مجله دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، جلد ۱۳، شماره ۱۰، صفحات ۹۰۳-۹۱۱

عنوان فارسی تأثیر آموزش مهارت‌های زندگی در کاهش خشونت خانگی و ارتقا سلامت عمومی زنان
چکیده فارسی مقاله تاریخ دریافت 29/06/1394 تاریخ پذیرش 30/08/1394 چکیده پیش‌زمینه و هدف: خشونت خانگی رفتار پرخاشگرانه‌ای است که دارای ابعاد مختلف جسمی، روان‌شناختی، آسیب، اقتصادی و جنسی است و با توجه به عوارض قابل‌توجهی آن بر زنان جزء اولویت‌های سلامت محسوب می‌شود. مطالعه حاضر باهدف تعیین تأثیر آموزش مهارت‌های زندگی در کاهش خشونت خانگی و نمره سلامت عمومی انجام شد. مواد و روش‌ها: مطالعه حاضر مطالعه‌ای نیمه تجربی است که بر روی 22 نفر از زنان شهر قم به شیوه در دسترس و پس از کسب رضایت آگاهانه انجام شد. داده‌ها با پرسشنامه محقق ساخته شامل سؤالات دموگرافیک و همچنین پرسشنامه استاندارد و تجدیدنظر شده خشونت خانگی CTS-2 اشتراوس و پرسشنامه استاندارد GHQ جمع‌آوری شد. پیش‌آزمون ابتدا برگزار گردید و طی شش جلسه یک و نیم ساعت طی دو هفته آموزش مهارت‌های زندگی داده شد و سپس پس‌آزمون یک ماه بعد از آخرین جلسه آموزش برگزار شد. تأثیر مداخله با استفاده از آزمون‌های تی زوجی و مک نمار بررسی شد یافته‌ها: مداخله آموزشی توانست میانگین نمره سلامت عمومی افراد موردمطالعه را کاهش معنی‌داری دهد. همچنین میانگین تعداد دفعات خشونت کلی و حیطه‌های آن شامل حیطه خشونت کلامی، آسیب رساندن و خشونت جنسی کاهش آماری معنی‌داری را نشان داد (05/0>p) اما در تعداد دفعات خشونت مالی، روانی و جسمی کاهش معنی‌دار دیده نشد (05/0
کلیدواژه‌های فارسی مقاله خشونت خانگی، زنان خانه‌دار، زنان شاغل

عنوان انگلیسی THE EFFECT OF LIFE SKILLS TRAINING ON DECREASING OF DOMESTIC VIOLENCE AND GENERAL HEALTH PROMOTION OF WOMEN
چکیده انگلیسی مقاله Received: 20 Sep, 2015; Accepted: 21 Nov, 2015 Abstract Background and Aims: Domestic violence is an aggressive behavior with different aspects including physical, psychological, sexual, injuries and economic. Due to considerable consequences of domestic violence on women, it is as health priorities. The current study conducted to determine the effect of life skill education program on decline of domestic violence and general health score. Materials and Methods: This is a quasi-experiment study that conducted on 22 women, which selected by convenience sampling method. Data were collected by three questionnaires including demographic, revised domestic violence CTS-2 and GHQ questionnaires. Life skills training program applied for 6 different sessions and each session continued to 90 minute. Results: Educational intervention decreased the mean score of general health. In addition, the mean of number in violence its aspects including verbal, injuries and sexual violence statistically decreased (p< 0.05). Nevertheless, did not see decrease in economic, psychological and physical violence after intervention (p>0.05). Conclusion: Life skills education program could be effective on decreasing domestic violence and promote the general health status of women. Therefore, educational programs regarding to resentment control and problem solving would be preventive for this outcome. Key words: domestic violence, household women, worker women, life skills Address: Department of Epidemiology and Biostatistics, Faculty of Health, Qom, Iran. Tel: (+98) 25-37842228 Email: beigi60@gmail.com
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله ابوالفضل محمدبیگی | a mohammadbeigi


سپیده سادات سیدی | s seyedi


معصومه بهداری | m behdari


راضیه بروجردی | r brojerdi


علی اکبر رضاخو | a rezakhoo



نشانی اینترنتی http://unmf.umsu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1987-10&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده پزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات