این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
طب جانباز، جلد ۱۰، شماره ۳، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی رضایت‌سنجی بیماران بستری از خدمات بهداشتی– درمانی ارایه‌شده در بیمارستان گلستان تهران
چکیده فارسی مقاله اهداف: رضایت‌مندی  بیماران از خدمات دریافتی در مدت بستری، یکی از شاخص‌های مهم کیفیت خدمات و مراقبت‌های مراکز درمانی است. مطالعه حاضر با هدف رضایت‌سنجی بیماران بستری در بیمارستان گلستان تهران انجام شد. ابزار و روش‌ها: در این مطالعه مقطعی توصیفی- تحلیلی ، 426 نفر (8 تا 96 ساله) از بیماران بستری در بیمارستان گلستان (تهران) که مدت اقامت آنها بیش از یک روز بود با روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. مدت مطالعه، یک سال از فروردین سال 1395 تا پایان اسفند همان سال بود. پرسش‌نامه دارای دو بخش اطلاعات دموگرافیک و اختصاصی بود که برای تنظیم سئوالات اختصاصی از چک‌لیست استاندارد میزان رضایت بیماران از طرح تحول نظام سلامت استفاده شد. داده‌ها توسط نرم‌افزار SPSS 16 و با استفاده از آزمون‌های تحلیل واریانس ANOVA، کی دو و T مستقل تحلیل شدند. یافته‌ها: 73/82% (314 نفر) بیماران از خدمات ارایه‌شده در این مرکز راضی و 65/12% (54 نفر) ناراضی بودند. بیشترین رضایت‌مندی در حوزه خدمات پزشکی (91/37%) و کمترین آن مربوط به وضعیت غذا (60/55%) بود. تنها متغیر جنسیت با مولفه رضایت‌مندی رابطه معنی‌دار نداشت (0/052p=) و سه متغیر وضعیت تاهل (0/004p=)، میزان تحصیلات ( 0/001p<) و سن (0/002p=) رابطه معنی‌داری با میزان رضایت‌مندی داشتند نتیجه‌گیری: وضعیت تاهل، میزان تحصیلات و سن با میزان رضایت‌مندی بیماران بستری رابطه دارند، ولی جنسیت با میزان رضایت‌مندی رابطه ندارد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله رضایت‌مندی، خدمات بهداشتی درمانی، بیماران بستری

عنوان انگلیسی Evaluation of Patients' Satisfaction with Health Services Provided in Golestan Hospital, Tehran
چکیده انگلیسی مقاله Aims: Patient satisfaction with the services provided during hospitalization is one of the important indices of the quality of health care centers. The aim of this study was to evaluate patients' satisfaction in Golestan Hospital in Tehran. Instrument and Methods: In this cross sectional, descriptive-analytical study, 426 patients (8 to 96 years old) were selected from patients hospitalized in Golestan Hospital (Tehran) with duration of stay of more than one day, using available sampling method. The study period was one year from April 2016 to March 2017. The questionnaire consisted of two parts: demographic and proprietary information. The standard checklist for patients' satisfaction from the health system development plan was used to set specific questions. The data were analyzed, by SPSS 16 software, using ANOVA, Chi-square, and independent t-tests. Findings: 73.82% (314 people) of the patients were satisfied with the services provided at the center and 12.65% (54 people) were dissatisfied. The highest satisfaction was in medical services (91.37%) and the lowest was related to food situation (60.55%). The variable of gender did not have significant relationship with satisfaction component (p=0.052), but marital status (p=0.004), level of education (p< 0.001) and age (p=0.002) had significant relationship with satisfaction component. Conclusion: Marital status, level of educational and age are related to the degree of satisfaction of hospitalized patients, but gender is not related to satisfaction.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Satisfaction, Health Services, Inpatient

نویسندگان مقاله فرشته پیروز | F. Pirooz
“Aging Research Center”, “Aging Department, Social Science Faculty”, University of Social Welfare & Rehabilitation Sciences, Tehran, Iran


مجید نوری | M. Nuri
Infectious Diseases Department, Medicine Faculty, Army Medical University, Tehran, Iran
گروه بیماری‌های عفونی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ارتش، تهران، ایران

مصطفی گلی | M. Goli
Anthropology ‎ Department, Medicine Faculty, Army University of Medical Sciences, Tehran, Iran
گروه طب رزم، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ارتش، تهران، ایران


نشانی اینترنتی http://ijwph.ir/browse.php?a_code=A-10-1360-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده سلامت ایثارگران
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات