این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 6 آذر 1404
پیاورد سلامت
، جلد ۲، شماره ۴، صفحات ۵۶-۶۳
عنوان فارسی
بررسی تاثیر برنامه آموزشی مداخله در زمینه فعالیت فیزیکی
چکیده فارسی مقاله
زمینه و هدف : در گزارش (2010) Health People افزایش فعالیت فیزیکی در جوانان، در صدر اولویتهای بهداشتی قرارگرفته است. یک نوجوان تمایل دا رد تا سطح فعالیت فیزیکی خود را تا بزرگسالی حفظ کند و شیوه زندگی اساسا در این دوران شکل میگیرد. فعالیت فیزیکی یکی از اجزای سبک زندگی میباشد. بی تحرکی و فعالیت فیزیکی ناکافی در کنار تغذیه نامناسب منجر به افزایش بیماریهای مزمن بخصوص بیماری های قلبی وعروقی، دیابت، پوکی استخوان میشود.روش بررسی: این مطالعه یک برنامه آموزشی از نوع مداخله ای است که بر روی دانش آموزان دختر مقطع راهنمایی شهرستان تنکابن در سال تحصیلی 86 در دو گروه مداخله و کنترل (هرگروه 300 نفر) انجام شد. ابزار گرد آوری اطلاعات پرسشنامه شامل اطلاعات دموگرافیک، سوالات سنجش آگاهی، نگرش و عملکرد بود. در ابتدا میزان آگاهی نگرش و عملکرد کلیه دانش آموزان ارزیابی شد. برنامه آموزشی مداخله ای شامل 8 ساعت آموزش به صورت جلسات هفتگی، هرجلسه 1 ساعت، در طول یک دوره 2 ماهه و بصورت جلسات سخنرانی، پرسش و پاسخ، توزیع جزوه و پمفلتهای آموزشی و نمایش فیلم در زمینه اهمیت و مزایای فعالیت فیزیکی، مشکلات ومسایل ناشی از عدم فعالیت فیزیکی مناسب، لزوم تداوم فعالیت فیزیکی مطلوب و اثرات آن در آینده اجرا شد. پس از گذشت 2 ماه از مداخله، دو گروه مقایسه شدند.دادهها با استفاده از نرم افزار SPSS و روش STATA تجزیه و تحلیل گردید. یافته ها: این مطالعه نشان داد که قبل از آموزش، اختلاف آماری معنی دار بین گروه های مورد مطالعه از نظر آگاهی نگرش و عملکرد وجود نداشت. اما پس از مداخله آموزشی، افزایش معنی داری در میانگین نمره آگاهی، نگرش و عملکرد گروه مداخله ملاحظه گردید( 001/0p< ). مداخله آموزشی به اندازه 15 امتیاز در ارتقاء آگاهی، 5 امتیاز در ارتقاء نگرش و 6/1 امتیاز در بهبود عملکرد تاثیر داشت.از بین عوامل موثر، متغیرهای تحصیلات مادر وشغل پدر بر آگاهی، پایه تحصیلی بر نگرش و تحصیلات مادر بر عملکرد دانش آموزان موثر است. بحث و نتیجه گیری: فعالیت فیزیکی یکی از اجزای سبک زندگی و به عنوان یک اولویت بهداشتی جوانان می باشد. مداخله آموزشی سبب ارتقاء آگاهی- نگرش و عملکرد جوانان در زمینه فعالیت فیزیکی میشود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
برنامه آموزشی،مداخله،فعالیت فیزیکی،آگاهی،نگرش،عملکرد
عنوان انگلیسی
Effects of interventional educational program in physical activity
چکیده انگلیسی مقاله
Backgrounds and Aim: Physical activity is one of lifestyle components. 2010 report of health people indicates that physical activity in young people is a high priority of health. A youth attends to maintenance self physical activity till adulthood, since lifestyle is forming mainly in this period. Insufficient physical activity and inactivity with unhealthy nutrition causes chronic diseases such as heart disease, diabetes, ostheoporoses , etc. Materials and Methods: This study was an interventional educational upon female school students in Tonkabon in 2008 in two groups, intervention and control (each group 300). Data gathering tools included demographic, knowledge/attitude and practice assessment questionnaires. First knowledge ,attitude and practice of whole students was assessed.Then the interventional educational programe: 8 hours education (weekly sessions, every session one hour), lecture, question and answer ,pamphelet, and movies about advantages and disadvantages of physical activity and the nessecity of continuing till the future was done. After two month of intervention ,two groups were compared in knowledge,attitude and practice.The data were analized with SPSS and STATA. Results: After the intervention, there was a significant increase in mean of knowledge, attitude and practice, in intervention group compared to control group (p< 0.05). Educational intervention caused 15 score on knowledge ,5 score on attitude and 1.6 score on practice improvement. Among effective factors variable Such as :mothers literacy and fathers job affected knowledge ,and level of literacy affected attitude , and mothers education affected practice of student. Discussion and Conclusion: Physical activity is one of the lifestyle components and in young people is a high priority of health. This study shows that Educational intervention caused improvement on knowledge attitude, and practice.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
فاطمه استبصاری | f estebsari
master of sciences in health education, health education and promotion department, school of public health, iran university of medical sciences, tehran, iran
دانشجوی دکترای آموزش بهداشت گروه آموزش و ارتقاء سلامت دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://payavard.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-134&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
مدیریت خدمات بهداشتی درمانی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات