مجله دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، جلد ۱۴، شماره ۴، صفحات ۳۰-۳۷

عنوان فارسی تاثیر جلسات مشاوره حضوری آموزش مهارت های زندگی بر سلامت روان فرزندان خانواده های طلاق
چکیده فارسی مقاله . زمینه و هدف: کودکان طلاق در معرض مسایل زیادی از قبیل اختلالات روانی و شخصیتی و کمبود توانایی های ارتباط اجتماعی هستند. هدف برنامه آموزش مهارت های زندگی ارتقای مهارت های روانی اجتماعی در برخورد با چالشهای طبیعی که در زندگی با آن روبرو می شوند، می باشد. این مطالعه با هدف تعیین تاثیر جلسات مشاوره حضوری بر سلامت روان در فرزندان زوجین طلاق گرفته در شهرکرد انجام شد. روش بررسی: در این مطالعه مداخله ای 60 کودک طلاق به روش در دسترس در شهرستان شهرکرد انتخاب و به صورت تصادفی به دو گروه 30 نفری شاهد و مداخله تقسیم شدند. پس از تکمیل پیش آزمون با استفاده از پرسشنامه توانایی ها و مشکلات (SDQ) فرم والدین در هر دو گروه، آموزش گروه مداخله به صورت جلسه ای یکی از مهارت های ده گانه زندگی با حضور والدین و با تاکید بر مشکلات کودکان طلاق انجام شد. پس از دو ماه پرسشنامه توانایی ها و مشکلات مجدداً برای هر دو گروه تکمیل گردید و اطلاعات به کمک آزمون های آماری t مستقل، t زوجی و کای اسکور آنالیز گردید. یافته ها: قبل از آموزش میانگین نمره دو گروه از نظر علایم هیجانی، اختلال سلوک، پیش فعالی، مشکلات با همسالان، رفتار مطلوب اجتماعی و نمره کل پرسشنامه و بعد از آموزش در علائم هیجانی، پیش فعالی و رفتار مطلوب اجتماعی اختلاف معنی‌دار وجود نداشت (05/0P). نتیجه گیری: برگزاری جلسات حضوری و گروهی آموزش مهارت های زندگی با تاکید بر مشکلات کودکان طلاق، برای خانواده ها و کودکان در افزایش سلامت روانی کودکان آنها موثر است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله مهارت زندگی،آموزش، سلامت روان، فرزندان طلاق

عنوان انگلیسی The effect of life skills face to face meeting on mental health of children of divorce
چکیده انگلیسی مقاله Background and aims: Children of divorce are exposed to so many problems such as: psychiatric disorders, failing to have social communication and personality disorders. The purpose of life skill program is to improve psycho-social skills in order to cope and interface with new and routine challenges and circumstances in life. This study was conducted to assess the effects of life skills training on mental health problems of children of divorce. Methods: In This interventional study, 60 children of divorce were randomly selected from Shahrekord city and divided into two groups of intervention and control, 30 in each group. After completing the pre-test SDQ questionnaire, the intervention group was trained for life skills with emphasis on the problems of divorce. Again after two months of study the SDQ questionnaires were completed. Data were analyzed by independent t-test, pair t-test and Chi square. Results: In comparison between interventional group and control group, before training, there was not a significant difference between the mean scores of emotional symptoms, conduct disorder, hyperactivity, problems between peers and good social behavior and the total score (P>0.05). After training the mean of, conduct disorder, peer problem and total score were significantly decreased in the intervention group (P< 0.05). Conclusion: Holding the group and face to face meeting on life skill training with stressing on the children of divorce is an important factor in increasing the mental health of children and their families.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Children of divorce, Education, Life skills, Mental health

نویسندگان مقاله رویا رییسی | roya raisee
pediatric dept., shahrekord university of medical sciences, shahrekord, i.r. iran

فروزان گنجی | froozan ganji
شهرکرد-رحمتیه- دانشگاه علوم پزشکی- مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت
سازمان اصلی تایید شده: مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت

رضوان شاهمرادی | rezvan shahmoradi
medical plants research center, shahrekord university of medical sciences, shahrekord, i.r. iran;

الهام مردان پور شهرکردی | elham mardanpour shahrekordi
islamic medical research center, shahrekord university of medical sciences, shahrekord, i.r. iran

آلبرت شمیان | albert shemiyan
general physician, shahrekord university of medical sciences, shahrekord, i.r. iran;

افسانه نکویی | afsaneh nekouee
nursing dept., shahrekord university of medical sciences, shahrekord, i.r. iran

نسرین فانیان | nasrin faniyan
7nursing dept., isfahan university of medical sciences, isfahan, i.r. iran
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی اصفهان (Isfahan university of medical sciences)

مسعود نیک فرجام | masoud nikfarjam
medical plants research center, shahrekord university of medical sciences, shahrekord, i.r. iran;


نشانی اینترنتی http://journal.skums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-275-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده پزشکی اجتماعی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات