این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پیاورد سلامت، جلد ۱۰، شماره ۱، صفحات ۱۰۴-۱۱۸

عنوان فارسی برآورد هزینه تمام شده تربیت دانشجو به روش هزینه یابی بر مبنای فعالیت در دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: امروزه با توجه به نقش اطلاعات صحیح در تصمیم گیری‌ها، طراحی یک سیستم هزینه یابی و محاسبه صحیح بهای تمام شده خدمات، از اهمیت خاصی برخوردار است. پژوهش حاضر با هدف برآورد و محاسبه بهای تمام شده تربیت دانشجو در دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران به روش هزینه یابی بر مبنای فعالیت انجام شده است. روش بررسی: پژوهش حاضر یک مطالعه‌ی توصیفی– کاربردی بود. هزینه‌های مصرف شده در دانشکده در سال مالی 1391 با اهتمام بر طبقه بندی هزینه‌ها، و هزینه تمام شده با روش هزینه یابی بر مبنای فعالیت‌ها مورد بررسی قرار گرفت. هزینه‌های مورد محاسبه بعد از شناسایی به کانون هزینه تخصیص، هزینه‌های انباشته شده در مراکز هزینه، متناسب با مبنای پایه‌ی تسهیم شده به هریک از خدمات ارائه شده نسبت داده شد و از طریق نرم افزار Excel 2010 مورد محاسبه قرار گرفت. یافته‌ها: هزینه تمام شده‌ی تربیت دانشجو در مجموع در مقطع دکتری به طور میانگین 118,312,679 ریال، به عنوان بالاترین مقدار، و مقطع کارشناسی ارشد در رتبه‌ی دوم با مبلغ 76,714,824 ریال و نهایتاً هزینه تمام شده‌ی تربیت دانشجو در دوره‌ی کارشناسی با رقم 42,312,537 به عنوان کمترین مقدار بدست آمده، گزارش گردید. نتیجه گیری: نظام هزینه یابی بر مبنای فعالیت‌ها، مدل جدیدی است که می‌تواند با انعطاف پذیری کامل موجب بازسازی نظام مالی دانشگاه‌ها شود تا مدیران این سازمان‌ها بتوانند بر مبنای اطلاعات بدست آمده تصمیمات درستی اتخاذ کنند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Calculating the Final Cost of Student Training by Activity Based Costing in School of Allied Medicine, Tehran University of Medical Sciences
چکیده انگلیسی مقاله Background and Aim: Today, regarding the role of accurate final information, and decision-making, designing and implementation of a sound costing system that can detect, identify and calculate the exact cost of the delivered services is of great importance. The aim of this study is to estimate the final cost of student education in the School of Allied Medicine, Tehran University of Medical Sciences, through Activity-Based Costing method in 2013. Materials and Methods: This research was a descriptive and applied study. The study population included School of Allied Medicine. The consumed costs in financial year 2012-2013 was investigated with costs classification, and finalized costs by activity based costing method. After identification of calculated costs and changed to allocation costs, The accumulated costs according to shared basic principle was given to all of delivered services. Finally, the finalized costs for student education based on the number and kind of courses collected and calculated by Excel software 2010. Results: The results indicated that the final cost for student education in PhD-level was 118,312,679 Rials, which was the highest amount, and was 76,714,824 Rials in MSc. level, and the lowest amount was related to BSc. student as 42,312,537 Rials. Conclusion: Paying attention to activity-based costing system with complete flexibility reveals the drawbacks of the traditional programs used by universities. The reason for higher costs in higher levels is due to the fewer number of students, particular facilities in these level and their own special expenses
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سامان قاسم پور | saman ghasempour
master of science in health economics, school of health management and information sciences, iran university of medical sciences, tehran, iran
کارشناس ارشد اقتصاد سلامت، دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی

رامین رحیم نیا | ramin rahimniya
general physician, finance planning and budgeting management unit, tehran university of medical sciences, tehran, iran
پزشک عمومی، واحد مدیریت برنامه ریزی منابع مالی، بودجه و پایش عملکرد، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)

زینب رجب نژاد | zeynab rajabnezhad
master of science in executive master of business administration, school of allied medical sciences, tehran university of medical sciences, tehran, iran
کارشناس ارشد مدیریت اجرایی، گرایش استراتژیک emba ، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)

حسین درگاهی | hossein dargahi
professor, health care management department, school of allied medical sciences, health information management research center, tehran university of medical sciences, tehran, iran
استاد گروه مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، دانشکده پیراپزشکی، مرکز تحقیقات مدیریت اطلاعات سلامت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://payavard.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-161&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده مدیریت خدمات بهداشتی درمانی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات