|
طلوع بهداشت یزد، جلد ۱۲، شماره ۱، صفحات ۲۴-۳۲
|
|
|
عنوان فارسی |
مطالعه استرس شغلی رانندگان شرکت واحد اتوبوسرانی شهر همدان در سال ۱۳۹۰ |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه: امروزه استرس تبدیل به یک پدیده جهانی رو به رشدی شده است که تمامی گروههای شغلی و محیطهای کاری را در تمام کشورها تحت تأثیر قرار میدهد. بر طبق مطالعات، رانندگی اتوبوس یکی از موقعیتهای پراسترس شغلی میباشد. استرس میتواند از طریق تداخل با عملکرد ایمن راننده، منجر به بروز حادثه شود. این مطالعه با هدف بررسی وضعیت استرس شغلی رانندگان اتوبوسهای شرکت واحد شهر همدان انجام شد. روش بررسی: این مطالعه مقطعی در بهار سال 1390 انجام شد. جامعه آماری، کلیه رانندگان شرکت واحد اتوبوسرانی شهر همدان بودند. تعداد 54 نفر با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. به منظور جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه استرس شغلی فیلیپ ال رایس مورد استفاده قرار گرفت. آزمونهای آماری مورد استفاده در تحلیل دادهها، شامل t-test و ANOVA بود. یافتهها: نتایج نشان داد 76% از رانندگان سطح استرس بالا، 16% سطح استرس متوسط و 8% سطح استرس پائین دارند و بیشترین همبستگی نمره استرس شغلی به ترتیب با روابط بین فردی و استرس فیزیکی به دست آمد. در این مطالعه رابطه استرس شغلی با خصوصیات دموگرافیک رانندگان از لحاظ آماری معنیدار نبود (05/0
|
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Study of Occupational Stress Among Hamadan City-Bus Drivers, 2011 |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background: Today, occupational stress has developed as a global phenomenon which is more affecting all occupational groups and workplaces in all countries. The bus driving job is one of the most stressful occupations. The main objective of this study was the assessment of occupational stress level in Hamadan city-bus drivers. Method: This cross-sectional study was conducted in spring 1390. The participants, were all Hamadan city-bus drivers. Fifty four drivers were chosen using simple random sampling. The required data gathering was done using Philip el rice standard job stress questionnaire. Data analysis was per formed through Statistical tests such as t-test and one-way ANOVA. Results: The results indicated that 76% of the drivers are at a high, 16% at a middle and 8% at a low stress level. Job stress score had highest correlation with interpersonal relationships and physical stress, respectively. Furthermore, the results showed that the relationship between job stress and demographic characteristics was not statistically significant (P>0.05). Conclusion: High stress level in studied drivers indicated that implementation of a comprehensive stress management program is required. To improve the drivers' occupational stress, job promotion and security, establish of effective relationship between drivers and supervisors and also providing the conditions for their participation in decision-making should gain a priority. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
رستم گلمحمدی | r golmohamadi hamadan university of medical sciences, hamadan, iran. دانشگاه علوم پزشکی همدان سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی همدان (Hamadan university of medical sciences)
نیلوفر دامیار | n damyar hamadan university of medical sciences, hamadan, iran. دانشگاه علوم پزشکی همدان سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی همدان (Hamadan university of medical sciences)
ایرج محمد فام | i mohamadfam hamadan university of medical sciences, hamadan, iran. دانشگاه علوم پزشکی همدان سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی همدان (Hamadan university of medical sciences)
جواد فردمال | j faradmal hamadan university of medical sciences, hamadan, iran. دانشگاه علوم پزشکی همدان سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی همدان (Hamadan university of medical sciences)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://tbj.ssu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-187&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
کاربردی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|