این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 6 آذر 1404
پیاورد سلامت
، جلد ۵، شماره ۴، صفحات ۴۱-۴۸
عنوان فارسی
مطالعه مهارتهای ارتباطی مدیران از دیدگاه کارکنان در حوزه ستادی دانشگاه علوم پزشکی شیراز
چکیده فارسی مقاله
زمینه و هدف: از آنجا که کارآمدی مدیر به داشتن مهارتهای ارتباطی مناسب با کارمندان بستگی دارد، مطالعه حاضر به منظور تعیین مهارتهای ارتباطی مدیران حوزه ستادی دانشگاه علوم پزشکی شیراز انجام شد. روش بررسی: مطالعه از نوع توصیفی- تحلیلی به صورت مقطعی بود و جامعه پژوهش آن 298 نفر از کارکنان معاونتهای پشتیبانی، پژوهشی، بهداشتی، فرهنگی، آموزشی، دانشجویی و درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز را شامل میشد که به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار جمع آوری دادهها پرسشنامه 21 سئوالی بود که در سه حیطه مهارت کلامی، گوش دادن مؤثر و بازخورد طراحی شد. نرم افزار مورد استفاده spss بود . یافتهها: میانگین سنی پاسخگویان 7 ± 7/32 سال بود. اکثر پاسخگویان زن، لیسانس و شاغل در معاونت پشتیبانی بودند. اغلب پاسخگویان مهارت کلامی مدیر بلافصل خود را خوب و مهارتهای گوش دادن مؤثر و بازخوردش را متوسط ارزیابی کردند. بالاترین نمره مهارتهای ارتباطی در حوزه معاونت دانشجویی و پایینترین نمره در حوزه معاونت پژوهشی گزارش شد. با بالا رفتن سن(001/0p=) و سابقه کاری کارمندان(001/0p=)، مهارت بازخورد مدیر پایینتر ارزیابی شد. مهارت بازخورد مدیران در سطوح مختلف تحصیلی اختلاف آماری معنی داری داشت(001/0p=). نتیجهگیری: سطح متوسط مهارتهای ارتباطی گوش دادن مؤثر و بازخورد میتواند ناشی از عدم توجه کافی علمی و عملی مدیران بر مسئله ارتباطات باشد. پیشنهاد میشود نوآموزی و بازآموزی مدیران به منظور آشنایی با اهمیت ارتباطات مؤثر و کاهش موانع ارتباطی در قالب کارگاههای آموزشی انجام شود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
مهارتهای ارتباطی،مدیران،کارکنان،کلامی،گوش دادن مؤثر،بازخورد
عنوان انگلیسی
Study Of Managers' Communication Skills Based On The Staff's View In Shiraz University Of Medical Sciences
چکیده انگلیسی مقاله
Background and Aim: Since managers' efficiency depends on their communication skills suitable for their employees, this study was conducted to determine such skills among Shiraz University of Medical Sciences (SUMS) managers. Materials and Methods: In this cross-sectional study, 298 SUMS employees working at different departments were selected through simple random sampling technique. The data-collection device was a 21-item questionnaire having 3 parts: verbal skill, effective listening, and feedback communication skills. The data were analyzed using SPSS software. Statistical tests employed included Pearson correlation, T-Test and ANOVA, and the level of significance was determined at 0.05. Results: The respondents' mean age was 32.7 years. Most of them were female, had a bachelor's degree, and worked in logistics department. According to their judgment, their managers had good verbal and effective listening skills, but were average in their feedback. The highest score for communication skills was reported for the students' department and the lowest score for the research department. Older and more experienced employees evaluated their manager's feedback skill (p= 0.001) at a lower level. The statistical test indicated a significant relationship between feedback and level of education (p= 0.001). Conclusion: It seems that the intermediate level of effective listening and feedback skills are due to the managers' lack of sufficient scientific and practical attention to the issue of communication. Therefore, it is recommended that educational workshops be held for managers to make them familiar with the importance of effective communication skills.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
علی کشتکاران | ali keshtkaran
associate professor in human resource management, health care management department, school of management amp;amp; medical information science, shiraz university of medical sciences, shiraz, iran
دانشیار مدیریت منابع انسانی گروه مدیریت خدمات بهداشتی درمانی دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز
سازمان اصلی تایید شده
: دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی
علیرضا حیدری | alireza heidari
master of sciences in health care management, health management and social development research center, golestan university of medical sciences, gorgan, iran
کارشناس ارشد مدیریت خدمات بهداشتی درمانی مرکز تحقیقات مدیریت سلامت و توسعه اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی گلستان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی گلستان (Golestan university of medical sciences)
پیوند باستانی | peivand bastani
master of sciences in health care management, vice chancellor for development and resource management affairs, shiraz university of medical sciences, shiraz, iran
کارشناس ارشد مدیریت خدمات بهداشتی درمانی معاونت پشتیبانی دانشگاه علوم پزشکی شیراز
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی شیراز (Shiraz university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://payavard.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-61&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
مدیریت خدمات بهداشتی درمانی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات