این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 8 آذر 1404
مهندسی مکانیک امیرکبیر
، جلد ۵۰، شماره ۱، صفحات ۱۶۱-۱۷۰
عنوان فارسی
تحلیل فلاتر بال تطبیقی با تنظیم موقعیت تیرک
چکیده فارسی مقاله
در این مقاله فلاتر یک بال تطبیقی با تنظیم موقعیت تیرک مورد بررسی قرار گرفته است. بر خلاف مدلهای دوبعدی که معمولا در پژوهشهای پیشین برای شبیه سازی این نوع بال بکار گرفته شده اند، در این تحقیق بال با تغییر مکان تیرک ها با زاویه عقبگرد و بارگذاری آیرودینامیک ناپایا مدلسازی شده است. دو تیرک اصلی که در راستای طولی بال یکنواخت هستند و میتوانند در راستای وتر ایرفویل حرکت نمایند در نظر گرفته شده است. معادلات حرکت، با در نظر گرفتن مودهای خمش و پیچش، با استفاده از اصل هامیلتون، بهدست آمدهاند. جهت استفاده از این اصل، انرژیهای جنبشی، پتانسیل و کار مجازی نیروها برای تیرکها و بال به طور جداگانه بدست آمده است و سپس مجموع آنها در اصل هامیلتون جایگذاری شده است. به منظور شبیه سازی نیروهای آیروالاستیک بر روی بال، از مدل ناپایای پیترز استفاده شده است و دادههای عددی با استفاده از روش حل تقریبی گالرکین آنالیز و نسبت به مطالعات قبلی اعتبارسنجی شده است که نتایج همخوانی قابلقبولی دارد. جهت بررسی و ارائهی نتایج، چهار حالت مختلف حرکت برای دو تیرک در نظر گرفته شده است که با توجه به سرعت هر تیرک که در حالتهای مختلف متفاوت میباشد، موقعیت ابتدایی و نهایی تیرکها مشخص میگردد. مقایسه بال تطبیقی با بال ساده در شرایط یکسان نشان می دهد که در بالهای تطبیقی سرعت و فرکانس فلاتر افزایش مییابد. سپس اثر پارامترهای طراحی مختلف بر رفتار آیروالاستیک بال تطبیقی هواپیما مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج نشان میدهد که این پارامترها میتوانند تأثیر قابل توجهی بر روی محدوده پایداری این بالها بگذارند. نتایج نشان میدهند که با افزایش ضخامت پوستهی بال و ضخامت تیرکها، سرعت فلاتر کاهش مییابد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
آیروالاستیک،بال تطبیقی،فلاتر،مدل پیترز،
عنوان انگلیسی
Flutter analysis of adaptive wing with adjustment of spar position
چکیده انگلیسی مقاله
In this paper, the flutter of an adaptive wing with adjustment of spar position is studied. Despite of two-dimensional models which was used in earlier research on this subject, in this study, more realistic model of the wing with adjustment of spar position contains sweep angle and unsteady aerodynamic loadings is employed. Two uniform spars which can move in chordwise direction are considered along the wing. The wing bending and torsion equations of motion have been derived by Hamilton’s principle. In order to use this principle, kinetic energy, strain energy and virtual work of forces have been obtained for spars and wing separately and then their sum embedded in the Hamilton’s principle. To simulate the aeroelastic loading on the wing Peter’s unsteady aeroelastic model is used. Assumed mode method has been used to discretized the aeroelastic governing equations and the numerical results has been validated with previous published papers, which good agreement has been reported. To review and presentation of results, four different types of motion for two spars have been utilized. In each type of motion, initial and final situation of spars are considered based on their velocity. Comparison of adaptive wing with simple wing in the same conditions shows that flutter velocity and frequency increases for adaptive wing. Finally, effects of different design parameters on the aeroelastic behavior of adaptive wing have been evaluated. Results indicate that these parameters can influence the stability region of such wings, significantly. Results indicates that increasing the thickness of the wing skins and spars reduces the wing flutter speed.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
علی قدمی |
دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه شیراز
سید احمد فاضل زاده حقیقی |
شیراز*مهندسی مکانیک
عباس مزیدی |
دانشگاه یزد
نشانی اینترنتی
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات