این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
تعلیم و تربیت استثنائی، جلد ۵، شماره ۱۴۸، صفحات ۴۷-۵۷

عنوان فارسی روان‌خوانی: تعریف، فرایند و روش‌های بهبود
چکیده فارسی مقاله خواندن از مهارت‌های مورد تاکید در تمامی نظام‌های تعلیم و تربیت است، چرا که پیشرفت در خواندن، رشد سایر حیطه‌های سوادآموزی را در پی دارد. هرچند هدف اصلیِ خواندن درک مطلب است؛ اما روان‌خوانی پیش‌نیاز اصلی درک خواندن می باشد. هدف این مقاله بررسی تعاریف و عوامل موثر بر روان‌خوانی می باشد. خواندن به‌عنوان فعالیت شناختیِ توصیف و تفسیر علائم چاپی، شامل فرایندی پیچیده است که کیفیت آن در دستاوردهای خواندن تاثیر مستقیم دارد. عدم رشد روان‌خوانی می‌تواند از مشکلات جدی در دانش‌آموزان باشد که به علت نبود مشخصه‌های ظاهری مشکل، شناسایی و گاه پذیرفتن آن برای والدین و متصدیان تعلیم و تربیت دشوار و زمان‌بر است. عوامل گوناگونی از قبیل مشخصه‌های فردی خواننده، ویژگی‌های تکلیف و برنامه‌های آموزشی در رشد روان‌خوانی تاثیرگذار هستند. بنابراین ارتقای مهارت روان‌خوانی با در نظر گرفتن ویژگی‌های فردی خواننده، ویژگی­های تکلیف و محیط آموزشی مطالعه، ممکن خواهد بود.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله خواندن، روان‌خوانی، خواننده، تکلیف.

عنوان انگلیسی Reading fluency: Defination, Proccess and Improvement Methods
چکیده انگلیسی مقاله Reading is one of the core competencies of all educational systems, as reading growth increases other areas of literacy. Although the result of reading in reading comprehension is crystallized, the main prerequisite for reading comprehension is reading fluency. The purpose of this article is to study the definitions and related factors of reading fluency. Reading as cognitive activity Describing and interpreting the print symptoms involves a complex process whose quality has a direct impact on reading achievements. The lack of reading fluency development can be a serious issue for students, due to lack of apparent characteristics of the problem, identifying and sometimes accepting it for parents and educators is costly and time-consuming. Several factors are involved in the development of reading fluency because of the individual characteristics of the reader, the characteristics of the subject and the educational programs involved. Thus, regardless of the characteristics of the reader, the assignment, the educational environment for studying and promoting the subject is not feasible.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Reading, Reading Fluency, Reader, Assignment

نویسندگان مقاله زهرا امین آبادی | Zahra Aminabad
دانشگاه علامه طباطبایی


نشانی اینترنتی http://exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-10-1570-8&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/727/article-727-641240.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده یادگیری
نوع مقاله منتشر شده مروری
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات