مجله زنان، مامایی و نازایی ایران، جلد ۱۵، شماره ۱۹، صفحات ۲۸-۳۸

عنوان فارسی اثربخشی شناخت درمانی گروهی مبتنی بر ذهن آگاهی بر بهبود ابعاد استرس ادراک شده ناباروری و شناخت های غیر منطقی در زنان نابارور تحت درمانIVF
چکیده فارسی مقاله مقدمه: ناباروری یک بحران مهم در زندگی است که می تواند باعث ایجاد استرس و به دنبال آن، شکل گیری شناخت های غیرمنطقی برای فرزندآوری در زنان نابارور شود. شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی گونه ای از روان درمانی است که با تکیه بر راهبردهای شناختی، رفتاری و فراشناختی به کاهش استرس و شناخت های غیرمنطقی افراد درگیر کمک می کند. مطالعه حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش شناخت درمانی گروهی مبتنی بر ذهن آگاهی بر بهبود ابعاد استرس ادراک شده و شناخت های غیرمنطقی مربوط به فرزندآوری در زنان نابارور تحت درمان لقاح خارج رحمی انجام شد. روش­کار: این مطالعه کارآزمایی بالینی با طرح پیش آزمون - پس آزمون در سال 1390 بر روی زنان نابارور مراجعه کننده به مرکز تحقیقات بهداشت باروری بیمارستان ولی عصر (عج) که تحت درمان با لقاح خارج رحمی قرار گرفته بودند، انجام شد. 24 زن نابارور تحت درمان با لقاح خارج رحمی که در پرسشنامه های شناخت های غیرمنطقی مربوط به فرزندآوری و پرسشنامه مشکل ناباروری نمرات بالایی کسب کرده بودند، با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش (12 نفر) و کنترل (12 نفر) قرار گرفتند. افراد گروه آزمایش 8 جلسه 2 ساعته تحت آموزش شناخت درمانی گروهی مبتنی بر ذهن آگاهی قرار گرفتند و گروه کنترل هیچ نوع خدمات روان درمانی دریافت نکردند. افراد دو گروه پرسشنامه ها را در مرحله قبل و بعد از مداخله تکمیل کردند. داده ها پس از گردآوری با استفاده از نرم افزار آماری SPSS (نسخه 17) و آزمون های تحلیل کواریانس چند متغیره و تحلیل کواریانس تک متغیری در سطح (001/0
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The Effectiveness of Mindfulness Based Cognitive Group Therapy (MBCT) on Improving Perceived Infertility-Related Stress and Irrational Parenthood Cognitions among Infertile Women Undergoing IVF Treatment
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Infertility is a major crisis in life which may cause stress and subsequent formation of irrational cognitions about childbearing in infertile women. Mindfulness Based Cognitive group Therapy (MBCT) is a form of psychotherapy based on cognitive, behavioral, and metacognitive strategies that assists the reduction of stress and irrational cognitions of involved individuals. This study sets out to investigate the effectiveness of MBCT on improving perceived Infertility-related stress and irrational parenthood cognitions among infertile women undergoing In-Vitro Fertilization (IVF) treatment. Methods: This clinical trial with pretest, post-test design was held on infertile women referred to Valiasr Reproductive Health Research Center undergoing IVF treatment in 2011. 24 infertile women who had gained high scores in irrational parenthood cognitions questionnaire and fertility problem inventory, were selected by the means of available sampling method and randomly assigned in two experimental (12 persons) and control groups (12 persons). The experimental group received 8 sessions of two hours MBCT training. The control group did not receive any mental health services. Questionnaires were completed by both experimental and control groups before and after the intervention. Collected data were analyzed by using statistical software SPSS version 17, multivariate and univariate analysis of covariance. P value less than 0.05 was considered statistically significant. Results: There was significant differences in terms of reduction of perceived infertility-related stress in experiment and control groups (P< 0.001), as well as, improvement of irrational cognitions for child bearing (P< 0.001). Conclusion: MBCT training has positive effect on improving perceived Infertility-related stress and irrational parenthood cognitions among infertile women undergoing IVF treatment.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله ملیحه شهرستانی | maliheh shahrestani
m.sc. of family counseling, faculty of psychology and educational sciences, allameh tabatabaei university, tehran, iran.
کارشناس ارشد مشاوره خانواده، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)

بهرام علی قنبری | bahram ali qanbari
professor of counseling and psychology, faculty of psychology and educational sciences, allameh tabatabaei university, tehran, iran.
استاد گروه مشاوره و روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)

سید هاشم نعمتی | seyed hashem nemati
associate professor of psychology and educational sciences, faculty of psychology and educational sciences, payam noor university of mashhad, mashhad, iran.
دانشیار گروه روانشناسی و علوم تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور مشهد، مشهد، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه پیام نور مشهد (Payame noor university of mashhad)

حمید رهباردار | hamid rahbardar
ph.d. of assessment and measurement, faculty of psychology and educational sciences, allameh tabatabaei university, tehran, iran.
دکترای سنجش و اندازه گیری، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)


نشانی اینترنتی http://ijogi.mums.ac.ir/article_6158.html
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده 1
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات