|
نشریه پرستاری ایران، جلد ۲۱، شماره ۵۴، صفحات ۱۲۱-۱۳۳
|
|
|
عنوان فارسی |
تأثیرآموزش مراقبت از خود از طریق فیلم ویدیویی برکیفیت زندگی و مشکلات جسمی بیماران تحت درمان با همودیالیز |
|
چکیده فارسی مقاله |
زمینه و هدف: در بیمارانی که بیماری مزمن مثل نارسایی مزمن پیشرفته کلیه دارند، افزایش عملکرد و سلامتی باید هدف اصلی مراقبت و درمان باشد. با این حال کیفیت زندگی بیماران تحت درمان با همودیالیز نگه دارنده اغلب پایین تر از حد طبیعی می باشد. هدف این پژوهش تعیین تأثیر آموزش مراقبت از خود از طریق فیلم ویدیویی طراحی شده بر کاهش مشکلات جسمی و بهبود کیفیت زندگی بیماران تحت درمان با همودیالیز نگه دارنده بوده است. روش بررسی: این پژوهش یک مطالعه نیمه تجربی است که در یک گروه به صورت پیش آزمون- پس آزمون در بخش های همودیالیز بیمارستانهای آموزشی منتخب دانشگاههای علوم پزشکی تهران و ایران در سال 83 انجام گرفته است. بدین منظور 31 بیمار تحت درمان با همودیالیز نگه دارنده بهصورت غیرتصادفی (در دسترس) و مبتنی بر هدف با توجه به ویژگیهای واحدهای مورد مطالعه انتخاب گردید. پس از انتخاب نمونه، واحدهای مورد پژوهش در دو نوبت به فاصله دو هفته قبل از شروع دیالیز با استفاده از پرسشنامههای تعیین نیازهای آموزشی، پرسشنامه استاندارد 36 سوالی کیفیت زندگی ( SF-36 ) و چک لیستهای شاخصهای آزمایشگاهی، تعیین ادم، تعیین درجه خارش، تعیین مشکلات مسیر عروقی مورد بررسی قرار گرفتند. به منظور اطمینان بخشی به داده های حاصله، شاخص های آزمایشگاهی به صورت میانگین دو ماهه قبل از آموزش مورد بررسی قرار گرفتند. سپس یک برنامه آموزشی بر اساس مشکلات تعیین شده طبق پرسشنامه تعیین نیاز آموزشی و بر اساس الگوی پرستاری خود مراقبتی اورم، به صورت لوح فشرده تهیه گردید. سپس این فیلم در طول یکماه، هفتهای یکبار و زمانی که بیماران زیر دستگاه بودند پخش شد. بعد از پایان پخش فیلم، شاخصهای آزمایشگاهی بهصورت میانگین دو ماهه بعد از آموزش، کیفیت زندگی دو بار بعد از آموزش (هفته های ششم و هشتم) و چک لیستها در دو الی چهار نوبت به فاصله دو هفته (هفته های سوم و پنجم) مورد بررسی قرار گرفتند. سپس داده ها وارد SPSS شدند و با تستهای آماری تی زوجی، تی مستقل، کای اسکوئر، مک نمار و ویلکاکسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافتهها: یافته ها نشان دهنده کاهش قابل توجهی در مشکلاتی همانند: بالا بودن اوره (020/0 = P )، اسید اوریک (002/0 = P )، فسفر (002/0 = P )، اضافه وزن بین دو جلسه دیالیز (000/0 = P )، فشارخون سیستول (045/0 = P ) و دیاستول (004/0 = P )، ادم (000/0 = P )، خارش پوست (000/0 = P )، مشکلات موضعی مسیر عروقی (031/0 = P )، و بالا رفتن کلسیم (000/0 = P )، و افزایش کیفیت زندگی بود (002/0 = P )، ولی میزان سدیم، پتاسیم، کراتی نین و آلبومین تغییر چندانی نداشت. که نشان دهنده تأثیر برنامه آموزشی بر کاهش مشکلات بیماران و افزایش کیفیت زندگی بوده است. نتیجهگیری: اجرای برنامه آموزشی مراقبت از خود از طریق فیلم ویدیویی در بیماران تحت درمان با همودیالیز نگه دارنده میتواند در کاهش مشکلات و افزایش کیفیت زندگی مؤثر باشد. و میتوان آموزش از طریق لوح فشرده را در بخشهای همودیالیز بیمارستانهای کشور اجرا نمود. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
The Effect of Self– Care Teaching by Video Tape on Physical Problems and Quality of Life in Dialysis Patients |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background and Aim: In patients with a chronic disease such as end-stage renal disease (ESRD), for which cure is not a realistic goal, maximizing patients’ function and well-being should be a primary objective of care. However, quality of life in dialysis patients is lower than normal. This study is aiming to examine the effect of self–care educational package programs on physical problems and quality of life in dialysis patients. Material and Method: The study was conducted by quasi-experimental pretest-posttest design in educational hospitals of Iran and Tehran medical science universities in 2004-2005. Thirty one patients were selected on the basis of a non-randomized sampling. Each patient was assessed before starting the dialysis treatment by questionnaires about educational requirements, quality of life (SF-36) and checklist. Laboratory variables were recorded as the average for last two months prior to the education. After implementing an educational program on the basis of existing problems it was recorded. This movie was shown to the patients during one month once a week while they were on the dialysis. At the end of educational period, laboratory variables (average for last two months) were recorded and quality of life questionnaire and checklist were completed. Data were analyzed with descriptive statistics, Paired T Test, Independent T, Macknemar and wilcoxon tests. Results: Findings showed that there was a significant decreases in serum urea (P=0.020), serum uric acid (P= 0.002), serum phosphate (P= 0.002), interdialytic weight gain (P= 0.000), systolic blood pressure (P= 0.045), diastolic blood pressure (P= 0.004), edema (P= 0.000), skin itching (P=0.000), local vascular problems (P= 0.031) and increase in Ca (P= 0.000) and improvement in quality of life score (P= 0.002). Conclusion: Providing dialysis patients with self– care educational package programs had a positive influence on decreasing the problems and improving the quality of life. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
شهرام براز پردنجانی | shahram baraz pardenjani دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز (Ahvaz jundishapur university of medical sciences)
دکتر عیسی محمدی | mohammad eisa esa mohammadi دانشگاه تربیت مدرس سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)
دکتر بهروز برومند | behrouz boroumand دانشگاه علوم پزشکی ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran university of medical sciences)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://ijn.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-42-1&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
nursing| |
نوع مقاله منتشر شده |
1 |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|