|
بیمارستان، جلد ۱۴، شماره ۳، صفحات ۶۷-۷۴
|
|
|
عنوان فارسی |
رابطه هوش هیجانی با مهارتهای ارتباطی پرستاران بخش اورژانس |
|
چکیده فارسی مقاله |
زمینه و هدف: هوش هیجانی پرستاران بر روی بسیاری از مهارت های رفتاری آن ها تاثیر دارد. نظر به این قابلیت هوش هیجانی و اهمیت مهارت های ارتباطی، در این مطالعه رابطه بین هوش هیجانی و مهارت های ارتباطی پرستاران بخش اورژانس مورد بررسی قرار گرفت. مواد و روشها: 253 نفر از پرستاران شاغل در 15 بیمارستان دانشگاه علوم پزشکی ایران بصورت سرشماری انتخاب و در مطالعه مقطعی-تحلیلی حاضر شرکت کرده و پرسشنامه های هوش هیجانی گلمن و مهارت های ارتباطی محقق ساخته را تکمیل کردند. روایی و پایایی ابزار در طول مطالعه سنجیده شد. جهت انجام آزمون های آماری تحلیل واریانس و همبستگی پیرسون و اسپیرمن بر روی داده ها از SPSS نسخه 18 استفاده شد. نتایج: میانگین کل امتیاز هوش هیجانی 31/78 برآورد شد که بیشترین و کمترین امتیاز به ترتیب مربوط به بعد خودآگاهی 83/20 و بعد خودمدیریتی 19/18 بود. میانگین کل امتیاز مهارت های ارتباطی 91/70 برآورد شد. بین امتیاز کل هوش هیجانی و امتیاز کل مهارت های ارتباطی، ارتباط معناداری مشاهده شد (001/0>p، 775/0= r). همچنین بین ابعاد چهارگانه هوش هیجانی و امتیاز کل مهارت های ارتباطی نیز رابطه معنادار قوی مشاهده شد. نتیجه گیری: نتایج نشان داد هوش هیجانی و ابعاد آن بر مهارت های ارتباطی پرستاران بخش اورژانس بیمارستان ها رابطه معنی دار وجود داشت. مدیران بیمارستان ها می توانند با برگزاری جلسات آموزشی هوش هیجانی را تقویت نموده و امکان بهبود مهارت های ارتباطی را در پرستاری ارتقا دهند و زمینه های بهبود مستمر خدمات اورژانس بیمارستانها را فراهم نمایند |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
هوش هیجانی، مهارت های ارتباطی، پرستاران، اورژانس |
|
عنوان انگلیسی |
The Relationship of Emotional Intelligence and its Dimensions on Communication Skills among Emergency Unit Nurses |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background: The emotional intelligence of nurses has several effects on their behavior skills. In this study, the relation between Emotional Intelligence (EI) and Communication Skills (CS) among emergency unit nurses was assessed. Materials and Methods: In the descriptive analytical study, 253 nurses of fifteen IUMS hospitals were selected using census sampling method. The Golmans instrument for EI assessment and self -administered CS questionnaire filled by study participants. Validity and reliability of the questionnaire confirmed. SPSS software version 18 utilized to analysis using ANOVA, Spearman correlation test and Pearson correlation coefficient. Results: mean of total EI estimated 78.31 which the highest and lowest score were in self-cognitive dimension (20.83) and self-management dimension (18.19) respectively. The total mean of CS was 70.90. There was a significant statistical correlation between EI and CS (r=0. 775, p< 0.001). Moreover, there was a significant statistical correlation between CS and four dimensions of EI. Conclusion: Based on study results, emotional intelligence and its dimensions had positive effect on communication skills among emergency unit nurses. Hospital managers can reinforce emotional intelligence by providing educational sessions. They should promote communication skills in emergency unit nurses and provide improvement emergency services quality. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
مهدی کوچک زاده | mahdi kouchakzadeh health services management, department of medical education, school of medicine, hasheminejad kidney center, iran university of medical sciences, tehran, iran قطب علمی و اموزشی،گروه آموزش پزشکی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران،تهران ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran university of medical sciences)
زهره سهرابی | zohreh sohrabi medical education department. iums,tehran, iran معاون مرکز تحقیقات آموزش پزشکی گروه آموزش پزشکی دانشکده پزشکی ،تهران ایران
علی محمد مصدق راد | ali mohamad mosadegh rad public school, department of health management and economicstehran, iran, دانشکده بهداشت گروه علوم مدیریت و اقصاد سلامت،تهران ایران
|
|
نشانی اینترنتی |
http://jhosp.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-603-1&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
سیاست گذاری ، برنامه ریزی و رهبری و مدیریت در بیمارستان |
نوع مقاله منتشر شده |
مقاله ی اصیل |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|