مجله دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، جلد ۱۴، شماره ۲، صفحات ۷۲-۷۶

عنوان فارسی بررسی تأثیر آموزش تنفس با لب های جمع شده در بیماران مبتلا به بیماری های مزمن انسدادی ریه
چکیده فارسی مقاله مقدمه : تکنیک های نوتوانی ریه جهت کاهش ناتوانی و افزایش مشارکت بیمار در فعالیت های فیزیکی و اجتماعی و روی هم رفته بهیود کیفیت زندگی برای افراد با بیماری های تنفسی مزمن طراحی شده اند . اما نقش این تکنیک ها هنوز مبهم باقی مانده است. این مطالعه اثر آموزش تنفس با لب های جمع شده ((PLB را روی عملکر د تنفسی، گازهای خون شریانی و فعالیت های روزانه زندگی بیماران مبتلا به بیماریهای مزمن انسدادی ریه (COPD) بررسی می کند. روش بررسی: این پژوهش یک مطالعه از نوع نیمه تجربی به روش قبل و بعد است که روی 40 بیمار مبتلا به COPD در بیمارستان شهید بهشتی کاشان انجام شد. اسپیروگرام و آنالیز گازهای خون شریانی ( (ABG قبل و بعد از سه ماه تمرین تنفس با لب های جمع شده انجام شد و جهت بررسی فعالیت روزانه زندگی از یک پرسشنامه (AQ20) استفاده شد. آزمون رتبه ای نشانه ای ویلکاکسون و آزمون های توصیفی برای تجزیه و تحلیل داده های جمع آوری شده از مورد استفاده قرار گرفت. نتایج: مطالعه نشان داد که بعد از سه ماه تمرین تنفسی میزان اشباع اکسیژن خون شریانی به طور معنی دار(002/0=P) افزایش داشت. اگرچه در PaO2 افزایش دیده شد ولی تغییرات آن معنی دار نبود. به علاوه کاهش معنی داری (014/0=P) در میزان PaCo2 و تعداد تنفس(0001/0=P)مشاهده شد. سطح فعالیت های روزانه زندگی (ADL) نیز افزایش قابل ملاحظه ای نشان داد (0001/0< p). فشار هوای بازدمی اجباری در ثانیه اول (FEV1%) و ظرفیت حیاتی اجباری (FVC) تغییر معنی داری نداشتند. نتیجه گیری: نتایج تحقیق نشان داد که آموزش تنفس با لب های جمع شده باعث بهبود عملکرد ریوی، گازهای خون شریانی وافزایش میزان فعالیت های روزانه زندگی می شود. بنابراین باید آموزش تمرینات تنفسی در برنامه های فیزیوتراپی تنفسی بیماران مبتلا به COPD گنجانده شود تا کیفیت زندگی آنان بهبود یابد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Evaluation of the Effectiveness of Pursed-Lip Breathing Education in Copd Patients
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Breathing rehabilitation techniques are designed to reduce symptoms, decrease disability, increase participation in physical and social activities, and improve the overall quality of life for individuals with chronic respiratory disease. However, the role of these techniques remains unclear. This study examined the effects of pursed-lip breathing (PLB) education on the respiratory function, arterial blood gases and day to day life in patients with COPD. Methods: A before-after quasi-experimental research was conducted on 40 patients with COPD at Shahid Beheshti Hospital in Kashan. Spirogram and ABG were tested before and after three-months of PLB exercise and a questionnaire (AQ20) was used to assess day to day activities. Wilcoxon matched- pairs signed-rank and descriptive tests were used for statistical analysis of collected data. Results: The study showed that after three months breathing exercise, O2 saturation was significantly increased (P=0.002). Although there was an increase in PaO2 , it was not significant. In addition, a decrease in PaCO2 (P=0.014) and the respiration rate (P < 0.000) was observed. The level of activities of daily living was also increased (P < 0.000). Forced expired volume second one (FEV1%) and forced vital capacity (FVC) did not change. Conclusion: We conclude that pursed-lip breathing education can improve lung function, arterial blood gas levels and also the levels of day to day activities. Therefore, breathing exercises education should be a part of physiotherapy programs in COPD patients until improvement in the quality of their life.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله فاطمه سادات ایزدی آونجی | f izadi avangy


محمد افشار | m afshar


علی حاجی باقری | a hajibagheri



نشانی اینترنتی http://jssu.ssu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-543&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات