantly higher in personnel education group but, the other variables proved significantly higher in peer education group. Conclusion: The higher increase of knowledge score in personnel group indicates the weakness of peers in presenting scientific and theory subjects, but they are more sufficient in increasing attitude and practices, so applying this method in nutrition education is recommended.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله محمدعلی مروتی شریف آباد | ma morowatisharifabad
shahid sadoughi university of medical sciences,yazd,iran
دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید صدوقی یزد
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد (Shahid sadooghi university of medical sciences)

الهام علیزاده مرادکندی | a alizadeh mradkandi
shahid sadoughi university of medical sciences,yazd,iran
دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید صدوقی یزد
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد (Shahid sadooghi university of medical sciences)

حسن مظفری خسروی | h mozaffari khosravi
shahid sadoughi university of medical sciences,yazd,iran
دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید صدوقی یزد
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد (Shahid sadooghi university of medical sciences)

حسین فلاح زاده | h fallahzadeh
shahid sadoughi university of medical sciences,yazd,iran
دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید صدوقی یزد
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد (Shahid sadooghi university of medical sciences)

مرضیه مومنی سروستانی | m momeni sarvestani
shahid sadoughi university of medical sciences,yazd,iran
دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید صدوقی یزد
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد (Shahid sadooghi university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://tbj.ssu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-11&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات