|
Journal of Modern Rehabilitation، جلد ۸، شماره ۳، صفحات ۶۲-۶۸
|
|
|
عنوان فارسی |
مقایسه ویژگیهای آوایی- واجی و صرفی-نحوی کودکان مبتلا به اوتیسم با کودکان سالم |
|
چکیده فارسی مقاله |
زمینه و هدف : یکی از بارزترین مشخصههای کودکان مبتلا به اوتیسم وجود اشکال در ویژگیهای زبانی است. هدف مقاله حاضر،بررسی برخی از ویژگیهای زبانی کودکان مبتلا به اوتیسم و مقایسه آنها با کودکان سالم در زبان فارسی میباشد. روش بررسی : با ضبط گفتار 20 کودک دختر و پسر هفت تا یازده ساله مبتلا به اوتیسم، ویژگیهایآوایی- واجی و صرفی-نحوی آنها با ویژگیهای مشابه 20 کودک سالم همسن آنها مقایسه شد.دادهها با استفاده از آزمون دقیق فیشر در نرمافزار SPSS نسخه 18 پردازش شدند . یافتهها : حذف همخوانها، جابهجایی همخوانها، عدم کاربرد تکیه در هجای مناسب، آهنگ کلام غیرمعمول، عدم کاربرد صحیح زمان دستوری،عدم کاربرد یا کاربرد اشتباه حروف اضافه،اشکال در جمع بستن اسمها، عدم کاربرد جملات مرکب در کودکان مبتلا به اوتیسم و سالم تفاوت معناداری داشت(05/0 (p< ؛ درحالیکه در درج آوا، فرایند قلب، عدم وجود تطابق میان فاعل و فعل، اشکال در منفی کردن افعال و اشکال در کاربرد صفات اشاره بین دو گروه تفاوت معناداری وجود نداشت(05/0 p> ). نتیجهگیری :کودکان مبتلا به اوتیسم، در زمینههای آوایی-واجی و صرفی-نحوی با مشکلات بیشتری نسبت به کودکان سالم همسن خود روبهرو هستند، و نیاز است با برنامههای آموزشی مناسب سعی شود این مشکلات هرچه کمتر شوند. کلید واژهها : کودکان اوتیسم، کودکان سالم، ویژگیهای آوایی-واجی، ویژگیهای صرفی-نحوی |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Comparing phonetic,phonologic, morphologic and syntactic features of speech in children with autism and typically developing children |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background and Aim : Language disorders are one of the most prominent features seen in autistic children. The present study intends to investigate some linguistic features of speech in Persian-speaking children with autism in comparison with their typically developing age mates. Materials and Methods : By recording the speech of 20 autistic girls and boys who were seven to eleven years old, phonetic, phonologic, morphologic and syntactic features of their speech were compared with those of their typically developing age-mates. The SPSS (18) and Exact Fischer Test were used to analyze the collected data. Results : The results showed that consonant deletion, substitution of phonemes, using stress on inappropriate syllable, atypical intonation, incorrect use of tense, incorrect use or not using prepositions, problems in making the nouns plural and not using complex sentences were significantly different in children with autism and typically developing children (p< 0.05), while epenthesis, metathesis, violating subject-verb agreement, having difficulty with making the verbs negative, and using demonstratives were not significantly different (p>0.05). Conclusion : Children with autism had more problems in phonetic, phonologic, morphologic and syntactic features of speech in comparison with their typically developing age-mates. Therefore, withappropriate treatment programs, these problems could be reduced. Key Words : Autistic children, Typically developing children, Phonetic and phonologic features, Morphologic and syntactic features |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
رحیمه روح پرور | rahimeh roohparvar assistant professor of linguistics, shahid bahonar universityof kerman استادیار زبان شناسی همگانی، گروه زبان های خارجی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید باهنر کرمان سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید باهنر (Shahid bahonar university)
مهدیه کرمی | mahdieh karami master of art in linguistics, shahid bahonar universityof kerman کارشناس ارشد زبان شناسی همگانی، دانشگاه شهید باهنر کرمان سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید باهنر (Shahid bahonar university)
محسن مددی | mohsen madadi assistant professor of statistics, shahid bahonar universityof kerman استادیار آمار، گروه آمار، دانشکده ریاضی و کامپیوتر، دانشگاه شهید باهنر کرمان سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید باهنر (Shahid bahonar university)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://mrj.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-5044&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
دریافت فایل مقاله |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|