این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 20 آبان 1404
مجله زنان، مامایی و نازایی ایران
، جلد ۱۸، شماره ۱۸۴، صفحات ۲۰-۲۸
عنوان فارسی
بررسی آگاهی، نگرش و عملکرد دانش آموزان دختر دبیرستانی در رابطه با استئوپروز در سال ۱۳۹۰
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: استئوپروز یک مشکل شایع در نظام های بهداشتی می باشد و در واقع می توان گفت به صورت اپیدمی پنهان می باشد و تنها با تشخیص زودرس می توان از عوارض آن پیشگیری کرد. لذا مطالعه حاضر با هدف بررسی آگاهی، نگرش و عملکرد دانش آموزان دختر دبیرستانی در رابطه با استئوپروز انجام شد. روش کار: این مطالعه مقطعی در سال 1390 بر روی 715 دختر نوجوان دبیرستانی که در 6 دبیرستان شهر بوشهر مشغول به تحصیل بودند، انجام شد. جمع آوری اطلاعات از طریق پرسشنامه ای که حاوی 52 سؤال مربوط به مشخصات فردی، آگاهی، نگرش و عملکرد نوجوان در رابطه با عوامل خطر پوکی استخوان (فعالیت فیزیکی، تغذیه و سیگار کشیدن) بود، انجام شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS(نسخه 16) و آزمون های کای اسکوئر و کای دو انجام شد. میزان p کمتر از 05/0 معنی دار در نظر گرفته شد. یافته ها: 621 نفر (9/86%) از دانش آموزان آگاهی مطلوب و 94 نفر (1/31%) آگاهی متوسطی در رابطه با عوامل خطر پوکی استخوان داشتند. نگرش افراد مورد مطالعه در 662 نفر (6/92%) مناسب و در 53 نفر (4/7%) متوسط بود و هیچ کدام از آنها نگرش ضعیف در رابطه با عوامل تأثیرگذار بر ابتلاء به پوکی استخوان نداشتند. از لحاظ عملکرد فیزیکی 2 نفر (3/0%) از دانش آموزان فعالیت فیزیکی مطلوب، 143 نفر (20%) فعالیت فیزیکی متوسط و 570 نفر (7/79%) دارای فعالیت فیزیکی ضعیف بودند. بین آگاهی و عملکرد افراد (18/0=p) و همچنین بین سطح نگرش و عملکرد افراد ارتباط آماری معنی داری وجود نداشت (42/0=p). نتیجه گیری: جامعه دختران نوجوان شرکتکننده در این مطالعه دارای آگاهی و نگرش مطلوبی در خصوص استئوپروز بودند، ولی اکثر دانش آموزان عملکرد ضعیفی از لحاظ فعالیت فیزیکی داشتند، پیشنهاد می شود برنامه ریزی مناسب از سوی والدین و مسئولین جهت افزایش فعالیت فیزیکی نوجوانان صورت گیرد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
استئوپروز، آگاهی، نگرش عملکرد، دختران دبیرستانی،
عنوان انگلیسی
Evaluation of knowledge, attitude and performance of high school girls about osteoporosis in 2011
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Osteoporosis is a common problem in health systems and in fact, it is a hidden epidemic. Only the early diagnosis can prevent its complications. Therefore, this study was performed with aim to evaluate knowledge, attitude and performance of high school girls about osteoporosis. Methods: This cross-sectional study was performed on 715 adolescent female students who were educating in six high schools of Boushehr. Data were collected through a questionnaire which included 52 questions about demographic information, knowledge, attitude and performance of adolescent regarding osteoporosis risk factors (physical activity, nutrition, and smoking). Data were analyzed using SPSS software (version 16) and chi-square test. PResults: 621 students (86.9 %) had desirable and 94 (31.1%) had moderate knowledge regarding Osteoporosisrisk factors. 662 of participants (92.6%) had desirable and 53 (7.4%) had moderate attitude and none of them had poor attitude about the factors effective on osteoporosis. In terms of physical performance, 2 students (0.3%) haddesirable, 143 (20%) moderate, and 570 (79.7%) had poor physical activity. There was no significant relation between knowledge and performance (P=0.18) and also between attitude and physical activity (P=0.42). Conclusion: The girls who participated inthis study had desirable knowledge and attitude regarding osteoporosis, but most of them had poor performance in terms of physical activity. It is suggested that parents and managers design appropriate program to increase physical activity ofadolescents.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
صدیقه افراسیابی | sedigheh afrasiabi
m.sc. of midwifery, school of nursing and midwifery, boushehr university of medical sciences, boushehr, iran.
کارشناس ارشد مامایی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، بوشهر، ایران.
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی بوشهر (Bushehr university of medical sciences)
رقیه گشمرد | roghayeh gashmard
m.sc. of nursing, school of nursing and midwifery, boushehr university of medical sciences, boushehr, iran.
کارشناس ارشد پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، بوشهر، ایران.
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی بوشهر (Bushehr university of medical sciences)
فاطمه مالچی | fatemeh malchi
m.sc. of midwifery, school of nursing and midwifery, boushehr university of medical sciences, boushehr, iran.
کارشناس ارشد مامایی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، بوشهر، ایران.
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی بوشهر (Bushehr university of medical sciences)
زینب ربیعی | zeinab rabiee
m.sc. of midwifery, school of nursing and midwifery, boushehr university of medical sciences, boushehr, iran.
کارشناس ارشد مامایی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، بوشهر، ایران.
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی بوشهر (Bushehr university of medical sciences)
راضیه باقرزاده | razieh bagherzadeh
phd student in reproductive health, school of nursing and midwifery, boushehr university of medical sciences, boushehr, iran.
دانشجوی دکترای بهداشت باروری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، بوشهر، ایران.
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی بوشهر (Bushehr university of medical sciences)
اعظم حسین نژاد | azam hosein nezhad
m.sc. of nursing, school of nursing and midwifery, boushehr university of medical sciences, boushehr, iran.
کارشناس ارشد پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، بوشهر، ایران.
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی بوشهر (Bushehr university of medical sciences)
نیلوفر معتمد | niloofar motamed
associate professor, department of community medicine, school of medicine , boushehr university of medical sciences, boushehr, iran.
دانشیار گروه پزشکی اجتماعی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، بوشهر، ایران.
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی بوشهر (Bushehr university of medical sciences)
منیرالسادات میرزاده | monir sadat mirzadeh
resident of department of community medicine, school of medicine, boushehr university of medical sciences, boushehr, iran.
دستیار گروه پزشکی اجتماعی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، بوشهر، ایران.
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی بوشهر (Bushehr university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://ijogi.mums.ac.ir/article_6734.html
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
1
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات