این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 16 آبان 1404
ارمغان دانش
، جلد ۱۴، شماره ۲، صفحات ۵۳-۶۴
عنوان فارسی
اثرامواج تلفن همراه با فرکانس ۹۴۰ مگاهرتز بر یادگیری و حافظه فضایی موشهای آزمایشگاهی نژاد بالبسی
چکیده فارسی مقاله
چکیده: مقدمه و هدف: با گسترش تولید و کاربرد دستگاههای مولد امواج الکترومغناطیسی و به ویژه پیدایش و استفاده همگانی از دستگاههای تلفن همراه، مسئله خطرات احتمالی این امواج به طور فزایندهای توجه محققین را در حوزههای مختلف بیولوژی و پزشکی به خود معطوف کرده است. از آنجا که دستگاههای تلفن همراه اغلب در موقع استفاده در مجاورت مغز قرار میگیرند و همچنین افراد با سن کم نیز به میزان بالا از این دستگاهها استفاده مینمایند، لذا هدف مطالعه حاضر اثر امواج تلفن همراه با فرکانس 940 مگاهرتز بر یادگیری و حافظه فضایی موشهای آزمایشگاهی نژاد بالبسی است. مواد و روشها: این یک مطالعه تجربی است که در سال 1387 در آزمایشگاه تحقیقاتی تکوین جانوری دانشگاه آزاد اسلامی مشهد انجام شد. در این جستار60 سر موش نوزاد نژاد بالبسی مورد استفاده قرار گرفت. گروههای مورد مطالعه شامل تیمار (به مدت 20 روز هر روز 3 ساعت پس از تولد تحت تأثیر امواج قرار داشتهاند)، شاهد آزمایشگاهی (در مدت مشابه در شرایط آزمایشگاهی و در دستگاه مولد امواج اما خاموش قرار گرفتهاند) و کنترل (تحت شرایط طبیعی حیوان خانه) بودند. برای بررسی حافظه و یادگیری از ماز آبی موریس و ماز شعاعی استفاده گردید و مطالعات هیستولوژیک هیپوکامپ به روش دایسکتور انجام شد. دادههای جمعآوری شده با استفاده از نرمافزار SPSS و آزمون آماری آنالیز واریانس یک طرفه تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها: نتایج حاصل از ماز آبی موریس دلالت بر افزایش میانگین زمان لازم برای یافتن سکوی پنهان در گروه تیمار شده نسبت به شاهد آزمایشگاهی و کنترل داشت، همچنین نتایج حاصل از ماز شعاعی نیز کاهش معنیداری در گروههای مختلف مورد آزمایش در خطای حافظهکاری و خطای حافظه فضایی نشان داد(05/0p< ). دانسیته نورونهای مشاهده شده در مطالعات هیستولوژیک هیپوکامپ اختلاف معنیدار بین گروه تیمار با دو گروه شاهد آزمایشگاهی و کنترل نداشت. نتیجهگیری: تغییرات توانایی یادگیری (افزایش زمان جستجو)، افزایش خطای حافظه فضایی (ورود به بازوی بدون غذا) و افزایش خطای حافظهکاری (ورود مجدد به بازوی حاوی غذا) در موشهای تیمار شده نسبت به شاهد آزمایشگاهی و کنترل نشان دهنده اثرات عمیق امواج بر حافظه و یادگیری موشهای نژاد بالبسی میباشد. واژههای کلیدی: تلفن همراه، حافظه، یادگیری، هیپوکامپ، بالبسی
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Effect of Cell Phone Radiation (940 MHz) on the Learning and Memory of Balb/c mice
چکیده انگلیسی مقاله
ABSTRACT: Introduction & objective: The possible risks of radio-frequency electromagnetic fields for human body are a growing concern for our society. In the modern world, the increase of using cell phones is remarkable in all generations especially young people. In addition many users hold phone close to their head. Therefore, we have studied the effect of cell phone radiation (940 MHz) on memory and learning of Balb/C mice which were exposed after delivery. Materials & Methods: A purpose-designed exposure at a specific absorption for 3h/day from day 1 to 20 after delivery was used. Any stress response in the brain was detected in hippocampus. Behavioral performance began 2.5 month after delivery and testing was conducted in the water maze and the radial maze distinguished working and reference memory performance. After behavioral studies, fetal heads were collected, fixed in 10% paraformaldehyde and paraffine embedded. Results: Microwave-exposed mice were slower than sham-exposed, and cage control in swim speed (WM). Error Analyses rates reveal significant exposure effect in RAM and MWM. However, in this study the exposed group had not significantly lost their hippocampal CA3 neurons comparing to controls or sham exposed group. Conclusion: Increased time to locate a submerged in water maze, reference memory (entries into unbaited arms), working memory (repeated entries into baited arms), show that acute exposure to pulsed microwaves caused a deficit in spatial reference memory in the mouse. Keywords: Mobile phone, learning, memory, hippocampus
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Keywords, Mobile phone, learning, memory, hippocampus
نویسندگان مقاله
دکتر جواد بهارآرا | j baharara
دکتر علی مقیمی | a moghimy
سعیده ثمره موسوی | s samareh moosavi
نشانی اینترنتی
http://armaghanj.yums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-432&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات