این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 22 شهریور 1404
پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات
، جلد ۳۳، شماره ۳، صفحات ۹۹۹-۱۰۲۲
عنوان فارسی
تحلیل چند سطحی تاثیر ویژگی های شغل بر اشتراک دانش با نقش میانجی هویت سازمانی
چکیده فارسی مقاله
امروزه، موضوع کسب دانش و بهاشتراکگذاری آن در زمینههای کاری، بهویژه در سازمانهای دانشمحور، اهمیت یافته است. کتابخانهها نیز جزء سازمانهای دانشمحور محسوب میشوند و کتابداران، کارکنان دانشی درون کتابخانه بهحساب میآیند. از این رو، چگونگی تشویق کتابداران به بهبود اشتراک دانش از اهمیت زیادی برخوردار است. از طرفی، بررسیها نشان میدهد که طراحی شغل تأثیر عظیمی بر جو سازمان و در نهایت، بر بهبود اشتراک دانش بین کارکنان دارد. پژوهش حاضر با هدف تحلیل چندسطحی تأثیر ویژگیهای شغلی بر اشتراکگذاری دانش با نقش میانجی هویت سازمانی انجام شده است. این تحقیق از لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ نحوه گردآوری دادهها، توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری این تحقیق کتابداران تمامی کتابخانههای عمومی و دانشگاهی شهر «اهواز» است. بر این اساس، تعداد 108 کتابدار از 16 کتابخانه در شهر «اهواز» بهعنوان نمونه انتخاب شده است. نتایج پژوهش در مورد تحلیل سطح فردی (کتابداران) نشان داد که هویت سازمانی تأثیر مثبت و معناداری بر اشتراکگذاری دانش در بین کتابداران دارد. همچنین، ویژگیهای انگیزشی شغل تأثیر مثبت و معناداری بر هویت سازمانی دارد. یافتههای مدل چندسطحی نشان داد که متغیر سطح گروهی، یعنی ویژگیهای اجتماعی شغل اثر تعدیلکنندگی بین سطحی بر رابطه بین هویت سازمانی و اشتراکگذاری دانش دارد و نقش تعدیلگر ویژگیهای اجتماعی در رابطه بین ویژگیهای انگیزشی شغل و هویت سازمانی رد شده است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Multilevel analysis of the effect of job characteristics on knowledge sharing mediating role of organizational identification.
چکیده انگلیسی مقاله
Today, the issue of knowledge acquisition and share it in the work field, especially in knowledge-based organizations, it has become more important. A library is a knowledge-oriented organization and the librarians are knowledge worker in the library. So how to encourage librarians to share their knowledge and self-learning is very important. On the one hand, Surveys show that designing work has enormous impact on the organization environment and finally on sharing of knowledge among employees. This study aimed to analyze multilevel impact of job characteristics on knowledge sharing with the mediating role of organizational identification. The current survey is an applied study from the perspective of its objectives and from the view point of data collection can be considered as a descriptive-survey study. Statistical population of the research are all of librarians in public and academic libraries in city of Ahvaz. Accordingly, the number of 108 librarians from 16 libraries in the city of Ahvaz were selected as a sample. The results analyzed on the individual level (librarians) showed that organizational identification has a significant and positive impact on knowledge sharing among librarians. Also motivational job characteristics has a significant and positive impact on organizational identification. The findings of multilevel model showed that the variable of group's level Social job characteristics has moderating between level effect in relationship between the organizational identification and knowledge sharing and the moderating role of Social job characteristics in the relationship between motivational job characteristics and organizational identification was rejected.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
فرج اله رحیمی | Faraj Allah Rahimi
, Shahid Chamran University of Ahvaz
دانشگاه شهید چمران اهواز
رضا صالحی | Reza salehi
, Shahid Chamran University of Ahvaz
دانشگاه شهید چمران اهواز
نشانی اینترنتی
http://jipm.irandoc.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3726-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1504/article-1504-661293.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
کتابداری و اطلاع رسانی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات