این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 5 آذر 1404
پیاورد سلامت
، جلد ۷، شماره ۴، صفحات ۲۹۹-۳۱۱
عنوان فارسی
چالشهای تولیت در نظام آموزش پزشکی کشور: رویکرد کیفی
چکیده فارسی مقاله
زمینه و هدف: در نقشه نظام سلامت جمهوری اسلامی ایران در افق 1404، تولیت و ارائه خدمات سلامت بعنوان مهمترین حوزهها مطرح شدهاند، این پژوهش به بررسی مهمترین چالشهای تولیتی نظام آموزش پزشکی کشور از دیدگاه صاحبان فرایند آموزش پرداخته است. روش بررسی: پژوهش کیفی حاضر به روش تحلیل ساختار و تحلیل درون مایه به گردآوری دیدگاه جمعی اعضای هیات علمی دانشگاههای علوم پزشکی کشور پرداخته است. دادهها از طریق مصاحبه عمیق و نیمه ساختارمند جمع آوری شد و بمنظور افزایش مقبولیت آن از 4 معیار روش لینکن و گوبا استفاده گردید. در نهایت درون مایهها توسط افراد با تجربه در زمینه تحقیقات کیفی که دارای تضاد منافع با موضوع نبودند، استخراج شد. یافتهها : از میان 24 عضو هیات علمی مورد مصاحبه، 7 نفر زن و 17 نفر مرد و از نظر مرتبه علمی، 5 نفر استاد، 8 نفر دانشیار، 9 نفر استادیار و 2 نفر مربی بودند. یافتههای حاصل از مصاحبهها در قالب سه محور اصلی تولیت در نظام سلامت به صورت درون مایههای اصلی و فرعی طبقه بندی گردیده به طوریکه در هر محور به ترتیب دو، دو و پنج درون مایه اصلی شناسایی شدند. نتیجهگیری: از آنجا که چالشهای استخراج شده از مصاحبههای حاضر در زمره مداخلات ضروری هستند که برای دستیابی به کارکردهای تولیتی نظام سلامت و به تبع آن آموزش پزشکی، ضروری شمرده شدهاند، لازم است ضمن توجه دقیقتر به آنها، نسبت به طراحی راهکارهای عملی و اجرایی اقدام گردد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
تولیت، نظام سلامت، آموزش پزشکی
عنوان انگلیسی
The Challenges Of Stewardship In Medical Education System: A Qualitative Approach
چکیده انگلیسی مقاله
Background and Aim: Stewardship and delivery of health services are considered as the most important areas in the healthcare system of the Islamic Republic of Iran in 1404. This study was conducted to investigate the main challenges in medical education stewardship because of its importance in the management and leadership of education from the viewpoint of education process providers. Materials and Methods: This qualitative research was conducted using thematic and framework analyses to obtain the collective view of faculty members of Medical Sciences Universities in Iran. The data were collected applying deep semi-structured interviews. To increase the acceptability of the study, four criteria of Lincoln and Gupta were used. Codes, categories and themes were extracted by expert researchers of qualitative studies who had no conflict of interests with the topic. Results: Of the 24 faculty members interviewed, 7 were females and 17 were males. They comprised 5 full professors, 8 associate professors, 9 assistant professors and 2 lecturers. The findings of the interviews were categorized in three main lines of stewardship in health system in the form of main and sub themes so that there were 2, 2 and 5 main themes in each line, respectively. Conclusion : Since many of the challenges extracted from the present interviews are considered as essential interventions for achieving the stewardship functions of health system -- and, as a result, medical education -- , it is important to pay more attention to these challenges and at the same time conduct more complete studies to get more practicable solutions to these problems.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Stewardship, Health System, Medical Education
نویسندگان مقاله
محمود بیگلر | mahmoud biglar
pharmacist, phd by research student in pharmaceutical sciences, pharmaceutical sciences research center, tehran university of medical sciences, tehran, iran
پزشک داروساز، دانشجوی دکتری پژوهشی علوم دارویی، مرکز تحقیقات علوم دارویی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)
پیوند باستانی | peivand bastani
phd student in health service management, school of management amp;amp; information sciences, tehran university of medical sciences, tehran, iran
دانشجوی دکتری مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی
سودابه وطن خواه | soudabeh vatan khah
associate professor, health service management department, school of management amp;amp; information sciences, tehran university of medical sciences, tehran, iran
دانشیار گروه مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی
نشانی اینترنتی
http://payavard.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-36&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
مدیریت خدمات بهداشتی درمانی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات