مجله علوم پزشکی رازی، جلد ۲۲، شماره ۱۳۸، صفحات ۹۹-۱۰۸

عنوان فارسی بکار گیری نسخه فارسی PHEEM در بررسی محیط آموزش دوره های کوتاه مدت لاپاروسکوپی در مرکز تحقیقات جراحی های کم تهاجمی بیمارستان رسول اکرم (ص)
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: در دهه‌های اخیر ارزیابی محیط آموزشی را عامل مهم در ارتقاء کیفی محیط و به طبع آن کیفیت یادگیری فراگیران می‌دانند. در این طرح که یک مطالعه توصیفی مقطعی بود، هدف اصلی پژوهش، سنجش محیط آموزش دوره های کوتاه مدت لاپاروسکوپی در مرکز تحقیقات جراحی های کم تهاجمی بوده است. روش کار: با اخذ موافقت از مسئولین ذیربط، نسخه فارسی پرسشنامه PHEEM (Postgraduate Hospital Educational Environment Measure) در بین جامعه پژوهشی طرح که شامل متخصصین شرکت کننده در دوره های کوتاه مدت لاپاروسکوپی از رشته های جراحی عمومی، زنان، اورولوژی و کولورکتال توزیع و جمع آوری گردید. تحلیل آماری داده ها با استفاده از نسخه 16نرم افزار SPSS انجام شد. برای توصیف مشخصات فردی شرکت کنندگان از آمار توصیفی شاملِ درصد فراوانی، میانگین و انحراف معیار و برای مقایسه میانگین نمره ها از آزمون تی مستقل استفاده شد. مقایسه نمرات غیر نرمال با استفاده از آزمون من ویتنی انجام شد. در آزمون‌‌های انجام شده سطح معنی داری (05/0P<) در نظر گرفته شد. یافته‌ها: امتیاز همه گویه ها به جز گویه "کتابچه راهنمای فراگیران کامل است" بیشتر از 2 می باشد. میانگین کل نمره اختصاص یافته به محیط آموزشی مورد مطالعه 43/17±08/116می باشد که در حیطه های "ادراک از تدریس"، ادراک از استقلال نقش و ادراک از حمایت اجتماعی، میانگین گویه ها به ترتیب 05/7±81/45، 92/6±45/38 و 39/5±54/32 می باشد. در این مطالعه، ادراک شرکت کنندگان در مورد محیط آموزشی مرکز تحقیقات جراحی های کم تهاجمی به عنوان یک واحد، ارزیابی شد که 45 نفر (2/66%) به محیط نگرش مثبت داشته اند تا منفی و بقیه آنها یعنی 23 نفرشان (8/33%) آن را عالی و در حد یک محیط ایده ال ارزیابی کردند. در مقایسه ادراک شرکت کنندگان از محیط های آموزشی، بین دو رشته تخصصی زنان و زایمان و جراحی عمومی از نظر میانگین امتیاز اختلاف آماری معنی داری مشاهده نشد (*786/0=P-value). همچنین از نظر جنسیت، اختلاف آماری معنی داری میان زن و مرد در میانگین کل امتیازات مشاهده نشد (328/0=P-Value). نتیجه‌گیری: پژوهش حاضر با هدف کلی ارزیابی محیط آموزشی از دیدگاه شرکت کنندگان در دوره های آموزشی کوتاه مدت لاپاروسکوپی مرکز تحقیقات جراحی های کم تهاجمی به صورت "بیشتر مثبت درک می شود تا منفی و جا برای ارتقاء دارد" ارزیابی شده است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله محیط آموزش، آموزش پزشکی، لاپاروسکوپی، PHEEM

عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله ساسان جلیلیان |
دانشجوی کارشناسی ارشد آموزش پزشکی، مرکز تحقیقات جراحی های کم تهاجمی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran university of medical sciences)

عبدالرضا پازوکی |
استادیار، فلوشیپ جراحی های درون بین، مرکز تحقیقات جراحی های کم تهاجمی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran university of medical sciences)

سلیمان احمدی |
دکترای آموزش پزشکی دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید بهشتی (Shahid beheshti university)

حمیداله بهادر |
دکتری، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran university of medical sciences)

محدثه پیشگاه رودسری |
کارشناس آمار، مرکز تحقیقات جراحی های کم تهاجمی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran university of medical sciences)

مریم اکبری لاکه | akbari lakeh
دانشجوی دکترای آموزش پزشکی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید بهشتی (Shahid beheshti university)


نشانی اینترنتی http://rjms.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-1746&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده آموزش پزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات