|
اخلاق در علوم و فناوری، جلد ۱۳، شماره ۲، صفحات ۱۴۰-۱۴۸
|
|
|
عنوان فارسی |
شناسایی دلایل نادیده گرفتن اخلاق دانشگاهی و ارتکاب به تقلب تحصیلی |
|
چکیده فارسی مقاله |
زمینه: تقلب تحصیلی از مشکلات رایج و روزافزون نظامهای آموزشی است و آسیبهای جبرانناپذیری به جامعۀ علمی وارد میسازد. هدف پژوهش حاضر شناسایی دلایل نادیده گرفتن اخلاق دانشگاهی و ارتکاب به تقلب تحصیلی دانشجویان و طبقهبندی پاسخهای آنها بر پایه راهبردهای خنثیسازی است. روش: پژوهش با روش کیفی پدیدارشناسی انجام شده است. جامعۀ پژوهش کلیه دانشجویان دانشگاه بیرجند شامل 11225 نفر میباشند.20 نفر از دانشجویان دانشگاه بیرجند با روش نمونهگیری هدفمند در دسترس انتخاب شدند. دادهها با مصاحبۀ نیمهساختاریافته جمعآوری و با شیوه کدگذاری کوربین و استراس تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها: 893 کد شناسایی شده در مصاحبهها در هفت مقولۀ اصلی «دانشجو، هنجارهای اجتماعی، استاد، نقش دانشگاه، ماهیت درس و رشته، ماهیت تکلیف و مقطع تحصیلی» دستهبندی شدند. دانشجویان نخست نقش خود در ارتکاب به تقلب را اظهار داشتهاند، سپس بهترتیب راهبردهای خنثیسازی «سرزنش سرزنشکنندگان، انکار مسئولیت، انکار آسیبدیده، توسل به وفاداریهای برتر، و انکار آسیب» را بهکار گرفتهاند. نتیجهگیری: بسیاری از انواع تقلب با وضع قوانین و مدیریت آموزشی قابل اجتناب بوده و موجب تقویت اخلاق علمی در نظام آموزش عالی خواهد شد. لازم است سیاستگذاران آموزش عالی تدابیر لازم را برای آموزش اخلاق حرفهای به دانشجویان در دوران تحصیل بیاندیشند. اساتید نیز میتوانند با تاکید بر رشد مهارتهای حرفهای، حمایتگر بودن و تعامل محترمانه با دانشجویان و ارزشیابی مستمر در کاهش تقلب مؤثر باشند |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Identify the Reasons for Ignoring Academic Ethics and Committing Academic Cheating |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background: Academic cheating is one of the current and increasing problems in educational systems and irreversible harm to the academic community. The aim of this study was identify the reasons for student's academic cheating and categorize their responses upon neutralization strategies. Method: Phenomenological qualitative approach was used. The study population includes all students of Birjand University consists of 11225 persons. 20 students of Birjand University were selected using purposive sampling. Data were collected using semi-structured interviews and by Corbin and Strauss color coding was analyzed. Results: 893 codes in the interview in seven main issues were classified: "student, social norms, professor, the University, the nature and degree courses, nature of the task and the level of education". Students, at the first, have stated their role in the perpetration of cheating, they then have employed respectively neutralization techniques "condemnation of the condemners, denial of responsibility, denial of the victim, appeal to higher loyalties and denial of injury". Conclusion: Many types of cheating are avoidable with laws and educational management and scientific ethics in higher education will be enhanced. Higher education policy makers should take the necessary steps to train professional ethics to students during education. Professors can also be effective in reducing cheating by focusing on the development of professional skills, supportive and respectful interaction with students and continuous evaluation. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
|
|
نشانی اینترنتی |
http://ethicsjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-1-153&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/574/article-574-886157.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|