|
روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، جلد ۱۹، شماره ۴، صفحات ۲۶۴-۲۷۴
|
|
|
عنوان فارسی |
مقایسه اثربخشی دارودرمانی و ترکیب دارودرمانی و آموزش مدیریت والدین بر شاخصهای بینایی- ساختاری، توجهی، رفتاری و هیجانی کودکان مبتلا به اختلال بیشفعالی/کمبود توجه |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف: پژوهش حاضر بررسی اثربخشی دارودرمانی و ترکیب دارودرمانی و آموزش مدیریت والدین بر شاخصهای بینایی- ساختاری، توجهی، رفتاری و هیجانی کودکان مبتلا به اختلال بیشفعالی/کمبود توجه (ADHD) بود. روش: در پژوهش مداخلهای حاضر، 18 کودک مبتلا به ADHD نوع مرکب، به همراه مادرانشان، بهشکل تصادفی به دو گروه دارودرمانی و درمان ترکیبی (دارودرمانی همراه با آموزش مدیریت والدین) تقسیم شدند. درمان شامل دستکم پنج هفته درمان دارویی برای هر دو گروه و 10 جلسه آموزش مدیریت والدین برای گروه درمان ترکیبی بود. پیش و پس از درمان، چهارمین ویراست پرسشنامه نشانههای کودکCSI-4) )، آزمون بینایی- حرکتی بندر گشتالت، نسخه گلدن آزمون رنگ-کلمه استروپ (SCWT)، آزمون ماتریسهای پیشرونده ریون (RPM) و نسخه کوتاه و تجدیدنظرشده مقیاس درجهبندی کانرز والدین (CPRS-R-S) تکمیل شد. دادهها با استفاده از آزمون هتلینگ، آزمون t و تحلیل کوواریانس تکمتغیره و چندمتغیره تحلیل شدند. یافتهها: در دو گروه، پس از مداخله نمره شاخص بینایی- ساختاری کاهش و نمره شاخص توجه افزایش یافت (بهترتیب، 01/0>p و 05/0>p). همچنین، درمان ترکیبی بر تمام شاخصها (01/0>p) و دارودرمانی بر دو شاخص بیشفعالی (01/0>p) و شاخص ADHD (05/0>p) تأثیر داشت. رفتار مقابلهای در گروه درمان ترکیبی نسبت به گروه دارودرمانی کاهش بیشتری داشت (05/0>p). هیچیک از درمانها نتوانست بر شاخصهای هیجانی تأثیر بگذارد. نتیجهگیری: درمان دارویی بر رفع نقایص شناختی و درمان ترکیبی بر بهبود رفتارهای مقابلهای و تعامل میان والدین و فرزندان اثرگذار است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Effectiveness of Medication and Combined Medication and Parent Management Training on Visuo-constructive, Attentional, Behavioral and Emotional Indicators of Children with Attention Deficit/Hyperactivity Disorder |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Objectives: The aim of the present study was to compare the effectiveness of medication with and without parent management training (PMT) on visuo-constructive, attentional, behavioral and emotional indicators of children with attention deficit/hyperactivity disorder. Method: In this interventional study, 18 children with ADHD combined type and their mothers were randomly allocated into a medication group (MED) and a medication plus parent management training (MED+PMT). Medication was prescribed for all affected children, for at least a five-week period. In addition, in MED+PMT group, 10 sessions of PMT was administered. The Child Symptom Inventory-4th Edition (CSI-4), Bender Gestalt Visual Motor Test, Stroop Color-Word Test (SCWT), Raven's Progressive Matrices (RPM), and Conners' Parent Rating Scales-Revised short form (CPRS-R-S) were administered before and after treatment. The data analysis was done by Hoteling test, t-test for independent variables, and univariate and multivariate analysis of covariance. Results: In both groups, after intervention the visuo-constructive scores were reduced and attention scores increased (p< 0.05 and p< 0.1, respectively).Combination treatment was effective on all relevant indices (p< 0.01, in all cases). Also, medication alone caused significant changes in hyperactivity (p< 0.05) and ADHD (p< 0.05) indices. The oppositional behavior scores were reduced more in MED+PMT group than MED group (p< 0.05). Neither medication nor combination treatment was effective on emotional indices. Conclusion: Medication is effective in treatment of cognitive impairments. However, combination of medication and parent management training causes more improvement in oppositional behaviors and interaction between parents and children. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
زهرا فاضلی | zahra fazeli tehran institute of psychiatry- school of behavioral sciences and mental health, iran university of medical sciences, tehran, iran, ir. fax 9821-66506853 خیابان ستارخان، خیابان نیایش، خیابان شهیدمنصوری، دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان- انستیتو روانپزشکی تهران. دورنگار 66506853-021 سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran university of medical sciences)
الهام شیرازی | elham shirazi mental health research center , tehran institute of psychiatry- school of behavioral sciences and mental health, iran university of medical sciences, tehran, iran ، مرکز تحقیقات بهداشت روان، دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان - انستیتو روانپزشکی تهران سازمان اصلی تایید شده: مرکز تحقیقات بهداشت روان
علی اصغر اصغرنژاد فرید | aliasgar asgharnejad farid mental health research center , tehran institute of psychiatry- school of behavioral sciences and mental health, iran university of medical sciences, tehran, iran دانشگاه علوم پزشکی ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran university of medical sciences)
عزیزه افخم ابراهیمی | azize afkham ebrahimi iran university of medical sciences, tehran, iran دانشگاه علوم پزشکی ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran university of medical sciences)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-715&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
عمومی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی اصیل |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|