|
مجله دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، جلد ۱۶، شماره ۵، صفحات ۲۰-۲۵
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی شیوع اختلالات شنوایی در بین کودکان سنین ۶-۳ سال مهدکودکهای شهر یزد |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه: نقص شنوایی به معنای عملکرد غیرطبیعی یا کاهش عملکرد شنوایی به دلیل وجود نوعی اختلال شنوایی است. هدف هر برنامه غربالگری شنوایی در سنین پیش دبستانی و دبستانی، شناسایی دقیق آن دسته از کودکانی است که شنوایی آنها به علت وجود نوعی ضایعه انتقالی و یا حسی آسیب دیده است. روش بررسی: مطالعه توصیفی حاضر به صورت مقطعی از مهر تا بهمن ماه سال 1384 روی 577 کودک (299 دختر و 278 پسر) انجام شد. این کودکان به صورت تصادفی از بین کودکان مهدکودکهای شهرستان یزد انتخاب شدند. پس از تکمیل برگه آگاهی از وجود کم شنوایی توسط والدین و مربیان، معاینه اتوسکپی، غربالگری تون، خالص و آزمون ایمیتانس صورت میگرفت. نتایج: در این بررسی 6/12% اختلال مجرای گوش خارجی، 2/34% اختلال پرده گوش، 9/35% تمپانوگرام غیرطبیعی، 4/13% کم شنوایی مشاهده شد. کم شنوایی در 5/11% موارد از نوع انتقالی، 5/1% از نوع حسی – عصبی و در 5/0% از نوع آمیخته بود. در 4/13% کودکان مورد بررسی(15/8% دختران و 25/5% پسران) کم شنوایی از حد خفیف تا عمیق مشاهده شد 2/34% کودکان نیازمند اقدامات درمانی و 7/1% کودکان نیازمند خدمات توانبخشی بودند و میزان آگاهی والدین (85/1%) و مربیان (9/1%) از مشکل شنوایی در سطح پایینی قرار داشت. بحث و نتیجه گیری: با توجه به درصد بالای نیاز به اقدامات درمانی و اثرات سوء اختلالات شنوایی بر یادگیری کودکان در سنین پایین و همچنین اهمیت شناسایی و مداخله زودهنگام کم شنوایی در برنامههای توانبخشی شنوایی، آگاهیرسانی و آموزش به افراد جامعه به خصوص والدین و مربیان مهدکودکها در باره اثرات سوء کمشنوایی و نحوه پیشگیری و شناسایی آن از اهمیت بسزایی برخوردار است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
غربالگری شنوایی، اختلالات شنوایی، غربالگری جهانی شنوایی |
|
عنوان انگلیسی |
Prevalence of Hearing disorders in 3-6 year old Children of Kindergartens in Yazd City |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Introduction: A hearing– impaired patient is defined as one with abnormal or reduced function in hearing resulting from an auditory disorder. The goal of any preschool and schools screening program should be to accurately indentify those children whose hearing has been impaired due to conductive and / or sensory– neural pathology. Methods: This cross– sectional descriptive study was done on 577 children (299 girls and 278 boys) aged between 3–6 years at kindergartens of Yazd city from September 2005 to January 2006. The otoscopy examination, pure-tone screening and impedance study was conducted after completion of awareness form of the hearing loss existence by the parents. Results: In this study, there were 12.6% abnormal conditions of external ear canal, 34.2% abnormal tympanic membrane, 35.9% abnormal tympanograms and 13.4% hearing loss including 11.5% conductive hearing loss, 1.5% sensory-neural hearing loss and 0.5% mixed hearing loss. Conclusion: With respect to the high prevalence and negative effects of middle ear disorders in learning of preschool children, and also due to the importance of early identification and intervention of hearing loss in aural rehabilitation programs, increasing the awareness and education of people, especially parents about the effects of hearing disorders and its prevention and identification is very important |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
محمدحسین برادران فر | mh baradaranfar baradaranf@yahoo.com email
ابوالفضل ملاصادقی | a mollasadeghi
زهرا جعفری | z jafari
|
|
نشانی اینترنتی |
http://jssu.ssu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-637&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
عمومی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|