این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
ارمغان دانش، جلد ۹، شماره ۴، صفحات ۶۵-۷۴

عنوان فارسی شناسایی الگوهای شخصیتی نوجوانان و میزان همخوانی آن با شناخت والدین
چکیده فارسی مقاله مقدمه و هدف: مطالعه شخصیت افراد به منظور پیش بینی رفتار در روانشناسی جایگاهی ویژه دارد. هدف از این تحقیق شناسایی الگوهای شخصیتی نوجوانـــان و تعیین میزان همخوانــــی در نگرش آنها با نگرش اولیاء ایشان می باشد. مواد و روش کار : در این مطالعه توصیفی ـ تحلیلی الگوهای شخصیتی 400 نوجوان دختر و پسر 12 تا 18 ساله شهر یاسوج به وسیله پرسشنامه شخصیتی آیزنک در سال 1382 مورد ارزیابی قرار گرفت . سپس این پرسشنامه به وسیله 400 تن از والدین این دانش آموزان از طریق تکمیل پرسشنامه به وسیله آزمودنی و مصاحبه انجام شد. انتخاب نمونه به صورت خوشه ای و تصادفی ساده در مناطق سه گانه شهر یاسوج می باشد. داده های جمع آوری شده با نرم افزار SPSS و آزمونهای آماری غیر پارامتری مانند ویلکاکسون و کروسکال والیس تجزیه و تحلیل گردید. یافته ها : میزان همخوانی نگرش نوجوانان و والدین آنها در مورد الگوهای شخصیتی در کل ضعیف تا متوسط برآورد شد . در حیطه مشکل در برقراری ارتباط با دیگران بیشترین درصد در دختران دوره راهنمایی (6/70 درصد)، در حیطه تمایل به پرخاشگری دانش آموزان پسر دوره راهنمایی (8/45 درصد) ، در حیطه تمایل به کارهای ماجراجویانه پسران دوره دبیرستانی(4/71 درصد)، در حیطه رعایت نظم و انضباط در دختران دوره راهنمایی ( 3/68 درصد) ، در زمینه رعایت حقوق دیگران دختران دوره راهنمایی (3/58 درصد) و در زمینه اضطراب و نگرانی در دختران دوره دبیرستان (1/83 درصد) بود . بحث و نتیجه گیری : متوسط میزان برون گرایی دانش آموزان کمتر از میانگین مطالعات پیشین بود، ولی در زمینه مقیاس های دیگر مانند ؛ روان پریشی ، روان رنجوری و دروغ سنجی بالاتر از میانگین تحقیقات دیگر بود . از متغیرهای مورد بررسی فقط بی سوادی مادر تأثیر معنی داری بر مقیاس های برون گرایی داشت یعنی کودکان مادران بی سواد کمتر برون گرا بودند . بنابر این پیشنهاد می گردد مطالعات بیشتری در این زمینه صورت گیرد تا به عنوان راهنمایی کوچک برای اولیاء و مربیان مدارس مورد استفاده قرار گیرد .
کلیدواژه‌های فارسی مقاله نوجوان ، الگوهای شخصیتی ، میزان همخوانی

عنوان انگلیسی Agreement between Adolescents and their Parents Recognition of Personality Patterns
چکیده انگلیسی مقاله Introduction & Objective: Study of an individuals’ personality is much significant in predicting his behavior. This study aimed at determining personality patterns for adolescents and its agreement with their parents' viewpoints in this regard. Materials & Methods: In this descriptive – analytical study, the personality pattern of 400 male and female students(aged 12-18) at guidance and high-schools in Yasuj were studied using the personality questionnaire of Eysenck in 1382. The students' parents also completed the same questionnaire. Sampling method was cluster and simple random. Then the data were analyzed using SPSS and non-parametrical tests such as Wilcoxon, Kruskall Wallis. Results: The correlation between the students and their parents' personality patterns proved to be week or moderate. Guidance School girls had the most difficulty in establishing relations with others (70.6%) guidance school boys were the most quarrelsome (45.8%) high-school boys were the most adventurous (71.4%) guidance school girls were the most observant of rules and regulations (68.3%) guidance school girls were also the most observant of others' rights (58.3%) and high school girls experienced the most stress and anxiety (83.1%). Conclusion: The average rate of extroversion with these subjects was lower than that of other studies however, the average rate of psychosis, neurosis and telling lie was higher. From the variables studied, only the illiteracy of mother had a significant effect on extroversion. Further studies are recommended so that appropriate guidelines can be developed for parents and instructors.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Adolescence ,Personality Patterns,Agreements

نویسندگان مقاله صدیقه ابراهیمی | s ebrahimi


علی کامکار | a kamkar


عزیزالله پورمحمودی | a poormahmody


عبد الواحد ظریفی | a zarifi



نشانی اینترنتی http://armaghanj.yums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-39-151&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات