مجله سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران، جلد ۳۴، شماره ۱، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی ارتقای آموزش پزشکی تخصصی و فوق تخصصی ایران
چکیده فارسی مقاله و هدف: ارتقای آموزش پزشکی تخصصی و فوق تخصصی، به دلیل نقش کلیدی دستیاران و دانش آموختگان این رشته ها ، همواره یکی از دغدغه های اصلی سیاست گزاران آموزش پزشکی است. این پژوهش با هدف بهره مندی از دانش ضمنی خبرگان در تعیین چالش ها و ارائه راهکارهای ارتقای آموزش عالی پزشکی صورت پذیرفت کار: در این پژوهش کاربردی- کیفی به صورت هدفمند 7 نفر از تصمیم گیران اصلی آموزش پزشکی جهت شرکت در نشست خبرگان انتخاب شدند .بدین منظور یک جلسه پانل به مدت 120 دقیقه در اردیبهشت سال 1394 تشکیل و داده ها به روش چارچوبی- محتوایی تحلیل شد. ها : چالش ها و راهکارهای ارتقای آموزش عالی پزشکی کشور در چارچوب 3 وظیفه تولیتی نظام آموزش عالی پزشکی و 10 موضوع اصلی به همراه مفاهیم فرعی شامل 34 چالش فرعی و 43 راهکار پیشنهادی خبرگان تعریف گردید. 10 دورن مایه اصلی شامل رسالت برنامه، کریکولوم ها، مدیریت سیستماتیک برنامه ها ، دستیاران ، اساتید ، ارزشیابی برنامه ها ، منابع و زیر ساختها ، گسترش برنامه ها ،توسعه حضور در عرصه های بین الملل ،مشارکت بین بخشی ؛ شناسایی شد ، که در قالب ؛ سیاستگذاری کلان ،حاکمیت دورن بخشی ،رهبری بین بخشی ، طبقه بندی گردید. گیری: مطالعه ، راهکارهای مناسب ارتقای کیفیت آموزش عالی پزشکی در پاسخ به تقاضای جامعه و نظام سلامت، پیشنهادشد. در این راستا اصلاح در کریکولوم ها ، نظام ملی پذیرش دستیاران ؛ نظام ارزشیابی و اعتبار بخشی برنامه ها ؛ توجه به تقویت زیر ساخت ها ؛ تمرکز زدایی در توسعه آموزش ؛ پذیرش دانشجویان خارجی ؛ تعامل مستمر با بخش های تحقیقاتی بالینی ، از جمله زمینه های اولویت دار و راهکارهای بالقوه ای است که شایسته است توسط برنامه ریزان آموزشی در نظر گرفته شود. کلیدی: آموزش عالی پزشکی ، برنامه های آموزشی تخصصی ، برنامه های فوق تخصصی ؛ ارتقاء کیفیت آموزش ، توسعه آموزش ، چالش ها، راهکار ها ،
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Promoting Post Graduate Medical Education in Iran: Challenges & Solutions; a Qualitative study
چکیده انگلیسی مقاله Background & Purpose: Promotion of Postgraduate Medical Education (PGME) is constantly one of the main concerns’ for medical education policy makers because of the key role of residents and graduated specialists/subspecialists in health care system. This study aimed to determine challenges, and potential solutions for promoting the PGME in Iran by exploring the expert’s implicit knowledge. Methods: in this applied qualitative research, Using purposive sampling, seven experts and key decision makers in Iran’s medical education system, selected, and invited to participate in panel of experts’ session. A panel was conducted in May 2015 for 120 minutes and the data analyzed by thematic framework approach. RESULTS: Challenges and associated solutions for promoting the PGME in Iran were identified in 10 main themes, 34 subthemes for challenges and 43 subthemes for proposed solutions. These themes were framed in three main tasks of stewardship in medical education system. 10 main themes for key challenges and solutions; included goal and mission, systematic management, curriculum, residents, faculty members, resources and infrastructures, Program evaluation , developing new programs, and Presence in the International Arena , and intersectional cooperation . The main themes and subthemes were categorized within the framework of educational macro policy making, intra educational system governance, and intersectional leadership.. Conclusion: This study, proposed some applied solutions to promote postgraduate medical education of the highest quality in response to community and health system demands. Revising the specialty / subspecialty curriculum, reform in national system of resident’s admission, reform in resident’s evaluation system program accreditation, decentralization in educational development, admitting international residents, presence in international arena, and constant interaction with clinical research sectors are priority areas and potential solutions should be considered by medical education planners and decision makers. Key words: post graduate medical education, Medical specialty education, specialty programs, subspecialty programs, educational quality, development, expansion of educational programs, challenges, solutions,
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله

نشانی اینترنتی http://www.jmciri.ir/browse.php?a_code=A-10-1-1834&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات