این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 11 آذر 1404
بسپارش
، جلد ۸، شماره ۲، صفحات ۷۴-۸۲
عنوان فارسی
قیرهای اصلاحشده با پلیمر: مشخصهها، مزایا و چالشها
چکیده فارسی مقاله
تولید قیر بهعنوان ماده تجاری، بهویژه در حوزه راهسازی، سالبهسال در حال افزایش است. متأسفانه شرایط کاربری مانند گرما، تغییرات دما، نزولات آسمانی و فشار واردشده بر اثر تردد خودروها بهویژه خودروهای سنگین، موجب تخریب قیر میشود. همین مسئله، موجب افزایش هزینههای تعمیر و نگهداری آن میشود. بدین دلیل، برای افزایش طول عمر کاربری قیر تلاشهای زیادی شده است. از امیدبخشترین روشها برای این منظور، افزودن ماده پلیمری به ساختار قیر است. قیرهای پلیمری یا قیرهای اصلاحشده با پلیمر (PMBs)، بهعنوان اصلیترین گزینه افزایش عملکرد و ماندگاری قیر بهویژه در حوزه راهسازی، شناخته میشوند. اما این قیرها با موانع جدی دستبهگریبان هستند که مهمترین آنها هزینه زیاد تولید، دشواری رسیدن به شرایط ایدهآل عملکردی، ناپایداری و جدایش فازی هستند. برای رفع این معضلات، چارهای جز شناخت دقیقتر اجزای قیر و ویژگیهای عملکردی آنها، نقش پلیمر در بهبود عملکرد، انحلالپذیری اجزا در پلیمر، شیمی و ساختار قیر وجود ندارد. از این رو در مقاله حاضر، پس از معرفی قیرهای اصلاحشده با پلیمر و بیان تاریخچهای از تولید آنها، به بررسی شیمی قیر پرداخته و با استفاده از این اطلاعات، معماری پلیمر مطلوب در PMBs بیان شده است. درنهایت نیز رویههای کلی اصلاح یا بهبود PMBs معرفی شده است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
قیر، قیر اصلاح شده با پلیمر، شیمی قیر، آسفالتن، مالتن،
عنوان انگلیسی
Polymer-modified Bitumens: Characteristics, Advantages and Challenges
چکیده انگلیسی مقاله
Asphalt manufacturing, as a commercial material, especially in road construction, is increased on yearly basis. Unfortunately, in application conditions such as heat, temperature changes, precipitation (as snow, rain, hail and etc.) and pressure impact (resulting by vehicles, especially those heavy vehicles), cause much destruction of the asphalt. This leads to high maintenance cost. So, many efforts have been made to increase asphalt durability. One of the most promising methods is to add polymers into asphalt structure. Polymer-modified bitumens (PMBs) are known as a basic choice, especially in case of paving the streets and roads, in order to enhance asphalt durability. But these are grappled with serious limits, which most important are: high manufacture cost, difficulty of maintaining ideal work condition, instability and phase separation. To eliminate these problems, there is hardly a remedy except subtle cognition of components of bitumen, their properties, polymer role in modifying, components solubility in polymer, chemistry and structure of bitumen. Therefore, in this paper, following an account on PMBs and brief history of their manufactures, chemistry of bitumen is presented and the favorable polymer architecture in PMBs is demonstrated. Finally, general routes to modify or improve PMBs are introduced.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
رضا آرامی |
پژوهشگر- پژوهشکده علوم و فناوری دفاعی شمالغرب
رحیمه اسماعیل زاده |
پژوهشگر- پژوهشکده علوم و فناوری دفاعی شمالغرب
نشانی اینترنتی
http://basparesh.ippi.ac.ir/article_1524_88e2fac0e3aa51f8472faf109da6c39a.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/651/article-651-893854.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات