این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
زن در توسعه و سیاست، جلد ۱۶، شماره ۱، صفحات ۱۴۹-۱۷۳

عنوان فارسی تعاونی‌های زنان روستایی، پتانسیلی برای کارآفرینی اجتماعی (مطالعۀ موردی: تعاونی زنان روستایی مهر آفرین ارم- شهرستان پاکدشت)
چکیده فارسی مقاله امروزه کارآفرینی اجتماعی در بخش‌های عمومی، خصوصی و اجتماعی و در قالب اشکال متفاوت سازمانی (انتفاعی، غیرانتفاعی یا ترکیبی، خیریه‌ها، تعاونی‌ها، شرکت‌های سهامی، بنگاه‌های تجاری، اتحادیه‌ها) به تولید و خلق ارزش اجتماعی می‌پردازد. گسترش فعالیت تعاونی‌ها و عضوگیری آن‌ها از میان زنان این سؤال را ایجاد می‌کند که آیا تعاونی‌های زنان روستایی می‌توانند پتانسیلی برای شکل‌گیری کارآفرینی اجتماعی باشند؟ برای پاسخ به این سؤال، متن‌های حاصل از 8 مصاحبه با کارآفرین و زنان عضو یک تعاونی زنان روستایی و همچنین متن اساس‌نامه شرکت‌های تعاونی در قانون، اساس تحلیل قرار گرفت و پاسخ به سؤالات پژوهش از طریق کاربرد روش گرانددتئوری و نرم‌افزار تحلیل داده‌های کیفی مکس کیو.دی.ای ممکن شد. پس از تحلیل، درمجموع 438 عبارت معنایی استخراج شد و در 16 مقوله اصلی، 42 مقوله فرعی طبقه‌بندی و منظم شد. تعاونی به هنگام تأسیس در سال 1390، از دو نوع سرمایه مالی‌ـ امکاناتی و سرمایه انسانی و ذخیره دانش برخوردار بوده است. ماهیت کسب‌وکار ایجادشده در تعاونی مطالعه‌شده علاوه بر آنکه به حل مسئله اجتماع محلی معطوف است، از رویکردی خیرخواهانه در مواجهه با زنان روستایی تحت پوشش برخوردار است. مسئله اجتماعی در این تعاونی، در سطح یک، اشتغال‌زایی برای کارآفرین و در سطح دو، حل مسائل اقتصادی اجتماع محلی، توان‌افزایی گروه‌هایی که فاقد درآمدند، برخورداری از رویکرد منفعت‌رسانی به زنان روستایی سرپرست خانوار و عضوگیری از زنان بدسرپرست و خودسرپرست بوده است. محیط کارآفرینی در تعاونی زنان روستایی مهرآفرین ارم از چهار تم اصلی یعنی: کارآفرین، زنان روستایی به‌مثابه اجتماع محلی، زمینه‌ها و بسترهای اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و قانونی و همچنین موانع بازدارنده از توسعه تعاونی ناشی از ضعف کارآفرین و هیئت مؤسس تشکیل می‌شود. استراتژی‌های تعاونی مهرآفرین ارم از استراتژی‌های فعلی (آموزشی، مدیریت نیروی انسانی، مالی، تولیدی و عرضه و فروش) و همچنین راهبردهای توسعه‌ای تعاونی در آینده تشکیل ‌شده است. مقوله خوشه‌ای دستاوردها و پیامدهای تعاونی زنان روستایی مهرآفرین ارم به توانمندسازی و توان‌افزایی زنان، خلق و ایجاد ارزش و موفقیت‌های مالی و در عرصه رقابت تعاونی اشاره دارد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تعاونی‌ زنان روستایی مهرآفرین ارم، زنان، کارآفرینی اجتماعی،

عنوان انگلیسی Rural Women’s Cooperatives as a Potential for Social Entrepreneurship (Case Study: Mehr Afarin e Eram as a Rural Women's Cooperatives)
چکیده انگلیسی مقاله Nowadays, social entrepreneurship in the form of different organizational structures (profit, non-profit, or combination, charities, cooperatives, joint-stock companies, businesses, ::union::s creates social value. According to the expanding role of cooperatives and increasing the number of women as their member, the question arises whether rural women's cooperatives in Iran, considering they are a combination of both private and public sectors, can be a platform for social entrepreneurship? To answer this question, we have analyzed eight interviews rural women as members of a rural women's cooperative as well as the text of law about cooperative companies. Moreover, we have applied grounded theory as our method and the MAX QDA as a software for analyzing qualitative data. As the results show, 438 semantic terms were extracted and categorized into 5 categories of clusters, 16 main themes, and 42 sub themes. During the establishment of a cooperative in 2011, there have been applied two kinds of capital-financial facilities, human capital and knowledge. The nature of the created business in the cooperative has addressed rural women as the community and their problems as social problems. Analyzing the social problems shows: this cooperative has firstly intended to create job for the entrepreneur and, secondly to solve the local economic problems of women especially as the head of the household. The Entrepreneurship Environment in the rural women's cooperatives (Mehr Afarin Eram) consists of the four main factors: entrepreneurs, rural women as local community, special contexts like social, cultural, economic and legal contexts, as well as obstacles against cooperatives. Strategies of this cooperatives are formed from current strategies like training part, human resource management, financial, production and sales as well as developmental strategies in the future. Additionally, the achievements and outcomes of this cooperatives shows Mehr Afarin Eram can to empower women, create objective and subjective values and achieves financial success.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سید احمد فیروزآبادی |
دانشیار گروه مطالعات توسعة اجتماعی دانشکدة علوم اجتماعی دانشگاه تهران

حسین ایمانی جاجرمی |
دانشیار گروه مطالعات توسعة اجتماعی دانشکدة علوم اجتماعی دانشگاه تهران

حمیده دباغی |
دکتری جامعه‌شناسی توسعة اجتماعی دانشکدة علوم اجتماعی دانشگاه تهران


نشانی اینترنتی https://jwdp.ut.ac.ir/article_66227_226e21e5d967b28c72a6271fda80f93a.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/889/article-889-654926.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات