این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 6 آذر 1404
پیاورد سلامت
، جلد ۱۲، شماره ۲، صفحات ۸۰-۸۹
عنوان فارسی
بررسی تأثیر عدالت سازمانی ادراکشده بر طفره روی اجتماعی(مورد مطالعه: فوریت های پزشکی شهرستان یزد)
چکیده فارسی مقاله
زمینه و هدف: طفرهروی به عنوان یکی از آفتهای فعالیت گروهی در مشاغل حساسی همچون گروههای فوریت پزشکی مضرات دو چندان دارد. با توجه به اهمیت بیعدالتی سازمانی در ایجاد نارضایتی اعضای گروه و اهمالکاری فردی، مطالعهی حاضر در راستای بررسی تأثیر عدالت سازمانی ادراکشده بر ایجاد یا تشدید پدیدهی طفرهروی اجتماعی در گروه فوریتهای پزشکی شهرستان یزد تحقق یافته است. روش بررسی: پژوهش حاضر از نوع هدف کاربردی-تحلیلی و جامعهی تحقیق شامل کلیه پرستاران شاغل در گروه فوریتهای پزشکی شهرستان یزد در نیم سال دوم سال 1395 میباشد. گردآوری دادهها از طریق سرشماری و ابزار مورد استفاده در این مطالعه متشکل از دو پرسشنامهی محققساختهی عدالت سازمانی ادراکشده و طفرهروی اجتماعی است. به منظور سنجش پایایی پرسشنامهها از آلفای کرونباخ بهره گرفته شده که با مقادیر 0/862 و 0/913 در سطح معتبر قرار دارد. همچنین روایی پرسشنامه از دو جنبهی روایی محتوا و اعتبار عاملی بررسی شد. در نهایت، دادهها با استفاده از ضریب همبستگی اسپیرمن، آزمون T-Student و روش حداقل مربعات جزئی در نرمافزار Smart-PLS تجزیه و تحلیل گردید. یافته ها: بر اساس یافتههای تحقیق، عدالت توزیعی، عدالت مراودهای و عدالت اطلاعاتی با مقادیر 0/169-، 0/241- و 0/40- دارای ارتباط معکوس و معنادار با طفرهروی میباشند و در مجموع وضعیت طفرهروی در جامعهی مورد مطالعه با مقدار معناداری 0/043 و میانگین معادل 2/171 نامطلوب استنباط شد. نتیجه گیری: مدیران سازمان ها می توانند از طریق تعریف مجدد مفهوم عدالت و روشهای تحقق آن، به خصوص در زمینهی عدالت مراوده ای نقش اساسی را در کاهش طفرهروی اجتماعی ایفا نمایند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
The Effect of Perceived Organizational Justice on Social Loafing (Case Study: Medical Emergency Services of Yazd)
چکیده انگلیسی مقاله
Background and Aim: Loafing as one of the negative points of group activity in difficult jobs like medical emergency has two disadvantages. Regarding the importance of organizational injustice in creating frustration and individual procrastination, the present study was conducted to investigate the effect of perceived organizational justice on creating or intensifying the phenomenon of social loafing in emergency medical service of Yazd. Materials and Methods: This is an analytical study and the research community included all nurses working in medical emergency service of Yazd in the second half of the year 2016. Data were collected through a census, and tools used in this study consisted of two questionnaires of perceived organizational justice and social loafing. To measure the reliability of the questionnaires, Cronbach's alpha was used and was at an authentic level with the values of 0.862 and 0.913. Also, the content validity of the questionnaires was evaluated. Finally, the data were analyzed by using Spearman correlation coefficient, student's t-test and partial least squares method in SmartPLS software. Results: Based on the results of the study, distributive justice, interactional justice and information justice have a significant inverse correlation with loafing with values of -0.169, -0.241 and -0.490; and overall, the status of loafing was an undesirable inference in this study with a significant amount 0.043 and average of 2.171. Conclusion: The managers of organizations can play a major role in reducing social loafing by redefining the concept of justice and ways of its realization, especially in the field of interactional justice.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
مهدی سبک رو | Mahdi Sabokro
Assistant Professor, Business Administration Department, School of Economics, Management and Accounting, Yazd University, Yazd, Iran
استادیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده اقتصاد، مدیریت و حسابداری، دانشگاه یزد، یزد، ایران
رضا ابراهیم زاده پزشکی | Reza Ebrahimzadeh Pezeshki
Ph.D. Candidate in Behavior and Human Resource Management, School of Economics, Management and Accounting, University of Yazd, Yazd, Iran
داﻧﺸﺠﻮی دﻛﺘﺮی رﻓﺘﺎر و ﻣﻨﺎﺑﻊ اﻧﺴﺎﻧﻲ، دانشکده اقتصاد، مدیریت و حسابداری، دانشگاه یزد، یزد، ایران
نگار براهیمی | Negar Barahimi
Master of Sciences Student in Business Administration, School of Economics, Management and Accounting, University of Yazd, Yazd, Iran
داﻧﺸﺠﻮی ﻛﺎرﺷﻨﺎﺳﻲ ارﺷﺪ ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ﺑﺎزرﮔﺎﻧﻲ، دانشکده اقتصاد، مدیریت و حسابداری، داﻧﺸﮕﺎه ﻳﺰد، یزد، ایران
عالیه حقبین | Alie Haghbin
Master of Sciences Student in MBA (O.B. & H.R.M), School of Economics, Management and Accounting, University of Yazd, Yazd, Iran
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت کسب و کار گرایش منابع انسانی و رفتار سازمانی، دانشکده اقتصاد، مدیریت و حسابداری، دانشگاه یزد، یزد، ایران
نشانی اینترنتی
http://payavard.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-311&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/157/article-157-704462.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
مدیریت خدمات بهداشتی درمانی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات