این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 5 دی 1404
مجله زنان، مامایی و نازایی ایران
، جلد ۲۱، شماره ۳، صفحات ۵-۱۴
عنوان فارسی
اثربخشی آموزش مهارتهای جنسی بر پیامد درمان زنان نابارور
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: اختلال عملکرد جنسی در زنان نابارور ممکن است بهطور غیر مستقیم موجب کاهش موفقیت درمان آنان شود، لذا برطرف کردن این اختلال و بررسی نقش بهبود آن بر نتیجه درمان ضروری به نظر میرسد. با توجه به کمبود مطالعات انجام شده در زنان نابارور، مطالعه حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای جنسی بر پیامد درمان زنان نابارور انجام شد. روشکار: این مطالعه کارآزمایی بالینی در سال 1394 بر روی 20 نفر از زنان نابارور 36-22 ساله دارای اختلال عملکرد جنسی که به مرکز ناباروری بیمارستان معتضدی شهر کرمانشاه مراجعه کردند، انجام شد. افراد بهصورت تصادفی در دو گروه 10 نفره آزمایش و کنترل قرار گرفتند. برای گروه آزمایش 10 جلسه آموزش مهارتهای جنسی به صورت گروهی برگزار شد و گروه کنترل مداخلهای دریافت نکردند. از پرسشنامه شاخص عملکرد جنسی روزن و همکاران (2000) استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها نیز با استفاده از نرمافزار آماری SPSS (نسخه 19) و آزمونهای کولموگروف اسمیرنوف، یو من ویتنی، تی زوجی و دقیق فیشر انجام شد. یافتهها: آموزش مهارتهای جنسی، باعث بهبود عملکرد جنسی زنان نابارور شد (001/0=p). همچنین بعد از بررسی 3 ماهه، تعداد بارداری در گروه آزمایش بیش از گروه کنترل بود، اما این تفاوت از لحاظ آماری معنادار نبود (291/0=p). نتیجهگیری: با توجه به اثربخشی آموزش جنسی در بهبود عملکرد جنسی زنان نابارور و تأثیر مثبت آن بر باروری، آموزش مهارتهای جنسی به روش شناختی - رفتاری، به عنوان یک روش غیر دارویی مؤثر در سلامت جنسی و باروری پیشنهاد میشود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
آموزش مهارتهای جنسی، پیامد درمان، زنان نابارور،
عنوان انگلیسی
Effects of Sexual Education Skills on the Treatment Outcomes of Infertile Women
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Sexual function disorders in infertile women may indirectly decrease the success rate of their treatment. Therefore, it is essential to eliminate such disorders in order to improve infertility treatment outcomes in women. Considering the lack of research on infertile women, the present study aimed to investigate the effects of sexual education skills on the outcome of infertility treatment in women. Methods: This clinical trial was conducted on 20 infertile women with sextual function disorders aged 22-36 years, who referred to Motazedi Sterility Clinic in Kermanshah, Iran in 2016. Research units were selected via convenience sampling. Subjects were randomly divided into two groups of intervention and control group (10 women in each group). Women in the intervention group received training on sexual education skills (10 sessions), and the control group had no intervention. Data were collected using the sexual function index by Rosen et al. (2000). Data analysis was performed in SPSS version 19 using the Kolmogorov-Smirnov test, Mann-Whitney U test, paired t-test, and Fisher's exact test. Results: Sexual skill training improved the sexual function of infertile women (P=0.001). After three months, the number of pregnancies in the intervention group was higher compared to the control group although the difference was not statistically significant (P=0.291). Conclusion: According to the results, sexual education skills could improve the sexual function of the infertile women. Therefore, it is recommended that sexual skill training be implemented as an effective cognitive-behavioral, non-pharmacological method to enhance sexual and reproductive health.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Sexual Education, Outcome, Infertile Women
نویسندگان مقاله
خدامراد مؤمنی | Khodamorad Momeni
Associate Professor, Department of Psychology, School of Social Sciences, Razi University of Kermanshah, Kermanshah, Iran.
دانشیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه رازی کرمانشاه، کرمانشاه، ایران.
نسرین جلیلیان | Nasrin Jalilian
Associate Professor, Department of Obstetrics and Gynecology, Maternity Research Center, Imam Reza Teaching Hospital, School of Medicine, Kermanshah University of Medical Sciences, Kermanshah, Iran.
دانشیار گروه زنان و مامایی، مرکز تحقیقات زایمان بیمارستان امام رضا (ع)، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، کرمانشاه، ایران.
کامران یزدانبخش | Kamran Yazdanbakhsh
Assistant Professor, Department of Psychology, School of Social Sciences, Razi University of Kermanshah, Kermanshah, Iran.
استادیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه رازی کرمانشاه، کرمانشاه، ایران.
زهرا مکاری | Zahra Mokari
MSc in General Psychology, School of Social Sciences, Razi University of Kermanshah, Kermanshah, Iran.
کارشناس ارشد روانشناسی عمومی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه رازی کرمانشاه، کرمانشاه، ایران.
منصور رضایی | Mansour Rezaei
Associate Professor, Department of Biostatistics, Fertility and Infertility Research Center, School of Medicine, Kermanshah University of Medical Sciences, Kermanshah, Iran.
دانشیار گروه آمار زیستی، مرکز تحقیقات باروری و ناباروری، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، کرمانشاه، ایران.
نشانی اینترنتی
http://ijogi.mums.ac.ir/article_11057.html
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/14/article-14-661681.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
en
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
اصیل پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات