|
مطالعات میان رشتهای در علوم انسانی، جلد ۱۰، شماره ۱، صفحات ۲۷-۵۶
|
|
|
عنوان فارسی |
واکاوی تطورسازه توانمندسازی در ایران با رویکرد میانرشتهای |
|
چکیده فارسی مقاله |
برساخت یا سازه توانمندسازی بهمعنای «قدرت دادن» و «تواناسازی» بارها در رشتههای مختلف بهعنوان یک سازه میانرشتهای بررسی شده است. معنای این سازه در ابتدای رخداد تحول در دو رشته دینشناسی و جامعهشناسی به سهمبندی یا بهاشتراکگذاری قدرت مربوط میشد. در سالهای بعد که سازه توانمندسازی در رشتههای آموزش و پرورش، روانشناسی، و مددکاری اجتماعی مطرح شد، هدف غایی از طرح آن، افزایش رفاه انسان بود و در حوزه مدیریت، به پیوند توانمندسازی با بهرهوری توجه شد. هدف این مقاله، واکاوی تطور سازه توانمندسازی بین رشتههای حوزه علوم تجربی، انسانی، و اجتماعی در ایران است؛ بنابراین، با استفاده از روش پژوهش کیفی تحلیل محتوا، دادههای موردنیاز از 250 مقاله در سامانه مجلههای علمی کشور در رشتههای مختلف جمعآوری و با استفاده از نرمافزار اسپیاساس23 و تکنیکهای آماری کروسکال والیس، تحلیل خوشهای و کایدو تحلیل شد. نتایج بهدستآمده نشان میدهد که این سازه در رشتههای مدیریت بیشتر بر ارتقای بهرهوری نیروی انسانی، و در رشتههای دیگر، بر ارتقای رفاه انسان و سهمبندی قدرت متمرکز بوده است. علاوهبر این، در ایران سعی شده است، مقوله تعالی انسان با رویکرد اسلامی ایرانی الگوسازی شود. پیشنهاد میشود برای درک درست سازه توانمندسازی و طراحی الگوی جامع، با نگاه میانرشتهای به رویکرد روانشناختی یا رویکرد ساختاری و یا ترکیبی از آنها توجه شود. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Exploring the Evolution of the Empowerment Construct in Iran with an Interdisciplinary Approach |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
The empowerment construct, which means "to empower" and "to enable", has been discussed as an interdisciplinary construct at multiple times and in different fields. At the beginning of transformation, in the fields of religion and sociology the construct referred to power sharing. During the following years, when the empowerment construct was discussed in the fields of education, psychology, and social work, the promotion of human welfare was identified as its ultimate goal. The main connection between productivity and empowerment has been considered in the field of management. This article aims to analyze the evolution of the empowerment construct in natural science, social sciences, and humanities in Iran. Thus, the required data was collected from 250 articles published in Iranian journals based on the qualitative content analysis method. The data was then analyzed according to the cluster analysis method using SPSS 23 and the Kruskal-Wallis statistical methods. The results indicate that the construct focused more on improving human resource productivity in the field of management while in other disciplines, the construct is focused on power sharing and promoting human welfare. Moreover, Iran has tried to model the subject of human excellence on an Iranian-Islamic approach. The authors recommend adopting an interdisciplinary perspective along with a psychological, structural, or combined approach for a proper understanding of the empowerment construct and designing a comprehensive model. This empowers researchers to design a comprehensive understanding of construct with multiple approaches. More extensive studies need to be conducted for the localization of these structures. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
علی شیرین | دانشجوی دکترای مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
لطف اله فروزنده | دانشیار مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
حسن دانایی فرد | استاد مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
احمد علی خائف الهی | دانشیار مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
|
|
نشانی اینترنتی |
http://www.isih.ir/article_257_d0e5362f4c0744ba61450ab4a89b0a91.pdf |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1197/article-1197-638586.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|