روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، جلد ۱۲، شماره ۲، صفحات ۱۴۰-۱۴۵

عنوان فارسی پیامدهای شناختی کودک‌آزاری در دختران نوجوان
چکیده فارسی مقاله
کلیدواژه‌های فارسی مقاله کلیدواژه، کودک‌آزاری، هوش، حافظه، دقت، نوجوانان، اصفهان

عنوان انگلیسی The Cognitive Consequences of Child Abuse in Young Girls
چکیده انگلیسی مقاله  AbstractObjectives: The aim of this study was to investigate the effects of child abuse on cognitive dimensions of personality including intelligence, accuracy and memory.Method: Subjects consisted of 100 female high school students in the city of Isfahan in the academic year of 2003-2004, who were selected using random multi-stage sampling method. Based on the scores ob-tained through the Child Abuse Scale, the subjects were divided into two groups: abused or normal. Raven’s Progressive Matrices, Wechsler Memory Scale, and Bonardel Accuracy Test were used for gathering data. Data were then analyzed using MANOVA and correlation coeffi- cient. Results: Mean accuracy, IQ, and memory scores of the abused and normal groups were 63.66 versus 70.44, 107.12 versus 108.89, and 86.82 versus 86.16 respectively. Conclusion: Abuse causes a decrease in the memory mean score of female adolescents, but has no considerable effect on their accuracy and IQ.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله اعظم نقوی | azam naghavi
ma in counseling and guidance. 341, shahid ali ghasemi alley, mahdieh st., jey ave., isfahan, iran, ir.
کارشناسی ارشد مشاوره و راهنمایی. اصفهان، خیابان جی، خیابان مهدیه، بن بست شهید علی قاسمی، پلاک341.

مریم فاتحی زاده | maryam fatehizadeh
phd in counseling and guidance. assistant prof. of isfahan university
دکترای مشاوره و راهنمایی، استادیار دانشگاه اصفهان.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)

محمدرضا عابدی | mohammad reza abedi
phd in counseling. assistant prof. of isfahan university
دکترای تخصصی مشاوره، استادیار دانشگاه اصفهان.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)


نشانی اینترنتی http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-23&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات