این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 2 آذر 1404
ارمغان دانش
، جلد ۱۷، شماره ۴، صفحات ۳۵۹-۳۶۹
عنوان فارسی
مقایسه رابطه ابعاد الگوهای ارتباطی خانواده و متغیر خود پنداره با سبکهای مقابلهای در دانشجویان دختر و پسر مؤسسه آموزش عالی ارم شیراز
چکیده فارسی مقاله
زمینه و هدف: با توجه به اینکه افراد در برخورداری از سبکهای مقابله با استرس متفاوت میباشند، هدف این مطالعه مقایسه رابطه ابعاد الگوهای ارتباطی خانواده و متغیر خود پنداره با سبکهای مقابلهای در دانشجویان دختر و پسر مؤسسه آموزش عالی ارم شیراز بود. روش بررسی: در این مطالعه همبستگی تعداد234 نفر از دانشجویان مؤسسه آموزش عالی ارم شیراز به روش تصادفی ساده در سال 90- 89 انتخاب شدند. از این تعداد229نفر(91 پسر و 119 دختر) به سئوالات سه پرسشنامه ابزار تجدید نظر شده الگوهای ارتباطی خانواده کوئرنروفیتزپاتریک، پرسشنامه خود پنداره مقابله با موقعیتهای استرسزا، اندلر و پارکر پاسخ دادند. دادهها با آزمونهای آماری همبستگی پیرسون و تی مستقل مورد تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها: بین ابعاد الگوهای ارتباطی خانواده و خود پنداره با مؤلفههای سبکهای مقابلهای در دو گروه دانشجویان دختر و پسر رابطه معنیداری وجود داشت. در گروه دختران سبکهای مقابله ای مسأله مدار و سبک مقابله اجتنابی با متغیر گفت و شنود و سبک مقابلهای هیجان مدار با متغیر همنوایی دارای رابطه مثبت و معنیداری بود(05/0p<). در گروه پسران سبک مقابله اجتنابی با متغیر گفت و شنود و سبک مقابله هیجان مدار با متغیر همنوایی دارای رابطه مثبت و معنیداری بود. همچنین در ارتباط با متغیر خودپنداره نتایج نشان داد که این متغیر در گروه دختران با سبک مقابلهای مسئله مدار و سبک مقابله اجتنابی رابطه مثبت و معنیداری بود، اما در گروه پسران، متغیر خودپنداره تنها با متغیر سبک اجتنابی دارای رابطه مثبت و معنیداربود(05/0p<). همچنین در سبک مقابله ای هیجان مدار تفاوت معنیداری بین دو گروه دختران و پسران مشاهده شد، به این ترتیب که در گروه دختران سبک مقابله هیجان مدار(48/51) بیشتر از نمره این سبک در گروه پسران(18/48 )بود(05/0p<). نتیجهگیری: الگوهای ارتباطی خانواده و خودپنداره در ایجاد سبکهای مقابلهای اثر بخش است، بنابراین شیوههای آموزش و ارتقاء متغیرهای یاد شده در خانوادهها، به خصوص برای جوانان ضروری و لازم است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
الگوی ارتباطی خانواده، خودپنداره، سبک مقابله ای
عنوان انگلیسی
The Comparison of Relationship between Family Communication Patterns and Self Concept with Coping Styles in Male and Female Students
چکیده انگلیسی مقاله
Background & Aim: Since people have different coping styles, the purpose of the present research was to compare the relationship between family communication patterns and self-concept with coping styles among male and female students of Eram Higher Education Institution in Shiraz. Methods: In the present correlation study conducted in 2011 at Eram Higher Education Institution in Shiraz, 229 participants (91 males &119 females) were selected by simple random sampling method. Data was collected by using the revised version of family communication patterns questionnaire (RFCP), Koerner & Fitz patrik (2002), Beck's Self-concept Test (CST) (1990) and Coping Inventory for Stressful Situations (CISS) Endler & Parker (1990). Data was analyzed using correlation matrix & independent t-test analysis. Results: According to the result, there was significant correlation between family communication patterns and self-concept with coping styles among male and female students. In the female group, task oriented coping and avoidance oriented coping with conversation orientation and emotion oriented coping with conforming orientation showed positive significant correlation. In male group avoidance orientation coping with conversation orientation and emotion oriented coping with conforming orientation showed positive significant correlation. Also, related to self concept variable, results showed female students task oriented coping and avoidance oriented coping had significant correlation with the self concept variable, but the male students avoidance oriented coping had significant correlation with the self concept variable(P< 0/05). Also, the result showed significant difference between two male and female students, in emotion oriented coping, so the female group, emotion oriented coping with (51/48) was more than the orientation within the male group with (48/18), (p< 0.05). Conclusion: Family communication patterns and the concept are effective on coping styles. Therefore, strategies to improve teaching and learning factors in the family, especially for young people is essential.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Family Communication Pattern, Self-Concept, Coping Style
نویسندگان مقاله
رویا طاهری | r taheri
کرامت اله زندی قشقایی | k zandi ghashghaei
نازنین هنرپروران | n honarparvaran
نشانی اینترنتی
http://armaghanj.yums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-133&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات