این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پیاورد سلامت، جلد ۴، شماره ۲، صفحات ۴۴-۵۳

عنوان فارسی میزان رضایت بیماران بستری در بیمارستان‌های تیپ یک دانشگاه علوم پزشکی تهران: مطالعه مقطعی در سال ۱۳۸۸
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: در ارزشیابی بیمارستان­ها بایستی به نیازهای بیماران توجه شود تا بیمارستان­ها بتوانند در راستای تحقق اهداف خود پاسخگوی هزینه­های هنگفت صرف­شده در این بخش باشند. مطالعه حاضر به ارزیابی رضایت بیماران در حیطه­هایی پرداخته که در برنامه ارزشیابی بیمارستان­ها به عنوان عاملی کلیدی مدنظر قرار می­گیرد. روش بررسی: این بررسی مقطعی با تکمیل پرسشنامه توسط 120 تن از بیماران بستری در بیمارستان­های دانشگاه علوم پزشکی تهران با نمونه­گیری تصادفی ساده و بر اساس فرمول محاسبه حجم نمونه انجام شد. در پرسشنامه مشخصات دموگرافیک، شغلی و وضعیت بیمه­ای بیماران و نیز ابعاد رضایت­مندی آنها از خدمات بالینی، تغذیه، محیط و امکانات بیمارستان مطرح گردید. یافته­ها: محدوده سنی شرکت کنندگان در این مطالعه 11 تا 80 سال است که 61.9% آنها را زنان و 38.1% را مردان تشکیل داده­اند. 78.1% بیماران در این مطالعه بطور کلی از وضعیت موجود در بیمارستان رضایت داشتند و در موارد مربوط به محیط و امکانات بیمارستان، خدمات ارائه شده از سوی پرسنل بالینی و وضعیت تغذیه، میان رضایت­مندی بیماران بستری در سه بیمارستان تحت مطالعه تفاوت معنادار مشاهده شد. بحث و نتیجه­گیری: همبستگی مثبت و قوی میان شاخص محیط بیمارستان و رضایت بیماران مشاهده شد که با برنامه­ریزی در جهت بهبود وضعیت بیمارستان می­توان به افزایش رضایت بیماران اقدام نمود. همچنین همبستگی مثبت و قوی میان رضایت بیماران و احساس سلامت وجود دارد که نقش بسزای کادر درمانی را در جلب رضایت و اعتماد بیماران نشان میدهد. بنابراین مسئولین بیمارستان­ها بایستی نسبت به رفع نارضایتی­های موجود و بهبود کیفیت خدمات ارائه شده در بیمارستان­ها اقدام نمایند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ارزشیابی،بیمارستان،رضایت بیمار

عنوان انگلیسی Patients' satisfaction in first rank Hospitals of Tehran University of Medical Sciences: A cross-sectional study in 2009
چکیده انگلیسی مقاله Background and Aim: Patients' needs should be acknowledged properly in order to enable hospitals to take responsibility for their expenses. In this study, patients' satisfaction is assessed in various fields which are key elements of hospitals assessment program. Materials and Methods: In this cross-sectional study, 120 consecutive patients which are randomly selected from Hospitals affiliated to Tehran University of Medical Sciences (TUMS) were enrolled. A questionnaire was completed for their demographic, occupational, insurance status and their satisfaction of clinical services, nutrition, hospital environment and hospital facilities. Results: The age range of participants were11 to 80 years old 61.9% were females and 38.1% were males. Overall, 78.1% were satisfied in respect to hospitals general status while there were significant differences considering satisfaction in hospital environment and facilities, clinical services and nutrition among recruited hospitals. Discussion and Conclusion: A strong correlation between the index of hospital environment and patients' satisfaction signifies further enhancements of hospital environment which could potentially increase patients' satisfaction. Also, the relationship between patients well being and satisfaction indicates health care staff role should be emphasized for patients' appreciation. Consequently, hospital administration should focus on current unsatisfied sections to improve health care quality.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Assessment , Hospital , Patient&apos,s Satisfaction

نویسندگان مقاله بتول احمدی | b ahmadi
assistant professor, management and health economics department, school of public health, tehran university of medical sciences, tehran, iran
استادیار گروه مدیریت و اقتصاد بهداشت دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)

مریم زیودار | m ziwdar
bachelor of sciences in health care management, school of allied health sciences, tehran university of medical sciences, tehran, iran
کارشناس گروه مدیریت خدمات بهداشتی درمانی دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)

سیما رفیعی | s rafiei
master of sciences in health care management, school of public health, tehran university of medical sciences, tehran, iran
کارشناس ارشد گروه مدیریت و اقتصاد بهداشت دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://payavard.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-102&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده مدیریت خدمات بهداشتی درمانی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات