این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 7 آذر 1404
پیاورد سلامت
، جلد ۳، شماره ۲، صفحات ۹-۱۷
عنوان فارسی
بررسی وضعیت صحت مقالات استنادی پایان نامههای دورههای دکترای تخصصی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران
چکیده فارسی مقاله
زمینه و هدف : استناد را میتوان یکی از پایه های اصلی تدوین کارهای علمی و پژوهشی مکتوب به شمار آورد، که هر محققی در مدلل کردن یافتههای علمی خود، ناگزیر بدین شیوه روی میآورد. حفظ و تداوم پیوند اطلاعاتی از طریق استناد، به شرط صحت آن ضروری به نظر میرسد. این مطالعه با هدف بررسی وضعیت صحت مقالات استنادی و میزان مطابقت آنها با شیوه نامه ونکوور در پایان نامه های سال 1386 دوره های دکترای تخصصی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام گرفته است. روش بررسی : روش مطالعه در این بررسی تحلیل استنادی است. با استفاده از جدول مورگان و نمونه برداری سیستماتیک، از کل 4293 مقاله استنادی ، 357 مقاله استنادی برای بررسی صحت استنادی و میزان مطابقت با شیوه نامه ونکوور برگزیده شدند. شش عنصر مورد بررسی مشتمل است بر: نام نویسندگان، عنوان مقاله، عنوان مجله، سال انتشار، شماره جلد، شماره صفحات . خطاهای استنادی به دو گروه 1- خطاهای کوچک 2- خطاهای بزرگ تقسیم شدند. روش جمع آوری اطلاعات، مشاهده مستقیم است، دادهها در چک لیستی تهیه شده، وارد شد.نرم افزار مورد استفاده جهت تجزیه و تحلیل دادههاSPSS(11.0) بود.یافتهها : از کل 357 مقاله استنادی بررسی شده، 398 مورد (4/111% )انواع خطاهای استنادی در عناصر ششگانه ثبت شده است. از 357 استناد مورد مطالعه فقط 136 (90/38%)استناد فاقد هر نوع خطای استنادی گزارش شده است و 221(62%) استناد دارای انواع خطاهای استنادی ثبت شده است. 35 استناد (8/9%) از مجموع استنادهای بررسی شده پیروی کامل از شیوه نامه ونکوور کردهاند .بحث و نتیجه گیری: با توجه به نتایج نامطلوب هم در خطاهای استنادی و هم میزان مطابقت با نظام ونکوور، دلایلی چندرا میتوان در بروز چنین وضعیتی دخیل شمرد از جمله : عدم آگاهی دانشجویان نسبت به اهمیت جایگاه و یکدستی استنادها در آثار علمی، بی دقتی دانشجویان در تهیه استنادها، عدم دسترسی به اصل منابع و کپی برداری از سایر منابع، عدم تاکید استادان بر صحت استنادها، کم توجهی موسسات آموزشی نسبت به استنادهای ارائه شده در پایان نامهها، عدم استفاده از مشاوره کتابداران متخصص و ناآشنایی با نرم افزارهای مدیریت منابع.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
A Survey of accuracy of cited articles based theses of Medical Specialities Students in Tehran University of Medical Sciences
چکیده انگلیسی مقاله
Background and Aim: Citation could be considered as basis of scientific researches. Each researcher will use citation to prove his scientific findings either to be in correspondence with truth or to familiarize readers with more references. Maintenance and continuation of informational link by citation is essential. Theses are not exceptional for this subject. This study was done to review the accuracy of cited articles of specialized theses (Tehran University of Medical Sciences in 1386) and the rate of correspondence with Vancouver style. Materials and Methods: Citation analysis is used as study approach. By systematic sampling and Morgan table 357 cited articles were selected to review for accuracy of citation and their correspondence with Vancouver style. Six studied factors are as following: Name of author(s), title of article, title of journal, year of Publishing, volume number, number of pages. Citation errors are divided in to two main groups: 1-Minor errors 2-Major errors. Method of sampling is direct observation. Data was entered in a check list, based on Taylor division. SPSS(11.0) software was used to analysis. Results: Out of all 357 reviewed cited articles, totally 111.4% citation errors were observed and only 136 (38.09%) of citations had no error and 221(62%) citations had errors. 9.8% of citations fully corresponded with Vancouver style. Discussion and Conclusions: Main reasons of dissatisfying results of citation errors and rate of correspondence with Vancouver style are as follows: Student's unawareness of importance of scientific researches consistence Laxity of students about citification produce, inaccessibility to original references and copy of other sources. Teacher's less emphasis on accuracy of citation, carelessness of educational universities about accuracy of citation in thesis, not use of experts and specialized librarians for consultation, being not familiar with reference management software.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
فریدون آزاده | f azadeh
assistant professor, department of library and information science, school of allied health sciences, tehran university of medical sciences, tehran, iran
استادیار گروه آموزشی کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)
ریحانه واعظ | r vaez
master of sciences in medical library and information science, school of allied health sciences, tehran university of medical sciences, tehran, iran
کارشناس ارشد کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)
میترا قریب | m gharib
instructor, department of library and information science, school of allied health sciences, tehran university of medical sciences, tehran, iran
مربی گروه کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://payavard.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-119&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
مدیریت خدمات بهداشتی درمانی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات