|
مجله علوم پزشکی رازی، جلد ۲۳، شماره ۱۴۸، صفحات ۱۰۶-۱۱۴
|
|
|
عنوان فارسی |
تأثیر ۶ هفته تمرین تناوبی پرشدت بر سطوح دوپامین و بهبود مهارتهای ادراکی-حرکتی دختران نوجوان مبتلا به اختلال بیش فعالی/ نقص توجه |
|
چکیده فارسی مقاله |
زمینه و هدف: اختلال بیش فعالی و نقص توجه (ADHD) یک اختلال رفتاری در کودکان و نوجوانان است که ممکن است به فرایند مهارت حرکتی و تعادل آنان آسیب وارد نماید. هدف تحقیق حاضر، بررسی تأثیر 6 هفته تمرین تناوبی پرشدت بر سطوح دوپامین و بهبود مهارتهای ادراکی-حرکتی دختران نوجوان مبتلا به ADHD بود. روش کار: در این مطالعه کارآزمایی بالینی که با طرح پیش آزمون، پس آزمون اجرا شد. 30 دختر نوجوان مبتلا به اختلال بیش فعالی/ نقص توجه بصورت تصادفی به دو گروه تمرین تناوبی پرشدت و کنترل تقسیم شدند. گروه تمرینی به مدت 6 هفته به تمرین پرداختند. برنامه تمرینی شامل 3 جلسه در هفته دوی 20 متر با تعداد تکرارهای 4 نوبت در هفتههای اول و دوم؛ تعداد تکرارهای 5 نوبت در هفتههای سوم و چهارم و تعداد تکرارهای 6 نوبت در هفتههای پنجم و ششم بود. در ابتدا و پایان هفته ششم، شاخصهای تن سنجی، سطح دوپامین و نمرات مهارت ادراکی-حرکتی مورد ارزیابی قرار گرفت. آنالیز دادهها با استفاده از آزمونهای t زوجی و t مستقل در سطح معنی داری (05/0p<) انجام شد. یافتهها: پس از پایان 6 هفته، میانگین سطح دوپامین سرم (005/0p=)، وزن (001/0p=)، شاخص توده بدنی (001/0p=)، درصد چربی بدن (002/0p=) و میانگین نمرات مهارت ادراکی-حرکتی (001/0p=) در گروه تجربی به طور معناداری با گروه کنترل متفاوت بود. نتیجهگیری: مطالعه حاضر نشان داد که فعالیت تناوبی پرشدت میتواند به عنوان یک روش غیردارویی و غیرتهاجمی، تأثیر مثبتی بر افزایش سطح دوپامین سرم و بهبود مهارت ادراکی-حرکتی نوجوانان مبتلا به ADHD داشته باشد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Effect of 6 weeks high intensity interval training on dopamine levels and improvement of perceptual motor skills in adolescent girls with attention deficit hyperactivity disorder |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background: Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) is a behavioral disorder in children and adolescents that may damage the motor skills and balance of them. The aim of this study was to investigate the effect of 6 weeks high intensity interval training on dopamine levels and improvement of perceptual motor skills in adolescent girls with attention deficit hyperactivity disorder (ADHD). Methods: In this clinical trial, 30 adolescent girls with ADHD were randomly allocated to high intensity interval training and control groups. The training group, trained for 6 weeks. The training protocol included 20 meters running 3times a week, with the repetitions of 4 times at the first and second week, the repetitions of5times at the third and fourth week and the repetitions of6times in the fifth and sixth week. At the beginning and end of the sixth week, anthropometric indices, dopamine levels and scores of perceptual motor skills were assessed. Data were analyzed by paired and independent t tests. The level of statistical significance was set at p< 0.05. Results: After 6 weeks, the average of serum dopamine levels (p=0.005), weight (p=0.001), body mass index (p=0.001), body fat percent (p=0.002) and the mean scores of perceptual motor skills (p=0.001) in experimental group were significantly different with control group. Conclusion: The present study revealed that high intensity interval training as a non-pharmacological and non-invasive method has a positive impact on serum dopamine levels and perceptual-motor skills in adolescents with ADHD. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
فرناز ترابی | farnaza torabi payame noor university دانشگاه پیام نور سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه پیام نور تهران (Payame noor university)
رامینا ابراهیم | romina ebrahim payame noor university دانشگاه پیام نور سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه پیام نور تهران (Payame noor university)
رسول حمایت طلب | rassol hemayattalab tehran university دانشگاه تهران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)
اعظم رمضان خانی | azam ramezankhani tehran university دانشگاه تهران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://rjms.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2927-1&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
فیزیولوژی ورزش |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|