روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، جلد ۱۶، شماره ۲، صفحات ۱۱۸-۱۲۶

عنوان فارسی تأثیر قصه‌گویی در کاهش پرخاشگری پسران شش تا هشت ساله
چکیده فارسی مقاله هدف: این پژوهش با هدف بررسی تأثیر قصه‌‌گویی در کاهش پرخاشگری پسران شش تا هشت ساله انجام گرفت. روش: در چهارچوب روشی شبه‌تجربی در قالب یک طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون- پی‌گیری با گروه کنترل، 22 پسر شش تا هشت ساله که در پرسش‌نامه پرخاشگری شهیم نمره یک انحراف معیار بالاتر از میانگین کسب نموده بودند، به‌‌طور تصادفی در دو گروه جایگزین شدند. گروه آزمایش به مدت 11 جلسه تحت تأثیر متغیر مستقل «قصه‌گویی» قرار گرفت و گروه کنترل هیچ مداخله‌ای دریافت نکرد. پس از پایان مداخله و نیز سه ماه پس از آن از هر دو گروه آزمون به عمل آمد تا تأثیر متغیر مستقل بر متغیر وابسته «پرخاشگری» مشخص شود. داده‌ها با استفاده از روش تحلیل واریانس برای اندازه­گیری­های مکرر، مورد تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: معلمان و والدین گزارش کردند که قصه‌گویی نشانه‌های پرخاشگری را درکودکان کاهش می‌دهد. این کاهش در پی‌گیری سه‌ماهه نیز پایدار می‌ماند. نتیجه‌‌گیری: این نتایج قابلیت کاربرد قصه و ساختار آن را درآموزش کودکان و حل مشکلات آنها نشان می‌دهد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله پرخاشگری، کودکان، قصه‌گویی

عنوان انگلیسی The Effect of Storytelling on Aggression in Six to Eight-Year Old Boys
چکیده انگلیسی مقاله AbstractObjectives: The purpose of this study was to investigate the effectiveness of storytelling on aggression in 6 to eight-year old boys. Method: Using a Quasi experimental, pretest-posttest follow-up design with control group, a sample consisting of 22 elementary school boys who had scored one standard deviation above the mean on Shahim Aggression Scale, were randomly assigned to two groups. The experimental group underwent 11 sessions of “storytelling” as the independent factor, and the control group received no intervention. Upon the completion of intervention and after three months, both groups were tested to determine the effect of the independent factor on the dependent factor of “aggression”. Data were analyzed using repeated measures analysis of variance. Results: Both parents and teachers reported that storytelling reduced the signs of aggression in children. This decrease remained stable in the three-month follow-up. Conclusion: These findings indicate the efficiency of stories and their structure in educating children and solving their problems.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله aggression, children, storytelling

نویسندگان مقاله راضیه نصیرزاده | raziyeh nasirzadeh
islamic azad university of shiraz, ghaani st., shiraz, iran, ir. fax 98711-2334496
شیراز، خیابان قاآنی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد شیراز، دفتر مشاوره. دورنگار 2334496-0711
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی شیراز (Islamic azad university of shiraz)

رسول روشن | rasool roshan



نشانی اینترنتی http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-384&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات