اخلاق در علوم و فناوری، جلد ۱۳، شماره ۲، صفحات ۱۴۰-۱۴۸

عنوان فارسی شناسایی دلایل نادیده گرفتن اخلاق دانشگاهی و ارتکاب به تقلب تحصیلی
چکیده فارسی مقاله زمینه: تقلب تحصیلی از مشکلات رایج و روزافزون نظام‌های آموزشی است و آسیب‌های جبران‌ناپذیری به جامعۀ علمی وارد می‌سازد. هدف ‏پژوهش حاضر شناسایی دلایل نادیده گرفتن اخلاق دانشگاهی و ارتکاب به تقلب تحصیلی دانشجویان و طبقه‌بندی پاسخ‌های آنها بر پایه ‏راهبردهای خنثی‌سازی است.‏ روش: پژوهش با روش کیفی پدیدار‌شناسی انجام شده است. جامعۀ پژوهش کلیه دانشجویان دانشگاه بیرجند شامل 11225 نفر می‌باشند.20 ‏نفر از دانشجویان دانشگاه بیرجند با روش نمونه‌گیری هدف‌مند در دسترس انتخاب شدند. داده‌ها با مصاحبۀ نیمه‌ساختاریافته جمع‌آوری و با ‏شیوه کدگذاری کوربین و استراس تجزیه و تحلیل شدند.‏ یافته‌ها: 893 کد شناسایی شده در مصاحبه‌ها در هفت مقولۀ اصلی «دانشجو، هنجار‌های اجتماعی، استاد، نقش دانشگاه، ماهیت درس و ‏رشته، ماهیت تکلیف و مقطع تحصیلی» دسته‌‌بندی شدند. دانشجویان نخست نقش خود در ارتکاب به تقلب را اظهار داشته‌اند، سپس ‏به‌ترتیب راهبردهای خنثی‌سازی «سرزنش سرزنش‌کنندگان، انکار مسئولیت، انکار آسیب‌دیده، توسل به وفاداری‌های برتر، و انکار آسیب» را ‏به‌کار گرفته‌اند. ‏ نتیجه‌گیری: بسیاری از انواع تقلب با وضع قوانین و مدیریت آموزشی قابل اجتناب بوده و موجب تقویت اخلاق علمی در نظام آموزش عالی ‏خواهد شد. لازم است سیاست‌گذاران آموزش عالی تدابیر لازم را برای آموزش اخلاق حرفه‌ای به دانشجویان در دوران تحصیل بیاندیشند. ‏اساتید نیز می‌توانند با تاکید بر رشد مهارت‌های حرفه‌ای، حمایت‌گر بودن و تعامل محترمانه با دانشجویان و ارزشیابی مستمر در کاهش تقلب ‏مؤثر باشند
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Identify the Reasons for Ignoring Academic Ethics and Committing Academic Cheating
چکیده انگلیسی مقاله Background:‎‏ ‏Academic cheating is one of the current and increasing problems in educational ‎systems and irreversible harm to the academic community. The aim of this study was identify ‎the reasons for student's academic cheating and categorize their responses upon neutralization ‎strategies. ‎ Method: Phenomenological qualitative approach was used. The study population includes all ‎students of Birjand University consists of 11225 persons. 20 students of Birjand University ‎were selected using purposive sampling. Data were collected using semi-structured interviews ‎and by Corbin and Strauss color coding was analyzed. ‎ Results: 893 codes in the interview in seven main issues were classified: "student, social ‎norms, professor, the University, the nature and degree courses, nature of the task and the level ‎of education". Students, at the first, have stated their role in the perpetration of cheating, they ‎then have employed respectively neutralization techniques "condemnation of the condemners, ‎denial of responsibility, denial of the victim, appeal to higher loyalties and denial of injury". ‎ Conclusion: Many types of cheating are avoidable with laws and educational management and ‎scientific ethics in higher education will be enhanced. Higher education policy makers should ‎take the necessary steps to train professional ethics to students during education. Professors can ‎also be effective in reducing cheating by focusing on the development of professional skills, ‎supportive and respectful interaction with students and continuous evaluation.‎
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله

نشانی اینترنتی http://ethicsjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-1-153&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/574/article-574-886157.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات