|
روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، جلد ۱۲، شماره ۴، صفحات ۳۹۶-۴۰۲
|
|
|
عنوان فارسی |
شیوع اختلال خواندن در دانشآموزان دبستانی |
|
چکیده فارسی مقاله |
چکیدههدف: این پژوهش با هدف تعیین میزان شیوع اختلال خواندن در دانشآموزان شهرستان شهرضا انجام شد. روش: 1200 نفر دانشآموز پسر و دختر دبستانی که به روش نمونهگیری طبقهای تصادفی (هر پایه 300 نفر)، انتخاب شده بودند بهکمک آزمون هوشی ریون رنگی کودکان وآزمون تشخیصی سطح خواندن بررسی شدند. دادهها به کمک روشهای آمار توصیفی، آزمون ناپارامتریک، خیدو و آزمون V کرامر تحلیل گردیدند.یافتهها: این بررسی نشان داد که بیشترین میزان شیوع اختلال خواندن در دانشآموزان پسر پایه دوم (8/10%) و کمترین میزان شیوع در دانشآموزان دختر پایه پنجم (8/2%) بوده است. دانشآموزان پسر در پایه دوم روستایی با 3/11% ابتلا به اختلال خواندن بیشترین میزان شیوع و دانشآموزان پنجم دختر شهری با 7/3% کمترین میزان شیوع را داشتند. این ارقام در دانشآموزان پایه دوم 4/10% و در دانشآموزان پایه پنجم، 3/4% بود. میانگین میزان شیوع اختلال خواندن در کل دانشآموزان (شهر و روستا) 8/6% بود. همچنین تفاوت میان شیوع اختلال خواندن در دانشآموزان پسر و دختر، در دانشآموزان شهر و روستا و در پایههای تحصیلی مختلف از نظر آماری معنیدار بود (05/0p< ).نتیجهگیری: اختلال خواندن در دانشآموزان پسر بیش از دانشآموزان دختر و در دانشآموزان روستایی بیش ازدانشآموزان شهری است. در مجموع اختلال خواندن در این جامعه شایع است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
کلیدواژه، شیوع، اختلال خواندن، کودکان، شهرضا |
|
عنوان انگلیسی |
Prevalence of Reading Disorder in Primary School Students |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
AbstractObjectives: The study was designed to determine the prevalence of reading disorder among primary school students in Shahreza town (Iran). Method: A total of 1200 students (boys and girls) were selected through stratified random sampling method (300 in each grade) and assessed by Children Color Raven Intelligence Scale and Reading Level Diagnostic Scale. Data were then analyzed using descriptive statistics mothods, nonparametric test, chi-square and Cramer’s V test. Results: This survey revealed the highest prevalence of reading disorder in the grade two male students (10.8%), and the lowest in the grade five female students (2.8%). Prevalence of reading disorder was highest among rural grade two boys (11.3%) and lowest in the urban grade five girls (3.7%). The figures in the grade two and five students were 10.4% and 4.3% respectively. The mean prevalence of reading disorder in all the students (urban and rural) was 6.8%. Also, the difference between prevalence of reading disorder in boys and girls, urban and rural students, and different scholastic grades was statistically significant (p< 0.05). Conclusion: Reading disorder is more prevalent amongst male than female students. The prevalence is also higher in rural students than in urban students. In sum, reading disorder in this population is prevalent. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Key words, prevalence, reading disorder, children, Shahreza |
|
نویسندگان مقاله |
اسحق رحیمیان بوگر | esshagh rahimian boogar phd student in health psychology, tehran university. nasim ave., against koo-ye-nasr, pol-e-gisha, faculty of psychology amp;amp; educational sciences, tehran university, tehran, iran, ir.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)
احمد صادقی | ahmad sadeghi ma. in counseling, esfahan province education organization counseling centre. کارشناس ارشد مشاوره، مرکز مشاوره سازمان آموزش و پرورش استان اصفهان.
|
|
نشانی اینترنتی |
http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-129&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی اصیل |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|