این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پیاورد سلامت، جلد ۹، شماره ۱، صفحات ۴۳-۵۴

عنوان فارسی تعیین رابطه هوش سازمانی و چابکی سازمانی در بیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی مشهد
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: با توجه به محیط در حال تغییر بیمارستان‌ها و لزوم ارائه خدمات در کمترین زمان ممکن و با کیفیت و هزینه‌ی قابل قبول به بیماران، توجه به راهکارهای بدیع و هوشمندانه و استفاده از حداکثر توانایی‌های فکری سازمان، در جهت افزایش چابکی بیمارستان‌ها ضروری به نظر می‌رسد. در واقع این پژوهش، به منظور تعیین رابطه‌ی بین هوش سازمانی و چابکی سازمانی در بیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام شد. روش بررسی: این مطالعه‌ی توصیفی تحلیلی در سال 1392 بر روی 408 نفر از کارکنان بیمارستان‌ها انجام شد که به صورت نمونه گیری طبقه‌ای وارد مطالعه شدند. جهت گرد آوری داده‌ها در زمینه هوش سازمانی از پرسش نامه استاندارد Albrekht و در خصوص چابکی سازمان از پرسش نامه طراحی شده بر اساس مدل Goldman استفاده گردید. داده‌ها با استفاده از نرم افزا ر 16 Spss و آزمون‌های آماری t - test ، Anova ، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون تحلیل شد. یافته‌ها: بین هوش سازمانی و چابکی سازمانی در بیمارستان‌ها ارتباط معنی دار وجود داشت. بیشترین سهم در تعیین چابکی را مولفه‌های چشم انداز راهبردی، فشار عملکرد و اتحاد و توافق داشتند. نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج این مطالعه اتخاذ تدابیری جهت تدوین برنامه راهبردی پویا در بیمارستان‌ها و برگزاری دوره‌های آموزشی هوش سازمانی به منظور آگاه سازی کارکنان و مدیران می‌تواند منجر به افزایش سطح چابکی بیمارستان‌ها و ارائه خدمت موثر به بیماران گردد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله هوش سازمانی، چابکی سازمانی، بیمارستان

عنوان انگلیسی The Relationship Between Organizational Intelligence And Organizational Agility In Hospitals Of Mashhad University Of Medical Sciences
چکیده انگلیسی مقاله Background and Aim: Due to the changing environment of hospitals and the necessity of providing services for patients in the shortest possible time and at an acceptable quality and cost, it seems to be necessary to utilize the maximum intellectual capacity of the organization to enhance agility in hospitals. The aim of this study is, in fact, to investigate the relationship between organizational intelligence (and its components according to the Albrecht model) and organizational agility in hospitals of Mashhad University of Medical Sciences. Materials and Methods: This descriptive study was conducted in 2013 on 408 hospital employees seleced through stratified sampling method. To collect data on organizational intelligence, the Albrekht standardized questionnaire was used and to gather data on organizational agility, a questionnaire designed based on Goldman model was employed. For data analysis and hypothesis testing, the SPSS software version16, Pearson correlation, t-test, Anova, and regression techniques were applied. Results: The results of the study showed that there was a significant relationship between agility in hospitals and organizational intelligence ( components : Appetite for change, heart, knowledge deployment, performance pressure, strategic vision, shared fate, and alignment and congruence). The determinants of agility were mainly strategic vision, performance pressure, and a lignment and congruence. Conclusion: The results of the study showed that dynamic strategic planning in hospitals and developing educational programs of organizational intelligence aiming at employees' and managers' awareness could lead to an increase in the agility level of hospitals and provision of effective services for patients.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله محمدرضا ذبیحی | mohammad reza zabihi
assistant professor, management department, school of accunting and management, islamic azad university, mashhad, iran
استادیار گروه مدیریت، دانشکده حسابداری و مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی مشهد (Islamic azad university of mashhad)

سید سعید طباطبایی | seyed saeed tabatabaee
ph.d student in health services management, health information management research center, hormozgan university of medical sciences, bandarabbas, iran
دانشجوی دکتری مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، مرکز تحقیقات مدیریت اطلاعات سلامت، دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان (Hormozgan university of medical sciences)

محمدرضا قمری | mohammad reza ghamari
master of sciences in public management, school of accunting and management, islamic azad university, mashhad, iran
کارشناس ارشد مدیریت دولتی، دانشکده حسابداری و مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی مشهد (Islamic azad university of mashhad)

محمد حنیف اسدی | mohammad hanif asadi
master of sciences in public management, school of accunting and management, islamic azad university, mashhad, iran
کارشناس ارشد آمار، واحد مدیریت توسعه سازمان و منابع انسانی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی مشهد (Mashhad university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://payavard.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-106&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده مدیریت خدمات بهداشتی درمانی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات