طلوع بهداشت یزد، جلد ۱۱، شماره ۲، صفحات ۷۵-۸۲

عنوان فارسی بررسی تاثیر آموزش سبک مقابله ای اسلامی بر افزایش شادکامی والدین کودکان استثنایی
چکیده فارسی مقاله سابقه و اهداف: مطالعات نشان داده اند که والدین کودکان استثنائی از شادکامی و رضایت زندگی کمتری برخوردارند.سبک های مقابله ای یکی از مهمترین عوامل روانی اجتماعی است که رابط بین فشار و بیماریهای روانی می باشد. از طرفی رابطه معناداری بین شادکامی وباورهای دینی وجود دارد .لذا این مطالعه با هدف بررسی تاثیر آموزش سبکهای مقابله ای اسلامی بر میزان شادکامی والدین کودکان استثنائی در شهرستان خاتم (هرات و مروست) انجام شد. روش بررسی :مطالعه حاضر یک مطالعه تجربی است. حجم نمونه 24زوج بودکه از بین والدین کودکان استثنائی شهرستان خاتم انتخاب شدند وبه طور تصادفی در دو گروه آزمون و کنترل قرار گرفتند.آموزش سبک مقابله اسلامی به صورت گروهی، برای گروه آزمون اجرا شد.پس از گذشت یک ماه داده های حاصل از پژوهش با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: آموزش سبکهای مقابله اسلامی، شادکامی والدین کودکان استثنائی را افزایش داد به نحوی که میانگین شادکامی از 64/4 ± 41/26 قبل از مطالعه به 19/9 ± 04/56 بعد از مطالعه و به 63/9 ± 55 بعد از پیگیری یک ماهه رسید. نتیجه گیری : با توجه به ثمر بخش بودن استفاده از سبکهای مقابله اسلامی در افزایش شادکامی ،آموزش این سبک ها در راستای کاهش فشارهای روانی ومقابله با آنها باید صورت گیرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله سبک مقابله اسلامی ، شادکامی، والدین، کودکان استثنایی ،آموزش

عنوان انگلیسی Examining the Effect of Teaching Religious Coping Style on Happiness of Parents
چکیده انگلیسی مقاله Background : Studies have shown that parents of exceptional children have less happiness and life satisfaction. Coping styles are one of the most important psychosocial factors that go between stress and mental disorders. On the other hand, there is a meaningful relation between happiness and religious beliefs. Therefore, this study was carried out with the purpose of examining the effect of teaching Islamic coping styles on happiness of parents with exceptional children in the city of Khatam (Harat&Marvast). Method: This is an exprimental research. The sample size was 24 persons chosen from among parents of exceptional children in Khatam city. They were then randomly assigned into two groups of trial and control. Islamic coping style was taught to the trial group. After one month of teaching, the data gathered from the research were analyzed through descriptive and analytic statistics. Results: Teaching Islamic coping styles, increased happiness of the parents with exceptinal children in such a way that the score of their happiness elevated from 26.41 before the study to 56.04 after study and then to 55 after one month of follow-up. Conclusion: Considering the effectivness of Islamic coping styles on increasing happiness, teaching of these styles for decreasing and coping with stress is recommended.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله محمد حسین فلاح | mh fallah
azad islamic university, yazd ,iran
استاد یار دانشگاه آزاد اسلامی یزد
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی یزد (Islamic azad university of yazd)

عباس منگلی | a mangoli
azad islamic university,birjand , iran
دانشگاه آزاد اسلامی بیرجند
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی بیرجند (Islamic azad university of birjand)

فاطمه زارع | f zareh
tarbiat moalem university, tehran,iran
دانشگاه تربیت معلم تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی (Shahid rajaee teacher training university)


نشانی اینترنتی http://tbj.ssu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-23&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات