روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، جلد ۱۱، شماره ۲، صفحات ۱۵۰-۱۶۳

عنوان فارسی مقایسه کارایی و اثربخشی شناخت درمانی بک با شناخت درمانی تیزدل در درمان افسرده‌خویی
چکیده فارسی مقاله  مقدمه: هدف پژوهش حاضر مقایسه کارایی و اثربخشی شناخت‌درمانی بک با شناخت‌درمانی تیزدل در درمان افسرده‌خویی بود.مواد و روش‌کار:�بدین منظور شش آزمودنی (دو مرد و چهار زن) به شیوه‌ی نمونه‌گیری دردسترس انتخاب شده و به‌تصادف در دو گروه جای داده شدند و هر گروه با یکی از دو روش یادشده تحت درمان قرار گرفتند. بررسی حاضر به روش طرح آزمایشی تک‌موردی و از نوع خط پایه‌ی چندگانه انجام شد. آزمودنی‌ها درمرحله‌ی پیش از درمان ( خط پایه) و در طی جلسه‌های چهارم و هشتم و پس از درمان (جلسه دوازدهم) و مرحله‌ی پیگیری (دو ماه پس از درمان) پرسش‌نامه‌ی افسردگی بک و مقیاس افسردگی، اضطراب، استرس را تکمیل کردند. هم‌چنین در مرحله‌ی پیش از درمان (خط پایه) و پس از درمان (جلسه دوازدهم) مقیاس نگرش های ناکارآمد و مقیاس کنترل درونی- بیرونی توسط آزمودنی‌ها تکمیل شد. یافته‌ها:�نتایج نشان داد که هر دو روش درمان (شناخت‌درمانی بک و شناخت‌درمانی تیزدل) در کاهش علایم افسرده‌خویی مؤثر بوده و این کارایی و اثربخشی در مورد روش دوم بارزتر بوده است.نتیجه‌گیری:�شناخت‌درمانی تیزدل در درمان افسرده‌خویی، می‌تواند مؤثرتر از شناخت‌درمانی بک باشد. 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله افسرده‌خویی، شناخت‌درمانی بک، شناخت‌درمانی تیزدل

عنوان انگلیسی Efficacy and Effectiveness of Beck’s with Teasdale’s Cognitive herapies in Treatment of Dysthymia
چکیده انگلیسی مقاله  Introduction: The aim of this research was to investigate the efficacy of Beck’s cognitive therapy versus Teasdale’s in treatment of dysthymia. Method: Six subjects (two males and four females) were selected by convenient sampling and were randomly assigned to two treatment groups. The methodology was a multiple-baseline experi-�mental single case study. Subjects completed Beck’s Depression Inventory (BDI) and Depression- Anxiety-Stress Scale (DASS) at pre-treatment (baseline), treatment (4 and 8 sessions), post-treat-ment (twelfth session), and at follow-up (two months after treatment). Also, subjects completed the Dysfunctional Attitude Scale (DAS), and the Internal-External Control Scale (IECS) at pre-treat-ment (baseline) and post-treatment (twelfth session). Results: The results revealed that both Beck’s and Teasdale cognitive therapies were effective in decreasing dysthymic symptoms that was more prominent with the latter method. Conclusion: Teasdale’s cognitive therapy can be more effective than Beck’s in reducing dysthymic symptoms.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله حسن حمیدپور | h. hamidpour
ph.d. student of clinical psychology. department of clinical psychology, university of rehabilitation sciences. koodakiar st., daneshjou blvd., evin, tehran, iran, i. r.
دانشجوی دوره ی دکتری روانشناسی بالینی، دانشگاه علوم بهزیستی و توان بخشی. تهران، اوین، بلوار دانشجو، خیابان کودکیار، دانشگاه علوم بهزیستی

علی صاحبی | a. sahebi
ph.d in clinical psychology.
دکترای تخصصی روانشناسی بالینی، دانشگاه سیدنی، استرالیا. سیدنی، بیمارستان وستمید، دپارتمان خانواده درمانی.

محمود طباطبایی | m. tabatabai
psychiatrist.
روانپزشک، دانــشیار دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی مشهد. مـشهد، بلوار حرّ عاملی، بیمارستان ابن سینا، گروه روانپزشکی.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی مشهد (Mashhad university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-68&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات