این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
ارمغان دانش، جلد ۱۸، شماره ۳، صفحات ۲۲۸-۲۴۰

عنوان فارسی تأثیر بسته آموزشی تغذیه بر آگاهی و رفتارهای تغذیه‌ای زنان باردار در مقابله با مشکلات دوران بارداری و مصرف مکمل‌ها
چکیده فارسی مقاله چکیده زمینه و هدف: تغذیه مناسب در پیشگیری و بهبود برخی از مشکلات دوران بارداری و حفظ سلامت مادر و جنین ضروری است. هدف این مطالعه تعیین تأثیر بسته‌ی آموزشی تغذیه بر آگاهی و رفتارهای تغذیه‌ای زنان باردار در مقابله با مشکلات دوران بارداری و مصرف مکمل‌ها در بارداری بود. روش‌ بررسی: در این کارآزمایی بالینی، 88 زن باردار مراجعه‌ کننده به مراکز بهداشتی‌ـ درمانی شهر کرج به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شده و به طور تصادفی به دو گروه مداخله و کنترل تقسیم شدند. برای گروه مداخله برنامه آموزشی شامل برگزاری دو جلسه‌ حدوداً 60 دقیقه‌ای کلاس آموزشی تغذیه در دوران بارداری با استفاده از روش سخنرانی و ارایه کتابچه‌ و فیلم آموزشی اجرا شد و برای گروه کنترل آموزش جنسی به روشی تقریباً مشابه داده شد. داده‌ها با پرسشنامه محقق ‌ساخته جمع‌آوری شدند. داده‌ها با آزمون‌های تحلیل واریانس با اندازه‌های تکراری، تحلیل کواریانس و رگرسیون لجستیک و رتبه‌ای تجزیه و تحلیل شدند. یافته‌ها: در گروه مداخله، آگاهی در زمینه برخورد با مشکلات دوران بارداری و مصرف مکمل‌ها طی دو مرحله بعد از مداخله، به طور معنی‌داری بالاتر از گروه کنترل بود(001/0>p). نمرات رفتار تغذیه‌ای در گروه مداخله در زمینه مشکلات دوران بارداری در مورد یبوست، سوزش سردل، ورم دست و پا، آنمی و عفونت ادراری طی هر دو مرحله بعد از انجام مداخله بهتر از گروه کنترل بود(05/0p<). در گروه مداخله مصرف مکمل آهن و مولتی ‌ویتامین طی دو مرحله بعد از انجام مداخله بهتر از گروه کنترل بود(05/0p<). نتیجه‌گیری: محتوای بسته آموزشی تهیه شده راهکار مناسبی برای ارتقای آگاهی و رفتارهای تغذیه‌ای زنان باردار ارزیابی شد. واژه‌های کلیدی: آموزش، آگاهی، رفتار تغذیه‌ای، مکمل، بارداری
کلیدواژه‌های فارسی مقاله واژه‌های کلیدی، آموزش، آگاهی، رفتار تغذیه‌ای، مکمل، بارداری

عنوان انگلیسی The Effect of Educational Package on Nutritional Knowledge and Behavior toward the Coping with Complication and Supplement Consumption
چکیده انگلیسی مقاله Abstract Background & aim: Proper nutrition is essential in the prevention and improvement of maternal problems and fetal health during pregnancy. The aim of this study was to determine the effect of nutrition education package on knowledge and nutritional behavior of pregnant women coping with problems and taking supplements during pregnancy. Methods: In the present clinical trial, a number of 88 pregnant women referred to health centers in Karaj, Iran, were selected and randomly divided into two groups (Intervention and control group). Two sessions of approximately 60 minutes including classes on nutrition during pregnancy was held for the intervention group using presentation, booklets, and educational film sex education with similar method was held for the control group. Data were collected through a questionnaire. The collected data was analyzed by analysis of variance with repeated measures analysis of covariance and logistic regression analyzes. Results: In the intervention group, in the field of knowledge dealing with problems during pregnancy and after the intervention supplements in two stages were significantly higher than the control group (p˂001). Scores in the intervention group in the field of nutritional problems during pregnancy included constipation, heartburn, swollen hands and feet, anemia and urinary tract infections during both stages of the intervention were better than the control group (p˂005). Iron and multivitamin supplementation in the intervention group during two phases after the intervention phase was better than the control group (p˂005). Conclusion: The content of educational package was evaluated as an appropriate policy in promoting nutritional knowledge and behavior among pregnant women. Key words: Education, knowledge behavior, nutritional supplements, pregnancy
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سکینه محمدعلیزاده چرندابی | s mohammad alizadeh chrnabi


مهین کمالی فرد | m kamalifard


مهرانگیز ابراهیمی ممقانی | m ebrahimimamagani


محمد اصغری جعفرآبادی | ma asghari jafarabadi


فاطمه امیدی | f omidi



نشانی اینترنتی http://armaghanj.yums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-229&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات