این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پیاورد سلامت، جلد ۷، شماره ۵، صفحات ۳۸۹-۳۹۸

عنوان فارسی بررسی روایی و پایایی ابزار(T-TAQ) در رابطه با سنجش نگرش کار گروهی در ایران
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: مشارکت درون و بین گروه‌های مراقبت سلامت، ارائه خدمات موثر را تسهیل می‌کند. راهبرد اصلی در ارائه خدمات مراقبت از سلامت موثر، بر همکاری و کار گروهی تاکید می‌کند. پژوهش حاضر با هدف بررسی روایی و پایایی ابزار (T-TAQ) جهت سنجش نگرش کار گروهی در ایران انجام شده است . روش بررسی: این مطالعه پیمایشی و مقطعی در سال 1391 انجام گردید . بررسی روایی محتوایی و صوری با استفاده از روش دلفی با حضور 11 نفر از متخصص ین در دو نوبت انجام شد . همچنین روایی خارجی با استفاده از رویکرد ترجمه و باز ترجمه صورت گرفت. بررسی پایایی ابزار با استفاده از رویکر د آزمون- باز آزمون انجام شد. جامعه پژوهش 67 نفر دانشجوی سال آخر پزشکی و پرستاری دانشگاه علوم پزشکی تهران، به روش نمونه گیری تصادفی طبقه‌ای به مطالعه وارد شدند. ابزار (T-TAQ) دارای 30 سوال در پنج حیطه می‌باشد. داده‌ها با استفاده از نرم افزار13 SPSS م ورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت. یافته‌ها : روایی خارجی، صوری و محتوایی مورد تایید صاحبنظران در ایران قرار گرفت. نتایج مربوط به پایایی نیز با استفاده از آلفای کرونباخ 0/8 و 0/8=ICC محاسبه شد. نتیجه‌گیری: با توجه به این که روایی و پایایی ابزار (T-TAQ) در ایران به اثبات رسید، می‌توان از آن به منظور بررسی نگرش به کار گروهی استفاده کرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله کارگروهی، روایی، پایایی، سنجش نگرش

عنوان انگلیسی Assessment Of Validity And Reliability Of Team STEPPS Teamwork Attitudes Questionnaire (T-TAQ) In Iran
چکیده انگلیسی مقاله Background and Aim: Collaboration within and between healthcare teams facilitates effective healthcare provision. Fundamental strategies in effective healthcare services focus on collaboration and teamwork. This study was an attempt to assess reliability and validity of Team STEPPS Teamwork Attitudes Questionnaire (T-TAQ) in Iranian context. Materials and Methods: This cross-sectional survey was conducted in Iran in 2012. Delphi method was applied and the questionnaire was submitted to 11 experts in 2 rounds to determine its face and content validity. Besides, it was translated and back translated to determine external validity. To estimate the reliability of the instrument, test-retest method was used. A sample of 67 medical and nursing senior students was stratified from Tehran University of Medical Sciences (TUMS). T-TAQ is a questionnaire having 30 questions in 5 themes. The obtained data were analyzed by SPSS13. Results: The content, face and external validity of the tool were approved by Iranian experts. Meanwhile, applying Cronbach's alpha, total reliability was estimated to be 0.80 moreover, the ICC turned out to be 0.8. Conclusion : Since the validity and reliability of this instrument are confirmed in an Iranian context, it can be used to measure attitude regarding teamwork in this context.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Teamwork, Assessment of Attitude, Validity, Reliability

نویسندگان مقاله مینو نجفی | minoo najafi
student of medical, school of mediocine, tehran university of medical sciences, tehran, iran
دانشجوی دکترای عمومی پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)

فاطمه کشمیری | fatemeh keshmiri
ph.d student in medical education, school of mediocine, medical education department, tehran university of medical sciences, tehran, iran
دانشجوی دکترای آموزش پزشکی، گروه آموزش پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)

مریم نجفی | maryam najafi
student of medical, school of mediocine, tehran university of medical sciences, tehran, iran
دانشجوی دکترای عمومی پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)

ماندانا شیرازی | mandana shirazi
assistant professor, educational studies amp;amp; development center, tehran university of medical sciences, tehran, iran
استادیار مرکز مطالعات و توسعه آموزش، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://payavard.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-45&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده مدیریت خدمات بهداشتی درمانی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات