این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 7 آذر 1404
پیاورد سلامت
، جلد ۷، شماره ۴، صفحات ۳۳۷-۳۵۳
عنوان فارسی
تاثیر اعتباربخشی بیمارستان بر ارائه خدمات از دیدگاه صاحبنظران: مطالعه کیفی
چکیده فارسی مقاله
زمینه و هدف: اعتباربخشی یکی از ابزارهای ارزشیابی سیستمهای بهداشتی درمانی به خصوص بیمارستانها میباشد که در ایران نیز یکی از اولویتهای وزارت بهداشت میباشد. هدف از این مطالعه بررسی جوانب تاثیرگذار اعتباربخشی بر ارائه خدمات سلامت در بیمارستانها از دیدگاه صاحبنظران در این زمینه بود. روش بررسی: این مطالعه کیفی با انجام مصاحبه نیمه ساختاریافته انجام شده و نظرات 12 نفر از صاحبنظران دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در زمینه اعتباربخشی بیمارستان در سال 1391 جمع آوری گردید. بدین ترتیب که پس از انجام هر مصاحبه پیاده سازی مطالب به صورت نوشتاری انجام گردید، سپس با استفاده از تحلیل محتوا به تقلیل دادههای حاصل از مصاحبه پرداخته و به آن ساختار و نظام داده شد. یافتهها : بر اساس یافتههای مطالعه در نهایت 10 موضوع اصلی و 72 موضوع فرعی شناسایی گردید. موضوعات اصلی شامل لزوم، اولویت اجرایی و مکانیزم تاثیر اعتباربخشی، تاثیر اعتباربخشی بر کیفیت خدمات و عملکرد سازمانی، رضایت بیماران و تعهد کاری و رضایت شغلی کارکنان، عوامل کاهنده تاثیر اعتباربخشی، عوامل مخدوشگر در زمینه تاثیر اعتباربخشی و همچنین پیشنهادات اجرایی در جهت پیاده سازی برنامه اعتباربخشی در ایران بودند. نتیجهگیری: اعتباربخشی میتواند از طریق بسترسازی، انتخاب متناسب مدل اعتباربخشی، توجیه ذینفعان درخصوص لزوم اعتباربخشی، پایش مستمر، ایجاد سیستمهای اطلاعاتی مناسب، شفاف سازی اطلاعات و با تغییر نگرش کلی سازمان به درستی اجرا گردد و تاثیرات مثبتی در راستای دستیابی به اهداف بیمارستان و ارتقای کیفیت خدمات داشته باشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Impact Of Hospitals Accreditation On Service Delivery From The Perspective Views Of Experts: A Qualitative Study
چکیده انگلیسی مقاله
Background and Aim: Accreditation is one of the evaluating health care organization tools especially in hospitals and is also one of the priorities of Ministry of Health in Iran. The aim of this study was to examine the impact of accreditation on health service delivery in hospitals from perspective views of experts. Materials and Methods: This qualitative study was conducted by semi-structured interviews and opinions of 12 experts at Isfahan University of Medical Science in the field of hospital accreditation in 2012. After transcription of each interview, content analyses was used to minimize and structuring qualitative data. Results: According to this study, 10 main theme and 72 sub- themes were identified. Main themes included: Necessity, implementations priorities and mechanisms of Accreditation effect, accreditation impact on service quality and organizational performance, patient satisfaction, commitment and job satisfaction of staff, reducing factors the impact of accreditation, confounder factors the effect of accreditation and the executive proposals in order to implement accreditation program in Iran. Conclusion : Accreditation could be properly implemented through setting Conditions, selecting the appropriate accreditation model, justify stakeholders about the necessity of accreditation, monitoring, establishment of appropriate information systems, information transparency and changing the general attitude of the organization. It would take positive effects to achieve hospital goals and improve the quality of services.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
سعید کریمی | saeed karimi
associate professor, health services management department, school of management and medical informatics, isfahan university of medical sciences, isfahan, iran
دانشیار گروه مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی
کمال قلی پور | kamal gholipour
phd student in health services management, iranian heath services management center of excellence, health services management department, school of management and medical informatics, student research committee, tabriz university of medical sciences, tabr
دانشجوی دکتری مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، قطب علمی آموزشی مدیریت سلامت ایران، گروه مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی
آیان کردی | ayan kordi
master of sciences student in health services management, health services management department, school of management and medical informatics, isfahan university of medical sciences, isfahan, iran
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، گروه مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی
نجمه بهمن زیاری | najmeh bahmanziari
master of sciences student in health services management, health services management department, school of management and medical informatics, isfahan university of medical sciences, isfahan, iran
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، گروه مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی
آزاد شکری | azad shokri
master of sciences student in health services management, health services management department, school of management and medical informatics, isfahan university of medical sciences, isfahan, iran
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، گروه مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی
نشانی اینترنتی
http://payavard.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-39&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
مدیریت خدمات بهداشتی درمانی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات